پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
هجدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي که شب گذشته در شهر جاکارتاي اندونزي به‌طور رسمی به کار خود خاتمه داد، پايان چندان خوشي براي کاروان ورزش ايران نداشت و نکات منفي‌ آن از مثبتش بيشتر بود. اين کاروان در مقايسه با دوره قبل اين بازي‌ها، با عملکردي نسبتا ضعيف، هم در کسب مدال طلا و هم جايگاه نهايي سقوط کرد.

شعار سال: ايران در بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچئون رکورد کسب بيشترين مدال طلا را بعد از انقلاب زد و با 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز در رده پنجم قرار گرفت؛ اما در اين دوره آن‌هم در شرايطي که پرجمعيت‌ترين کاروان (387 نفر) خود را در طول تاريخ اين بازي‌ها راهي بزرگ‌ترين رويداد ورزشي قاره کرده بود، با 20 مدال طلا، 20 نقره و 22 برنز يک رده تنزل داشت و ششم شد. نکته مثبت ششمي ورزش ايران در بازي‌هاي 2018، رکوردشکني در مجموع مدال‌هاي کسب‌شده در بازي‌ها بود. اين کاروان با مجموع 62 مدال، رکورد بيشترين مدال را بعد از انقلاب زد. بيشترين مدالي که ايران در بازي‌هاي آسيايي کسب کرده است، به بازي‌هاي آسيايي 1974 تهران برمي‌گردد که با 81 مدال (36 طلا، 28 نقره و 17 برنز) رده دوم را به خود اختصاص داده بود.

کشتي، آبرودار هميشه ورزش ايران

در اين دوره از بازي‌هاي آسيايي نیز مثل هميشه، اين ورزش کشتي بود که آبروداري کرد و بيشترين مدال‌هاي طلا (سه طلا در کشتي آزاد، سه طلا در کشتي فرنگي) را براي کاروان به دست آورد. وزنه‌برداري، تکواندو، کاراته، ووشو و دووميداني ديگر رشته‌هايي بودند که به سياق قبل هرکدام دو مدال طلا به دست آوردند. کوراش و سنگ‌نوردي نیز دو رشته‌اي بودند که توانستند با مدال‌هاي طلاي خود به نوعي کاروان را غافلگير کنند. با وجود اينکه براي اولين بار بود که اين دو رشته به جمع بازي‌هاي آسيايي اضافه مي‌شد؛ اما ايران دو مدال طلا هم از اين رشته‌ها صيد کرد.

بانوان هم افت کردند

عملکرد زنان ورزشکار کشورمان در بازي‌هاي 2018 نیز در مقايسه با دوره قبل ضعيف‌تر بود. تعداد بانوان حاضر در بازي‌هاي آسياي 2014، 58 نفر بود که اين زنان موفق شدند با دو مدال طلا، هفت نقره و هفت برنز، نتيجه‌اي تاريخي از خود در اين بازي‌ها به يادگار بگذارند؛ اما در اين دوره با حضور حداکثري زنان که تعدادشان 98 نفر اعلام شد، هيچ مدال طلايي در بخش انفرادي به دست نيامد و دستاوردشان 10 مدال نقره و شش برنز بود. در دوره قبل، دو مدال طلاي انفرادي در رشته‌هاي کاراته و تکواندو کسب شد که در اين دوره دست بانوان اين رشته از مدال کوتاه ماند.

ناکام در رشته‌هاي نوظهور

رشته‌هاي نوظهور در اين دوره از بازي‌هاي آسيا کم نبود. رشته‌هايي که ميزبان به لطف برخورداري از ميزباني‌اش، در بازي‌ها گنجانده بود تا با صيد مدال‌هاي طلاي هرچه بيشتر از آنها، جايگاهش را بعد از سه قدرت برتر اول ورزش آسيا، چين، کره و ژاپن، تثبيت کند. پنچاک سيلات، جوجيتسو، سامبو و پاراگلايدر رشته‌هايي بودند که مختص کشورهاي شرق آسياست و تنها خودشان در اين ورزش‌ها صاحب‌سبک هستند. عجيب اينکه در تمام اين رشته‌ها، کاروان اعزامي ايران يک ناکام مطلق بود.

تنها رهاورد ما از اين چهار رشته، يک برنز در پنچاک سيلات بود که آن‌هم بدون کسب برد به دست آمد! نکته جالب اينکه اين تيم‌ها همه با ترکيب کامل به رقابت‌ها اعزام شده بودند و در جلسات کارشناسي پيش از بازي‌ها مدعي شده بودند چند طلا به سبد مدال‌هاي ايران اضافه خواهند کرد؛ اما تمام وعده‌ها يکي پس از ديگري نقش برآب شد.

