پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
مرتضی الویری که ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را برعهده دارد به اولویت‌های کاری مدیریت شهری اشاره کرد و سپس خبر از تشکیل نظامنامه‌ انتخاب حسابرسان و ذی‌حسابان شورا داد. اینطور که او گفت، این نظامنامه برای نخستین‌بار و پس از 20سال ایجاد می‌شود. بعد از آن نیز سایر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ضمن ارائه گزارشی، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید.

شعار سال: «تشکیل دیوان محاسبات شهری تهران، یافتن راه‌های جدید درآمدی، حذف سالانه 10درصد از سطوح سازمانی و عناوین شغلی، ارتقای سامانه شفافیت شهرداری و راه‌اندازی سامانه جامع معاملات»؛ اینها اخباری بود که اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری خود اعلام کردند؛ نشستی که برای ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله این کمیسیون برگزار شد. کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران پنج عضو دارد که همه آن ها در نشست خبری حاضر شده بودند تا به خبرنگاران، از برنامه‌هایی بگویند که برای سه سال آتی به اجرا درخواهند آمد. مرتضی الویری که ریاست این کمیسیون را برعهده دارد در ابتدا به اولویت‌های کاری مدیریت شهری اشاره کرد و سپس خبر از تشکیل نظامنامه‌ انتخاب حسابرسان و ذی‌حسابان شورا داد. اینطور که او گفت، این نظامنامه برای نخستین‌بار و پس از 20 سال ایجاد می‌شود. بعد از آن نیز سایر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه ضمن ارائه گزارشی، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند که به‌طور خلاصه در زیر می‌خوانید.

پیشنهاد خطرناک دولت و کاهش دو هزار میلیاردی درآمد

دو  درآمد مهم پایدار شهرداری که در بودجه سال ۹۷ محاسبه شده، هنوز محقق نشده است. درآمد حاصل از طرح ترافیک که در سال‌های گذشته اول هر سال به خزانه ریخته می‌شد، امسال با تغییر شیوه طرح ترافیک به‌صورت تدریجی وارد خزانه می‌شود و همچنین ما برای درآمد حاصله از مدیریت پارک حاشیه‌ای حدود ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد منظور کرده بودیم اما تاکنون سازوکارهای اجرای آن محقق نشده است. متأسفانه باخبر شدیم که پیشنهاد خطرناکی در دولت یا نزد سران سه قوه مطرح شده است. دولت درنظر دارد برای شش ماهه دوم سال، مالیات بر ارزش افزوده را دریافت نکند تا واحدهای تولیدی از رکود خارج شوند که این برای شهرداری تهران که دو هزار میلیارد تومان از درآمد خود را از دست می‌دهد، خطرناک است. با این حال باید به اولویت مدیریت شهری طی‌ سال‌های آینده اشاره کنم که به شرح زیر است:

تهیه و تصویب برنامه توسعه پنج ساله سوم شهرداری تهران

تدوین و تصویب نظامنامه کارآمد انضباط مالی

تنوع‌بخشی به درآمدها با مبنای کاهش سهم درآمدهای ناپایدار و افزایش سهم درآمدهای پایدار

متناسب‌سازی ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی شهرداری

برقراری امکان دسترسی عمومی به حوزه قراردادهای کلانشهری و شفاف‌سازی

دیوان محاسبات شهری راه‌اندازی می‌شود

طی یک سال گذشته فرایند انتخاب ذی‌‌حسابان برای قبل از خرج و حسابرسان برای بعد از خرج به شکل نهادمند صورت گرفت؛ از این‌رو نظامنامه انتخاب حسابرس و نظامنامه انتخاب و نظارت بر عملکرد ذی‌حساب را تدوین کردیم ‌که این دو نهایتا سبب می‌شود تا گام مهمی برای تشکیل دیوان محاسبات شهری که جزو وعده‌های ما بوده است، برداریم و امیدواریم تا انتهای دوره چهار ساله‌مان دیوان محاسبات شهری راه‌اندازی شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما کاهش مصرف در شهرداری تهران است که در صحن علنی نیز به تصویب رسید. در حوزه کاهش هزینه در شهرداری تهران حساسیت زیادی داریم و از مردم و رسانه‌ها درخواست می‌شود هرکجا هدر رفت منابع را مشاهده کردند به ما بگویند. مثلا بخشنامه‌ شهردار مبنی بر ممنوعیت آبیاری فضای سبز در ساعات اوج مصرف تنها به‌دلیل پیگیری اصحاب رسانه بود. به اعتقاد بنده، با پیگیری می‌توان بیش از یک‌سوم هزینه‌های اداره شهر را کاهش داد. به‌طور نمونه با مدیریت انرژی، منابع درآمدی زیادی ذخیره می‌شود. بیش از 700 ساختمان متعلق به شهرداری و 350 ساختمان در اختیار است که اگر بتوانیم انرژی را در این ساختمان‌ها کنترل کنیم، گام مؤثری در زمینه بهبود کاهش انرژی برداشته‌ایم. به همین‌خاطر در حال رایزنی با شرکت‌های مختلف هستیم. در همکاری با سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، مدیریت مصرف آب و برق پارک‌های شهر را نیز دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر در گذشته هزینه پیمانکاران عمرانی و ساخت‌وساز بیش از دو تا سه برابر هزینه استاندارد ساختمانی بوده است و این رقم باید کاهش یابد. برون‌سپاری در شرایط کنونی برای سازمانی که تورم نیرو دارد، معقول نخواهد بود و باید هزینه‌ها را کاهش داد.

تلاش برای افزایش درآمدهای پایدار به 50درصد

مسائل اقتصادی اصلی‌ترین نگرانی ماست. اگر 200هزار میلیارد تومان بودجه داشتیم، آ‌ن وقت می‌دانستیم که چگونه می‌توان مشکل اتوبوس‌های برقی و بافت فرسوده را حل کرد. در این میان اما بین درآمد و هزینه تعادل نداریم. ما در شرایط فعلی فاقد تنوع درآمد هستیم. باید تشریفات و استفاده از رانت‌ها به حداقل برسد. امیدواریم در پایان برنامه منابع پایدار به 50درصد برسد؛ چنانچه تاکنون با تلاشی که داشته‌ایم منابع پایدار را به 34درصد رسانده‌ایم. باید از ابزارهای بانکی استفاده کنیم، زیرا فرایندی که هولوگرام در دوره قبلی داشته، توقف یافته و دیگر شاهد آن نخواهیم بود، اما می‌توانیم از سیستم بانکی به‌منظور تسهیل کارها بهره ببریم. کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه راه‌های کسب درآمد پایدار را به‌صورت ویژه بررسی کرده و به فکر اصلاح ساختار درآمدی شهر هستیم. ما در تهران 14هزار مترمربع فضای سبز داریم که هزینه نگهداری آن هزار میلیارد تومان است. سالانه 700میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پسماند می‌شود درحالی‌که باید برای کاهش این هزینه‌ها چاره‌ای اساسی اندیشید. طی پنج ماهه اول سال 96مبلغ دو هزار و 750میلیارد تومان قرض شد که باید به شیوه‌هایی خاص در روش‌های کسب درآمد پایدار تنوع ایجاد کرد. یادمان نرود که در گذشته 50درصد تخلفات در حوزه قراردادها با ترک تشریفات انجام شده است. از سوی دیگر بازگرداندن اموال عمومی برای ما نسبت به انتشار اسامی کسانی که به این اموال تعرض کرده‌اند دارای اولویت است. تاکنون 150حکم قضایی گرفته‌ایم و به وسیله آنها توانسته‌ایم املاکی را از افرادی که نسبت به بازگرداندن آن مقاومت می‌کردند، پس بگیریم.

الزام به کاهش سالانه 10درصد از سطوح سازمانی شهرداری

شورای شهر تهران در بدو فعالیت خود، طرح الزام شهردار تهران به تهیه، تدوین و ارائه سند تحویل و تحول مدیریت شهری را مصوب کرد و مقرر شد شهردار وقت بعد از 100 روز این گزارش را به شورای شهر و رسانه‌ها ارائه دهد. براساس این گزارش، مشخص شد که شهرداری تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. شهردار وقت در تهیه این سند به تخلفات محرزی در طول مدیریت گذشته برخورد کرد که این تخلفات را در قالب پرونده‌هایی تنظیم و به مراجع قضایی ذی‌ربط ارسال کرد که بخشی از این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و بخشی نیز هنوز رسیدگی نشده است؛ از این‌رو از آقای سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران می‌خواهیم مصرانه پیگیر رسیدگی به این پرونده‌ها باشند. درصورت اثبات و احراز تخلفات در حوزه اموال عمومی شهر تهران، دادستان تهران به‌عنوان مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند. از سوی دیگر طی چند ‌ماه اخیر مبلغی حدود هزار و 340 میلیارد تومان از مطالبات بانک شهر از شهرداری به‌صورت تهاتر ملک تسویه شده است. اما در مورد منابع انسانی باید بگویم متأسفانه در شش ماهه اول سال 96، 22 درصد به حجم نیروی انسانی شهرداری تهران اضافه شد؛ شورای پنجم و مدیریت شهری جدید در یک سال اخیر این روند را متوقف کرده به‌گونه‌ای که در طول این مدت به لحاظ کمی افزایش نیروی انسانی نداشتیم و حتی 1284نفر به‌صورت انگیزشی جدا شدند. همچنین به لحاظ کیفی تنها در طول این زمان، 173نفر در شهرداری تهران و واحدهای تابعه آن جذب شدند که از این تعداد 11.5درصد دارای مدرک دکتری هستند که این شاخص در مدیریت گذشته، چهار در هزار بود. شورای چهارم، شهرداری را موظف کرده بود که چهار درصد نیروهای خود را کاهش دهد و معادل این تعداد از میزان نخبگان نیرو جذب کند. ما با یک‌مصوبه چهار درصد را به شش درصد افزایش دادیم و اعلام کردیم که باید نیروها 6درصد کاهش یابند و 3درصد هم از طریق آزمون جذب شوند و شهرداری را موظف کردیم که سالانه 10درصد از سطوح سازمانی (معاونت‌هایی که موازی‌کاری دارند، قائم‌مقام‌ها، مشاوران، مدیران دفاتر و...) را از طریق مهندسی جدید سازمانی کاهش دهد تا به سطح متعادلی برسند.

کاهش تخلفات با ارتقای سامانه شفافیت

ایجاد سامانه شفافیت یکی از دستاوردهای شورای پنجم در حوزه شفافیت است. هم‌اکنون اطلاعات هزینه‌ای و مقایسه‌ای در این سامانه قابل مشاهده است که به‌زودی قراردادهای درآمدی همچون مزایده‌ها و تهاترها نیز روی آن بارگذاری خواهد شد و در قالب سامانه جامع معاملات قابل مشاهده خواهد بود. با ایجاد امکان انجام الکترونیکی معاملات و اعلان عمومی نسبت به این موضوع، تخلفات در این حوزه از بین رفته و هزینه‌های شهرداری به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آید. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مصوبه مربوط به سامانه شفافیت عملیاتی خواهد شد. اثرات این مصوبه در سال‌های آینده ملموس خواهد بود. با ارتقای سامانه‌های نظارت همگانی میزان تخلفات در شهرداری به‌شدت کاهش خواهد یافت. البته نباید به‌گونه‌ای عمل شود که شفافیت به ضد‌شفافیت تبدیل شود؛ اطلاعات قراردادها در سامانه به‌صورت کامل منتشر می‌شود و رسانه‌ها و افراد نیز نباید به‌صورت گزینشی در این خصوص عمل کنند. معنی شفافیت با مفهوم نظارت، دو مقوله متفاوت است و شفافیت این امکان را از پیش ایجاد می‌کند تا در آینده تخلفی صورت نگیرد. برنامه‌ریزی لازم در موضوع کوچک‌کردن قراردادها برای عدم‌درج در سامانه شفافیت انجام شده است و به‌زودی سطح قراردادهایی که باید در سامانه درج شوند، پایین‌تر می‌آید. درخصوص قراردادهای واحد‌های تابعه نیز تدابیر لازم برای پیوستن این واحدها به سامانه اندیشیده شده که به‌دلیل متفاوت بودن برخی شیوه‌های مالی این واحدها اتصال آنها به سامانه کمی زمانبر است اما انجام می‌شود.

111 جلسات کمیسیون برنامه و بودجه طی یک‌سال گذشته (بیشترین جلسه در میان کمیسیون‌های 6گانه)

124 مصوبه کمیسیون برنامه طی یک‌سال گذشته (بیشترین مصوبه در میان کمیسیون‌های 6گانه)

80 درصد بودجه نقد و غیرنقد مورد نظر تا پایان شهریور تحقق یافته است.

103 درصد تحقق بودجه در حوزه درآمدهای نقد صورت گرفته و در این مورد از برنامه‌ها جلوتر حرکت شده است. دلیل این رشد، کاهش تخفیفات شهرسازی به سود بانکی و محدود شدن تقسیط‌ها بوده است اما در ماه‌های آینده دیگر تکرار نمی‌شود.

380 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده از محل عوارض طرح ترافیک

21 هزار و 647 میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری تا 11شهریور 97به بانک‌ها

15 هزار و 634 میلیارد تومان میزان دیون شهرداری تا 29اسفند 96

14 هزار و 800 میلیارد تومان هزینه لازم برای پروژه‌های نیمه‌تمام تهران با میانگین پیشرفت فیزیکی

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 29221، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین