شعارسال:در جلسه امروز شورای شهر یک فوریت لایحه مجوز پرداخت هزینه توسط شهرداری تهران برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین به تصویب رسید و اعضای شورای پنچم به وجود برخی روندها در جریان برگزاری مراسم انتقاد کردند.
حسن رسولی ،خزانه دار شورای شهر تهران
معتقد است : طبق بند 12 ماده 55 قانون شهرداری ها، شهردار تهران حق هزینه کرد
بودجه کمک به آئیین های عاشورایی را در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی را ندارند و
باید طبق بودجه مصوب عمل کند .
برخی از اعضای شورای شهر با هزینه کرد
مدیریت شهری در این مراسم موافق هستند وبرخی هم مخالف . محمد سالاری رییس
کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و نماینده ناظر شورا در کمیته اربعین
شهرداری درباره اتفاقاتی که طی سال گذشته افتاده است به اسکان توضیح می دهد
آقای سالاری شورای پنجم از روز نخست به
نحوه ورود شهرداری به مراسم اربعین انتقاد داشت اما همچنان اعتبار جداگانه ای به
ان اختصاص داد شما سال گذشته بر این موضوع نظارت داشتید و امروز نیز در صحن به
برخی مشکلات اشاره کردید با این وجود به نظر می رسد اعضا مخالفتی با این لایحه
نداشته باشند ؟
شورای اسلامی شهر تهران در سال گذشته، بنده
و آقای مسجد جامعی را به عنوان ناظر بر فرایند برگزاری مراسم اربعین انتخاب کرده
بود، طی جلسات متعددی که داشتیم یک ساختار نظارتی بسیار چابک تعریف کردیم از
افرادی که هم علاقه و انگیزه حضور و نظارت بر این فرایند را داشتند و هم افرادی که
در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی صاحب نظر بودند، آنها هم در فرایندی که پیش
از روز اربعین بود بر کارهای شهرداری نظارت داشتند، هم روز اربعین و هم پس از برگزاری
مراسم حضور داشتند و گزارشهای بسیار مبسوت و مبتنی بر شاخصهایی که قبلا در اتاق
فکر تبیین کرده بودیم ارائه دادند، در مجموع نتایج این گزارشها این گونه است که
عمل کرد شهرداری تهران در سال گذشته نسبت به سالهای قبل به لحاظ کیفی و
محتوایی بهتر بوده است؛ ضمن این که هزینههای انجام شده هم چندین برابر کمتر از
قبل بوده است، در سال گذشته 10 میلیارد تومان مصوبه
شورا بود که کمتر از 10 میلیارد هم هزینه شد.
آسیبشناسیها نشان میدهد که در سالهای
قبل از سال گذشته، مناطق 22گانه، سازمانها، شرکتها و معاونتها علاوه بر بودجهای
که شورای اسلامی شهر تهران مصوب میکرد، رقمهای قابل توجهی هزینه میکردند،
برآورد خیلی دقیقی نداریم؛ اما ارقام و اعداد خیلی بیشتر از 10 میلیارد بوده است
یک بار گفته شده رقمی حدود 40 میلیارد
تومان
گمان میکنم به بیش
از 40 میلیارد هم میرسیده است. به طور کلی فرایند اقداماتی که شهرداری تهران در
مراسم اربعین انجام میدهد، همچنان در حوزههای مختلف اشکالات بسیار جدی دارد که
بخشی از آن به خود شورا مربوط است و باید پیش از روزهایی که در آستانه مراسم
اربعین است شروع و برای رفع این اشکالات جلساتی برگزار کنیم، اساسا هیچ گونه
برنامه مدون عملیاتی وجود ندارد که شرح وظایف عوامل یا مدیران شهرداری که از
مناطق، سازمانها و شرکتها به آنجا میروند، به طور دقیق مشخص شده باشد، بودجهبندیها
و هزینهها هم مبتنی بر برنامهای مدون نیست؛ یعنی این مبالغ به صورت
تنخواه در اختیار شهرداران برخی از مناطق است و آن شهرداریها هم به نمایندگان خود
میدهند و نمایندگان بر اساس شرایطی که پیش میآید و نیازی که پیدا میشود، هزینهها
را صرف میکنند؛ بنابراین این مسئله یک اشکال جدی است و نیاز است که ما با توجه به
تجربیاتی که در برگزاری مراسم اربعین به دست آوردیم یک برنامه مدون داشته باشیم.
از دیگر نتایج مهم این آسیبشناسی این است
که اساسا کشور جمهوری اسلامی ایران که یک کشور مسلمان و شیعهنشین است و آحاد مردم
و تشکلهای مردم نهاد علاقه و انگیزه قابل توجهی برای هزینه در مراسم اربعین دارند
و حتی حاضراند مبالغی بیشتر از 10 میلیارد را برای اربعین هزینه کنند، چرا شهرداری
تهران خودش بودجه تعیین میکند، در اصل شهرداری تهران باید به عنوان یک نهاد
سیاستگذار و راهبر، هدایت کننده تشکلهای مردم نهاد باشد و برای هزینه کرد آنها
بسترسازی کند و ظرفیت تشکلهای مذهبی و مردمی که در سراسر کشور نذر و نیاز دارند،
ساماندهی کند، من گمان میکنم خیلی بیشتر از 10 میلیارد تومان جذب هزینه کند و مبالغ مازاد آن را هم در حوزههای
مرتبط که نیاز جامعه ما است هزینه و ساماندهی نماید.
در صحبت هایتان اشاره
کردید در همین 10 میلیارد هم انحرافاتی در هزینه کرد به وجود دارد ؟
موارد بسیار متعددی است، در نظر بگیرید 10
میلیارد تومان پول در عرض چند روز بدون داشتن یک برنامه مدون، صرفا به صورت تنخواه
در اختیار تعدادی مدیران قرار میگیرد و آنها بر اساس نیازی که در آنجا پیش میآید،
اقدام به خرید میکنند، این گونه نیست که حیف و میل شده باشد یا فردی از آن بهرهبرداری
شخصی کرده باشد، منظور من این است که اساسا مبتنی بر یک برنامه نیست، 10 میلیارد
رقم قابل توجهی است و شهرداری که تجربه برگزاری چندین دوره مراسم اربعین را دارد،
نیازها را شناخته و میداند که در مرزهای چهارگانه چه هزینههایی وجود دارد، در
حوزه حمل و نقل چه اقداماتی باید صورت بگیرد، در موکبهای نجف تا کربلا چه کارهایی
باید انجام شود و در شهرهای نجف، کوت و کربلا چه اقداماتی انجام پذیرد، قاعدتا با
این تجربه در حال حاضر دیگر باید طبق برنامه عمل کند.
شورای پنجم نسبت به همین
اتفاقات و رقمهای عجیب و غریبی که در اربعین هزینه میشد انتقاد داشت ، انتظار
این بود که به سمت حذف این هزینه ها پیش بروید؛ اما به نظر میرسد که یک نوع
محافظهکاری در این تصمیم وجود دارد و شورا ترس از بازتاب تصمیم خود در جامعه دارد.
این رویکرد محافظه کارانه باعث شده که
اساسا در فرایند تصمیمگیریهای کشور اشکالات بسیار جدی به وجود آید، بحث ما به
عنوان شورای اصلاح طلب این نیست که شهرداری تهران در مراسم اربعین مشارکت نکند،
بحث ما این است که وقتی مردم کشور ما بر اساس آموزههای دینی و اعتقاد و باوری که
به ائمه اطهار دارند، برای مناسبتهای مذهبی مبالغ قابل توجهی را هزینه میکنند
شهرداری نباید از عوارضی که مردم برای اداره شهر دادهاند در این مراسم هزینه کند
و باید برای جذب این ظرفیتها بسترسازی و برنامهریزی لازم را انجام دهد.
عظمت برگزاری مراسم اربعین و راه پیمایی که
در سالهای اخیر به یکی از بزرگترین راه پیماییهای جهانی تبدیل شده است، مبتنی
بر مشارکت مردم است، اگر هزینهها و بودجهها هم مبتنی بر مشارکت مردمی باشد، این
مراسم عمق بیشتری خواهد یافت، هر قدر که ما به سمت دولتی کردن این مراسم پیش
برویم، نوعی انحراف از فلسفه وجودی برگزاری مراسم اربعین است. اگر شهرداری تهران بتواند
از ظرفیتهای مردمی و تشکلهای مردم نهاد استفاده کند، به گمان من بیشتر در مسیر
اهداف برگزاری مراسم اربعین حرکت کرده است.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان، تاریخ انتشار4شهریور97، کدخبر: 13567، www.eskannews.com
واقعا اینکه ما بیای از داخل خودمون برای زائرهای اربعینی مشکل تراشی کنیم بی نهایت زننده ست