با وجود اينکه مسئولان کميته ملي المپيک و وزارت ورزش بارها اعلام کرده بودند کاروانی کيفي به بازي‌هاي آسيايي اعزام مي‌شود، اعزام برخي از رشته‌ها جاي سؤال دارد و بايد از مسئولان اين رشته‌ها پرسيد با چه ادله‌اي قول مدال‌آوري در اين رقابت‌ها را داده بودند؟

تيم خوب، تيم بد

در رشته‌هاي توپي باز هم نتايج دوره قبل را به دست آورديم. واليبال مثل دوره قبل بهترين بود؛ از عنوان قهرماني خود در دوره قبل بازي‌ها دفاع کرد و به‌راحتي صاحب مدال شد. در بسکتبال بازهم در گام آخر کم آورديم. بسکتبال نيز با تيمي کامل و همه ستاره‌هاي خود به جاکارتا رفته بود تا بلکه طلسم ديرپاي بازي‌هاي آسيايي را بشکند؛ اما پس از انتقام شيرين از کره‌جنوبي در نيمه‌نهايي، در فينال برابر آسمان‌خراش‌هاي چين متوقف شد تا مانند دوره قبل به مدال نقره بسنده کند و در حسرت طلا باقي بماند. هندبال در غياب لژيونرهايش کاري از پيش نبرد و به عنوان پنجمي رسيد. فوتبال هم مانند چند دوره گذشته انتظارات را برآورده نکرد تا جزء رشته‌هاي ناکام قرار بگيرد. فوتبال با يک آينده‌نگري با تيم زير 21 سال ايران که به منظور آمادگي بيشتر براي حضور در المپيک به جاکارتا سفر کرده بود، با وجود موفقيت در دو بازي نخست برابر عربستان و کره‌شمالي، با شکست مصلحتي در بازي سوم برابر ميانمار برای روبه‌رونشدن با کره‌جنوبي، موجي از انتقادها را به همراه داشت و باعث شد پيکان انتقادات به سوي کادر و فدراسيون فوتبال زياد شود. بعد از شکست مصلحتي ايران مقابل ميانمار براي فرار از ديدار با کره‌جنوبي که در نهايت در محاسبه‌ها اشتباه رخ داد، تيم ملي از بازي‌هاي آسيايي کنار رفت تا حسرت کسب طلا همچنان بر دل‌ها باقي بماند.

تاريخ‌سازي کبدي‌کاران

در اين دوره از بازي‌ها، فارغ از نتايج کم‌فروغي‌ که ورزشکاران ايراني در رشته‌هاي انفرادي داشتند، عملکرد کاروان از لحاظ تيمي قابل دفاع است؛ جايي‌که تيم‌هاي کبدي مردان و زنان تاريخ‌سازي کردند و چند اتفاق مهم را در اين رشته رقم زدند؛ نخست اينکه هر دو تيم به سيطره قهرماني هندي‌ها، قدرت بلامنازع اين رشته در آسيا و جهان، پايان دادند. مردان هند را در نيمه‌نهايي شکست دادند و به فينال رسيدند. زنان هم در فينال اين حريف سرسخت‌ خود را از پيش‌رو برداشتند. اين براي نخستين‌بار در طول تمام رويدادهاي آسيايي بود که کبدي ايران موفق به شکست هند ‌شد. نکته مهم اين پيروزي اين بود که تيم‌هاي کبدي ايران موفق شدند در بزرگ‌ترين ميدان ورزشي آسيا به اين قهرماني ارزشمند برسند. اتفاق مهم‌تر اما مربوط به تيم ملي زنان بود که با نمايش بي‌نظيرشان، طلسم بي‌مدالي ورزش‌هاي گروهي بانوان در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي قاره شکسته شد. اگر از افتخارآفريني‌هاي تيم ملي فوتسال غافل نشويم، کبدي را بدون شک بايد تاريخ‌سازترين ورزش تيمي زنان ايران قلمداد کرد. کبدي که تنها نماينده ورزش تيمي بانوان کشور در بازي‌هاي آسيايي بوده، در سه دوره حضورش در بازي‌هاي آسيايي، کاروان را سربلند کرده است. اين تيم در نخستین حضورش در بازي‌هاي آسيايي به مدال برنز دست يافت. در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۴ اينچئون نقره گرفت و حالا با شاهکاري که در جاکارتا خلق کرد، به مدال طلا رسيد.

ثبت چند رکورد تاريخي

اما نکات مثبتي که هجدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي براي کاروان ورزش ايران داشت، ثبت چند رکوردهای تاريخي بود؛ رکوردهايي که شايد خيلي‌ها تصور آن را نمي‌کردند در چنين بازي‌هاي بزرگي به ثبت برسد. در تنيس روي ميز نوشاد عالميان، پس از 52 سال ايران را در اين رشته صاحب مدال کرد؛ مدالي که ارزشش کمتر از طلا نبود. نابغه چپ‌دست پينگ‌پنگ ايران با شکست پينگ‌پنگ‌بازاني که يک سر‌و‌گردن از او بالاتر بودند، به مدال برنز اين بازي‌ها نیز رسيد. طلسم سال‌ها بي‌مدالي ايران در رشته‌هاي آبي اين بازي‌ها شکسته شد و تيم واترپلو توانست بعد از 44 سال به نشان برنز برسد. در شمشيربازي اسلحه سابر هم سهم‌مان يک مدال برنز بود؛ برنزي که آن هم بعد از 44 سال علي پاکدامن از دل اين رويداد بزرگ بيرون کشيد. احسان حدادي با کسب چهارمين طلا به تنها ورزشکار تاريخ ورزش ايران تبديل شد که در چهار دوره متوالي رقابت‌هاي دووميداني بازي‌هاي آسيايي مدال طلا گرفته است. سهراب مرادي رکورد جهاني دسته 94 کيلوگرم را بعد از ۱۹ سال شکست. حسين کيهاني که به اعتقاد خيلي‌ها غيرمنتظره‌ترين طلاي کاروان را در دوي سه‌هزار متر با مانع گرفت، رکورد اين ماده را در اين بازي‌ها ارتقا داد.

بررسي عملكرد فدراسيون‌هاي مدعي و ناکام

دوچرخه‌سواري، تيراندازي با کمان، تيراندازي، قايق‌راني و بوکس بدون شک فدراسيون‌هاي ناکامي بودند که عملکرد ضعيف آنها ضربه زيادي را به ورزش ايران در اين دوره از بازي‌ها زد؛ فدراسيون‌هايي که مدعي بودند دست خالي از اين بازي‌ها برنمي‌گردند و در حداقل‌ترين شرايط نتايج گذشته خود را تکرار مي‌کنند. دوچرخه‌سواري که در هر دوره بازي‌ها مدال‌آور بوده و تقريبا مدال طلا را در سبدش داشته است، در جاکارتا يک مدال هم نگرفت. خسرو قمري، رئيس اين فدراسيون، گفته بود تيمش با پنج مدال برمي‌گردد. ثوري، رئيس فدراسيون بوکس هم گفته بود بدون مدال برنمي‌گرديم که آنها هم دست خالي برگشتند. اميني، رئيس فدراسيون قايق‌راني، پيش‌بيني دو طلا را کرده بود که آن هم درست از آب درنيامد. شعباني بهار، رئيس فدراسيون تيروکمان هم که با هدف مدال 14 کمان‌دار را همراه خود به جاکارتا برد، با يک برنز به ايران برگشت. ورزش ايران در حالي در تعداد مدال نسبت به دوره گذشته رشد داشته است که حدود ۱۰۲ ورزشکار بيشتر از تعداد دوره گذشته با خود به اندونزي برده است. آيا با اين افزايش تعداد ورزشکاران نبايد مدال‌هاي طلا هم حداقل يک طلا نسبت به دوره گذشته اضافه مي‌شد؟

به گفته سيدرضا صالحي‌اميري، رئيس کميته ملي المپيک، قرار است اين هفته با برگزاري نشست ستاد بازي‌هاي آسيايي و المپيک درخصوص نتايج کاروان در اندونزي صحبت شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 12 شهریور 97، شماره: 3234


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
ا.ف75
این سری که واقعا راضی کننده نبود! البته وقتی همه چی بهم ریخته ست نباید انتظار شاهکار داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
0
0
با وجود این همه بی توجهی نسبت به ورزشکارامون و این شرایط واقعا نمیشه هیچ انتظاری داشت
س.ق76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
واقعا همیشه نمیشه از ورزشکارامون انتظار داشت بدون هیچ حمایتی بتونن موفقیتشونو حفظ کنند.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین