پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۶۴۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
اولین نشست خبری کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران دوشنبه برگزار شد.الویری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نوع هزینه‌کرد بودجه در اختیار شهرداری تهران اظهار کرد: کل این بودجه 67 میلیارد تومان است؛ اینکه گفته می‌شود شهردار تهران می‌خواهد از محل این بودجه برای برگزاری یک نمایشگاه مذهبی یا مراسم اربعین استفاده کند، مورد تائید شورای شهر تهران نیست، زیرا شورای شهر تهران بودجه 2 میلیارد و 360 میلیون تومانی برای آئین‌های عاشورایی در نظر گرفته است و آقای افشانی باید در چارچوب این بودجه هزینه کند؛ بودجه در اختیار ایشان برای مواقع حساس و پیش‌بینی نشده است و شورای شهر صلاح نمی‌داند که این بودجه برای موارد دیگری هزینه شود.

شعار سالمجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران اظهار کرد: ارزیابی و تدوین بودجه 97 با همکاری شهرداری، جزو وظایف ما بود که راهبردهای اساسی آن با پیشنهادات شهرداری، انجام و بحث و بررسی این بودجه با همکاری سایر کمیسیون‌ها نهایی شد.

فراهانی اضافه کرد: تلاش‌های زیادی برای ایجاد شفافیت در ارزیابی برنامه‌ریزی و نظارت مالی داشتیم؛ از این رو انتخاب حسابرسان مناطق به شکل شفاف و چند مرحله‌ای و با اعلام در روزنامه انجام شد و طی آن رقابت واقعی شکل گرفت که قیمت‌شکنی نسبت به سال‌های گذشته صورت گرفته و حسابرسان خبره‌تر وارد پروسه شده‌اند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر کاهش مصرف در شهرداری تهران نیز که به پیشنهاد وی در صحن علنی به تصویب رسید، بیان کرد: از اصحاب رسانه می‌خواهیم هر کجا که هدررفت منابع را مشاهده کردند، به ما اطلاع دهند؛ پیگیری این موارد جز همراهی شما امکانپذیر نخواهد بود. بخشی از این مدیریت مصرف در خصوص کاهش مصرف انرژی است؛ از این رو باید هزینه‌های ساختمان‌های شهری و شهرداری را کاهش دهیم.در شهرداری تهران ۶۸هزار نیرو در ازای ۱۸هزار پست سازمانی وجود دارد که این موضوع باید سازمان‌دهی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 150 ساختمان شورایاری و بیش از 700 ساختمان متعلق به شهرداری داریم که باید مدیریت انرژی صورت گیرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با تأکید بر هزینه‌های فراوان پروژه‌های عمرانی گفت: هزینه‌های عمرانی ساختمان در گذشته بیش از سه برابر نظام فنی اجرایی انجام می‌شد.

فراهانی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین ثمرات سامانه شفافیت، قیمت‌شکنی است؛ وقتی شهردار منطقه می‌داند قراردادش در سامانه قرار می‌گیرد، باید در چارچوب استاندارد لازم، آن را انجام دهد.

وی در ادامه این نشست در رابطه با تحقق بودجه 97 شهرداری تهران گفت: طی آخرین آمار تا آخر شهریور 97 مجموع تحقق بودجه 80 درصد به صورت نقدی و غیرنقدی بوده است؛ البته در حوزه درآمدهای نقدی حدود 103 درصد تحقق بودجه‌ داشته‌ایم و در این مورد از برنامه جلوتر هستیم.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در رابطه با رشد 103 درصدی بودجه نقد شهرداری بیان کرد: دلیل این رشد مصوبه شورا برای کاهش تخفیفات شهرسازی به سود بانکی و محدود شدن تقسیط‌ها بوده است که تا عملی شدن آن، مردم پرداخت‌های زیادی داشتند اما این مورد دیگر تکرار نخواهد شد و درآمدهای شهرداری از این محل در آینده کمتر می‌شود.

فراهانی با اشاره به مشکلات تحقق بودجه در حوزه غیرنقدی گفت: مشکل اصلی ما تحقق بودجه غیرنقد است چرا که در بحث انحلال کارگزاری‌ها و تهاترها با مشکل جدی مواجه هستیم و در پنج ماه اول سال فقط 10 درصد بودجه غیرنقدی محقق شده که امیدواریم با برگشت سازمان املاک و مستغلات، این مشکلات حل شود.

در ادامه الویری به دلایل دیگری درباره کاهش درآمد شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته عوارض طرح ترافیک در ابتدای سال یکجا پرداخت می‌شد و این کمک بسیار زیادی به تحقق بودجه شهرداری تهران می‌کرد اما امسال با توجه به شیوه جدیدی که در اجرای این طرح به کار گرفته شده، تزریق درآمد هم تدریجی است و ما 380 میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به عدم تحقق درآمدهای ناشی از پارک حاشیه‌ای اظهار کرد: در زمان تدوین بودجه شهرداری تهران، کارشناسان از عملیاتی شدن 950 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش پارک حاشیه‌ای خبر دادند اما این درآمد تاکنون محقق نشده و شهرداری هنوز در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده است.

الویری اضافه کرد: بخشنامه خطرناکی در سه قوه مطرح شده است که طی آن در 6 ماهه دوم سال، از واحدهای تولیدی مالیات دریافت نشود تا آنها از رکود دربیایند؛ این بخشنامه می‌تواند مشکل بزرگی برای شهرداری‌ها ایجاد کند و ۲هزار میلیارد تومان از منابع مالی شهرداری تهران از دست خواهد رفت.

حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران با اشاره به بدهی 21 هزار و 600 میلیارد تومانی شهرداری تهران به نظام بانکی کشور گفت: شهرداری تهران تا تاریخ 29 اسفندماه 96، 15 هزار و 600 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و همچنین حدود 14 هزار میلیارد تومان نیز پروژه نیمه‌تمام دارد که مجموع آنها 52 هزار میلیارد تومان می‌شود.

میرلوحی دیگر عضو‌شورا نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر رسیدگی به تخلفات شهردار پیشین تهران افزود: از دادستان عمومی انتظار داریم که زودتر به تخلفات گذشته شهرداری تهران رسیدگی کند. در گذشته 50 درصد قراردادهای شهرداری از طریق تَرک تشریفات بوده و تاکنون مشخص شده که 1600 مِلک از املاک شهرداری واگذار شده است.

وی اضافه کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که از ما توقع نداشته باشند که اسم افراد یا مشخصات مِلک را منتشر کنند زیرا بنا داریم به دور از جنجال، املاک شهرداری را پس بگیریم.

رسولی با اشاره به لزوم انضباط‌بخشی به حوزه نیروی انسانی تأکید کرد: شورای پنجم در طی سال گذشته روند افزایش بی‌ضابطه نیروی انسانی را به شهرداری تهران متوقف کرده و 1284 نفر نیز در این مدت از شهرداری جدا شده و تنها 172 نفر در این مدت جذب شده‌اند که 11.5 درصد آنها دارای مدرک دکتری هستند. این در حالی است که شاخص جذب نیروی دکتری در دوره گذشته 4 در 1000 بوده است و بیشتر نیروهای شهرداری فارغ‌التحصیل از دانشگاه علمی‌کاربردی متعلق به شهرداری تهران بودند.

وی اضافه کرد: بنا داریم تا سالانه 6 درصد از نیروهای شهرداری تهران را کاهش دهیم و در مقابل جذب سه درصدی نیرو از طریق آزمون سراسری و به دور از خویش‌گزینی داشته باشیم. همچنین بنا داریم تا سالانه 10 درصد از سطوح سازمانی کاهش پیدا کند تا در پایان دوره پنجم به سطح متعادلی از عناوین شغلی برسیم. شهرداری تهران هیچ کمبودی از مناصب مدیریتی ندارد.

بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت کمیسیون برنامه و بودجه نیز گزارشی در خصوص فعالیت‌های خود در این کمیته ارائه داد و گفت: بنا داریم تا معاملات شهرداری را نیز در سامانه شفافیت به اشتراک بگذاریم. همچنین تخلفات شهرسازی که خُرد اما گسترده است را انتشار عمومی دهیم.

وی از رسانه‌ها خواست که بر روی اسم افرادی که گاهی ریاست یک سازمان را دارند، حساس نشوند؛ قرارداد شهرداری تهران با سازمان است نه فرد و اگر در این سامانه اسم فرد آورده نمی‌شد، قطعاً طرف قرارداد، مؤسسه مذکور بود؛ بنابراین از رسانه می‌خواهم که بر روی اسم افراد حساسیت نشان ندهند؛ قرارداد با شخص بسته نمی‌شود.

میرلوحی نیز در واکنش به سؤال خبرنگاری درباره قرارداد دو میلیاردی با یکی از نهادهای دولتی گفت: در گذشته 50 درصد قراردادها از طریق تَرک تشریفات بوده است و مبالغ هنگفتی بدون ضابطه و بدون مدرک هزینه شده است؛ این مبلغ‌های خُرد در مقابل تخلفات هزار میلیاردی عددی نیست و انتظار می‌رود با دقت بیشتری سامانه شفافیت بررسی شود.

الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره ادامه روند فروش هولوگرام برای تأمین منابع مالی شهرداری تهران اظهار کرد: در بودجه شهرداری تهران تا توانسته‌ایم درآمد ناپایدار را کاهش و درآمد پایدار را افزایش داده‌ایم؛ به طوری که عوارض طرح ترافیک که در بودجه سال 96، 130 میلیارد تومان بود، در سال 97 به 200 میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین طرح LEZ که اصلاً در بودجه 96 نیامده بود، 225 میلیارد تومان از محل این طرح برای سال 97 در نظر گرفتیم. در مقابل جرایم ماده 100 که در سال 96، 78 میلیارد تومان بود به 56 و درآمد حاصل از تغییر کاربری را از 3850 میلیارد تومان به 2840 میلیارد تومان کاهش دادیم.

رسولی نیز با اشاره به شرایط یک بانک خصوصی متعلق به شهرداری‌ها عنوان کرد: 36 درصد سهام این بانک متعلق به شهرداری تهران و مابقی مربوط به سایر کلانشهرها است؛ این بانک صورت مالی مناسبی دارد و به هیچ عنوان ورشکسته نیست.

این بانک 9 نفر عضو هیئت مدیره دارد که 7 نفر اصلی و 2 نفر علی‌البدل هستند. در حال حاضر 14 نفر به عنوان اعضای پیشنهادی هیئت مدیره به بانک مرکزی معرفی شده‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که وجه مفسده‌آمیز هولوگرام متوقف شده و در عین حال برعکس گذشته در مدیران بالایی شهرداری تهران یک مورد فساد نداشته‌ایم و در بخش مدیران میانی نیز فساد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

الویری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نوع هزینه‌کرد بودجه در اختیار شهرداری تهران اظهار کرد: کل این بودجه 67 میلیارد تومان است؛ اینکه گفته می‌شود شهردار تهران می‌خواهد از محل این بودجه برای برگزاری یک نمایشگاه مذهبی یا مراسم اربعین استفاده کند، مورد تائید شورای شهر تهران نیست، زیرا شورای شهر تهران بودجه 2 میلیارد و 360 میلیون تومانی برای آئین‌های عاشورایی در نظر گرفته است و آقای افشانی باید در چارچوب این بودجه هزینه کند؛ بودجه در اختیار ایشان برای مواقع حساس و پیش‌بینی نشده است و شورای شهر صلاح نمی‌داند که این بودجه برای موارد دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: من با دولتی کردن دین و مذهب مخالفم؛ این روش ناصوابی است که عوارض شهروندان در بیرون از مرزهای ایران هزینه شود. ما باید همانند گذشته اربعین و مراسم مذهبی را به مردم و خیرین واگذار کنیم. ما کنترل خواهیم کرد که شهردار تهران خارج از بودجه مصوب برای این مراسم یا نمایشگاه مذهبی استفاده نکند.

بهاره آروین در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چگونه می‌خواهید شعار شفافیت را در صدور هولوگرام تحقق عینی ببخشید؟ تأکید کرد: به نظر من انتشار عمومی قراردادهای صدور هولوگرام بیشتر از همه می‌تواند به شفافیت فعالیت کارگزاری‌ها کمک کند.

وی از برگزاری نشست خبری برای مشخص شدن شیوه فعالیت پیشین کارگزاری‌ها و شیوه جدید آنها خبر داد.

الویری رئیس کمیته برنامه و بودجه در پایان این نشست با اشاره به اینکه شرکت‌های کارگزاری‌ در گذشته یکی از گلوگاه‌های فساد بودند، گفت: برخی از شهرداران مناطق در گذشته از تخلف استقبال می‌کردند تا بتوانند برای شهرداری درآمد کسب کنند اما در حال حاضر هیچ هولوگرام یا تراکمی خارج از طرح تفصیلی صادر نخواهد شد.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت بازنشستگی شهردار تهران نیز گفت: ما تمایل به تثبیت مدیریت داریم و انتخاب 5 شهردار در یک سال به برنامه‌های شهرداری لطمه بزرگی وارد می‌کند اما ما تابع قانون هستیم و بعد از ابلاغ، آن را اجرایی خواهیم کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار 12شهریور 97، کدمطلب: 297683، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
ا.ف75
واقعا باید در جامعه مذهبی ما وقتی این اتفاق میفته مردم دین مدار یکم به خودشون بیانو اعتراض کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
بهتره این بودجه ها صرف جاهای مهمتری از این مملکت که داره زندگی مردم رو فلج میکنه بشه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
بودجشون کجا بود به اینکار اختصاص بدن م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
تا کی باید این مرده ژرستی ادامه داشته باشه این همه بودجه رو برای مردم کرمانشاه خرج کنین ی سقفی بالا سرشون داشته باشن
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین