پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۵۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
تندگویان عضو سابق شورای شهر تهران معتقد است که وظیفه شهرداری تهران پرداخت هزینه مراسم اربعین نیست و در دوران مدیریت قالیباف نیز هیچ مدرکی در خصوص میزان و چگونگی هزینه کرد بودجه‌ها به شورا ارائه نمی‌شد.
شعارسال: چند سالی است نام شهرداری تهران در کنار نام اربعین و موکب‌داری بسیار شنیده می‌شود. در قانونی نانوشته از چند سال گذشته شهرداری تهران متعهد شده بخشی از هزینه‌های اربعین در عراق را متقبل شود؛ هزینه‌هایی که شامل تمیز کردن طول محل پیاده‌روی، نصب سرویس‌های بهداشتی، صندلی، قرار دادن منبع آب، آسفالت مسیر، قرار دادن موکب برای اسکان و استراحت زائران، پزشک و ... می‌شود.

بخشی از شهروندان موافق این هزینه هسنتند و می‌گویند شهرداری باید در عراق هزینه کند و بخشی دیگر می‌گویند این بودجه باید در تهران هزینه شود و همانطور که کشور دیگری هزینه حضور در مشهد را نمی‌دهد، دلیلی ندارد ایران هزینه حضور در عراق را پرداخت کند. فارغ از اینکه این بودجه باید در عراق صرف شود یا خیر، سوال مهمی که مطرح شده، این است که نحوه هزینه‌کرد این بودجه چگونه بوده است؟ یکی از اعضای شورای شهر پیش از این گفته بود این بودجه به صورت تنخواه به حساب مدیران واریز می‌شود و آنها در عراق این بودجه را خرج می‌کنند. شاید همین نحوه مصرف بوده که در برخی سال‌ها بودجه مصوب، تا سه برابر هم مصرف شده است. آنگونه که یک عضو سابق شورا خبر داده بود در سال‌های گذشته بودجه مصوب شورا برای اربعین 5 میلیارد در نظر گرفته شده بود، اما هزینه تمام شده برای شهرداری بسیار بیشتر از آن بود. با این وجود اما به نظر می‌رسد که شهرداری کماکان تصمیم دارد تا رویه سابق را ادامه دهد و همچنان بودجه را به روال پیشین پرداخت تنخواه هزینه کند.

تندگویان عضو سابق شورای شهر به رویداد۲۴ می‌گوید پیشنهاد اولیه هزینه کردن برای اربعین از سوی حبیب‌الله کاشانی بوده است و با توجه به اینکه یک مسئله مذهبی است، ما به عنوان اعضای شورا با آن مخالفتی نمی‌کردیم، البته بسیج شهرداری نیز همواره پیگیر این موضوع بود و عمده اعتبارات را هم همین بسیج بود که جمع‌آوری می‌کرد.

تندگویان گفته است: اعتبارات شهرداری به سازمان بسیج شهرداری جهت انجام اموری که مربوط به مسئله اربعین بود انتقال داده می‌شد. معمولا معاونت خدمات شهری برخی از مناطق را به عنوان منطقه معین انتخاب می‌کرد و به هر منطق سهمی را ارائه می‌کرد.

او با بیان اینکه هزینه کردن برای اربعین در عراق جز تعهدات شهرداری نبوده است، تصریح کرد: نه در قانون و نه در هیچ کجا نیامده است که شهرداری موظف است که چنین کاری را انجام دهد. مشکلی که ما داشتیم بحث خدمات‌رسانی به مردم بود، خصوصا استان‌های محروم. به همین دلیل بحثی که مطرح بود، این بود که شهرداری تهران با توجه به درآمدهایی که دارد به عنوان کمک به استان‌های مرزی که مردم از آنجا رفت و آمد می‌کنند، بروند و چند موکب را برای زائران ایرانی که در آنجا رفت و آمد می‌کنند راه اندازی کنند.

شهرداری هیچ زمان گزارشی از نوع هزینه‌کردها به شورا ارائه نکرد

تندگویان ادامه می‌دهد: شهرداری هیچ زمان هیچ گزارشی به ما نداد و ما نیز هیچ موقع متوجه نشدیم چه رقمی برای این موضوع هزینه می‌شود و هیچ گزارش مشخصی از شهرداری‌هایی که به عنوان معین انتخاب می‌شدند دریافت نمی‌کردیم. حتی چندبار در صحن شورا تذکر دادم و از آقای دبیر درخواست کردیم که در کمیسیون برنامه و بودجه اول گزارش عملکرد را ببیند و بعد بودجه را اختصاص دهد، اما خب هیچ موقع گزارشی از این هزینه‌کردها و دستاوردهای آن ارائه نشد.

پرداخت نقدی با عملکرد غیرنقدی هیچ‌گاه قابل رصد نیست

عضو سابق شورای شهر با اشاره به چگونگی تامین هزینه‌هایی که برای مراسم اربعین مصرف می‌شود، گفت: ممکن است شورا یک بودجه‌ای را مصوب کند که یک عدد و رقم مشخصی است. مشکلی که ما در آن زمان داشتیم این بود که چون بودجه به مناطق می‌رفت، بسیاری از هزینه‌هایی که رخ می‌داد غیرنقدی بود. به طور مثال به یک منطقه اعلام می‌شد بخشی از مسیر را آسفالت کنید یا به منطقه دیگری می‌گفتند تانکرهای آب قرار دهید، این موارد در حقیقت از هزینه‌های پیمانکاری آن منطقه یا از اقلامی که در انبار دارند هزینه می‌شد مانند تشک، پتو و ... که از خود منطقه می‌رفت اما دیگر در حساب‌های مالی نمی‌آمد اما عملا از هزینه‌های شهرداری کاسته می‌شد. این مشکل را ما همواره در شهرداری داشتیم. یعنی پرداخت نقدی با عملکرد غیرنقدی قابل رصد نیست.

تندگویان ادامه داد: بسیاری از عملکردهای ما غیرنقدی است، به صورتی که ممکن است سازمان پارک‌ها برود و در اربعین بخشی از مناطق مورد نظر را از نظر خدمات شهری تجهیز کند، مثل گذاشتن نیمکت، سطل زباله و ... در مسیر پیاده روی. اما عملا این موارد از حساب غیرنقدی مناطق می‌رود، یعنی از کالاهایی که در انبار مناطق وجود دارد استفاده می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 ، کدخبر: 144239 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
پس وظیفه شهرداری چیه کم داخل شهرداری پول میخورن باز میگن وظیفه شهرداری نیس م.ق71
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
الان شهرداری این وظیفه رو قراره بندازه گردن کدوم ارگان ؟؟


س ی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
س.ح75
دیگه درست یا غلط دیگه این پول خرج شده به فکر پولهای خرج نشده باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین