پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
سیستان و بلوچستان سالیان متمادی است که گرفتار خشکسالی شده، به طوری که در سال گذشته و امسال خشکسالی شدت مضاعفی به خود گرفته و باعث کاهش تولید دامی و خسارت سنگین به دامپروری عشایر و روستایی شده است. خشکسالی در این استان تولیدات علوفه مرتع را به حداقل ممکن رسانده، خشک شدن مزارع کشاورزی و حتی به زیرکشت نرفتن مزارع، نبود پس چرا مزارع و کمبود آب شرب را سبب شده و حفظ نژادهای بومی منطقه که سازگاری مناسبی نیز با شرایط سخت دارند را به خطرانداخته است.

شعار سال: سیستان‌وبلوچستان، دارای سه میلیون و 900هزار واحد دامی است و با
75
هزار نفر شتر توانسته رتبه اول را از لحاظ جمعیت شتر در کشور به خود اختصاص دهد. در خصوص خسارات وارده به دامپروری استان بر اثر خشکسالی‌های اخیر و راه‌‌های برون‌رفت از این معضل، خبرنگار «ایران» با «مجتبی پیری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی و «مهدی حسینی» مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت‌و‌گو کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در خصوص تعداد دام و نوع آنها در استان، گفت: سیستان و بلوچستان دارای 16 واحد گاوداری شیری صنعتی، یکهزارو 707 واحد گاوداری شیری کوچک روستایی، 215 واحد پرواربندی گوساله صنعتی و یکهزار و426 واحد پرواربندی گوساله کوچک روستایی، 12 واحد پرواربندی صنعتی بره، 459 واحد پرورش گوسفند و بز کوچک روستایی،
715
واحد پرواربندی گوسفند و بز کوچک روستایی، پنج واحد پرواربندی شتر صنعتی، 53 واحد پرورش شتر شیری کوچک روستایی، 13 واحد پرواربندی شتر کوچک روستایی و دو ایستگاه حفظ و حراست ژنتیکی گاو سیستانی و گاو دشتیاری است.
پیری در خصوص تأثیر خشکسالی‌‌های اخیر در کاهش میانگین وزنی دام‌ها، افزود: کاهش وزن احشام، تولید شیر و گوشت، زاد و ولد، لاغر شدن دام، نداشتن توان زایش و افزایش بیماری‌ها از خسارات خشکسالی به دامپروری سیستان و بلوچستان است. آنچه برای حفظ دام و اشتغال منطقه در بخش دامپروری ضرورت دارد کمک‌های فوری برای تأمین و تخصیص یارانه علوفه، آب شرب، سموم مبارزه با انواع بیماری‌های دام عشایری و روستایی است همچنین استمهال وامحای بخشودگی سود کارمزد دامپروران نیز ضروری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در مورد تولید سالانه گوشت قرمز استان، اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در صنعت تأمین و تولید گوشت قرمز، این استان سالانه توان تولید 90 هزار تن گوشت قرمز را دارد و ضمن تأمین نیاز استان و صادرات آن به سایر استان‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تنظیم بازار گوشت کشور داشته باشد. سیستان و بلوچستان با داشتن
13
کشتارگاه صنعتی و 42 واحد بسته‌بندی و پروار‌بندی دام، این توانمندی را دارد که سالانه در هر دوره 120 هزار رأس دام پروار را آماده استحصال گوشت کند.

حمایت از دامداران در مقابل خشکسالی
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در خصوص حمایت‌هایی که از دامداران به خاطر خشکسالی و گرد وغبار دچار خسارت می‌شوند، گفت: اجرای رایگان فازهای واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین و سبک، هاری، آبله بزی و گوسفندی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، شاربن و سمپاشی اماکن دامی و دام علیه بیماری‌های انگلی خارجی بخصوص کنه برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو از جمله حمایت‌های دامپزشکی استان از دامداران است. همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی چهره به چهره برای بهره‌برداران درخصوص بیماری‌های استراتژیک در زمان خشکسالی، هماهنگی با امورعشایر استان در راستای شناسایی مناطق دام خیز که به‌دلیل خشکسالی دچار بحران شده‌اند، مکاتبه با نمایندگان مجلس حوزه انتخاباتی، مدیریت بحران استانداری، امور دام جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور برای تخصیص اعتبار جهت خرید سم، مکمل و مواد معدنی و فراهم کردن نیروی پشتیبانی برای خدمات‌رسانی رایگان از دیگر حمایت‌های دامپزشکی استان است.
حسینی در خصوص تعداد دام‌های وارداتی به استان افزود: سال گذشته
2
هزارو 204 گوسفند، 8هزارو 884 نفر شتر و 73 هزارو 334نفر گاو و گوساله و امسال سه هزارو 759 شتر و 10 هزار و27 رأس گاو و گوساله به استان وارد شده است.
مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر متقاضی صادرات دام از استان وجود ندارد، اظهارداشت: با تمهیدات مؤثر و اجرای فازهای واکسیناسیون منظم با همکاری بخش خصوصی، اکثر بیماری‌های استراتژیک دامی در استان کنترل شده و در سال گذشته و امسال 97 بیماری هاری در جمعیت وحوش و سگ‌های ولگرد گزارش شد و متعاقب آن101 مورد تلف شدن دام بواسطه گاز گرفتگی گزارش شد. از طرفی، اجرای فاز فراگیر واکسیناسیون هاری باعث کنترل مؤثر بیماری شده، به‌طوری که در چهار ماه گذشته 14 مورد نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته که 30 مورد بود، کاهش نشان می‌دهد.
وی افزود: سال گذشته در مجموع در واحدهای اپیدمیولوژیک استان چهار میلیون و 161 هزارو 116نوبت سر واکسیناسیون در جمعیت دام سنگین و سبک صورت گرفت و در چهار ماه گذشته نیز در مجموع یک میلیون و387 هزارو 576 نوبت سر واکسیناسیون صورت گرفته است.
حسینی در مورد مخاطرات ورود دام زنده به استان، گفت: اصولاً هرگونه جابه‌جایی دام زنده همراه با وجود مخاطرات بهداشتی است، اما واردات دامی که از معابر رسمی و با مجوز دامپزشکی درطی فرآیند قرنطینه‌ای شامل خدمات معاینه بالینی، پلاک کوبی، سم پاشی صورت می‌گیرد و نیز بازرسی­‌های بهداشتی قبل و بعد از کشتار، باعث به حداقل رسیدن مخاطرات بهداشتی می‌شود. بیشترین مخاطرات بهداشتی ورود دام زنده، ناشی از حمل و نقل غیرمجاز دام از مرزهای کشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 479488


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
بیچاره مردم سیستان اب درست حسابی ندارن چه برسه به دامداری م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین