پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
سرمایه گذاری 22هزار میلیارد ریالی برای تکمیل طرح های عمرانی و اقتصادی، پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال روستایی و پیش بینی بخشی از اعتبار سالیانه استان کهگیلویه و بویراحمد برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی چشم انداز روشنی برای توسعه این استان ترسیم کرده است.

شعارسال: این استان که یک درصد از خاک و جمعیت کشور را در اختیار دارد به دلیل دارا بودن منابع بزرگ نفت و گاز، بخش مهمی از جنگل های زاگرس، آب و هوای چهارفصل،آب فراوان و خاک حاصلخیز ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد.

در حالی که در سال 91 کل بودجه عمرانی کهگیلویه و بویراحمد اعم از استانی و ملی سه هزار و 420 میلیارد ریال بود در سال 95 با حدود سه برابر رشد به رقمی افزون بر هفت هزار و320 میلیارد ریال رسید که این آمار نشان دهنده عزم دولت برای شتاب بخشی به توسعه در کهگیلویه و بویراحمد است.

کل بودجه عمرانی در سال 96 در این استان با بیش از سه برابر رشد نسبت به سال 92 به رقمی افزون بر 12 هزار میلیارد ریال رسید.

** برنامه های توسعه کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلاش برای بهره گیری از تمام ظرفیت ها در جذب بودجه های دولتی،جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی ،سازمان های مردم نهاد و سازمان های اقتصادی و استفاده از توانمندی نخبگان از برنامه های توسعه این استان است.

علی محمد اجمدی با اشاره به برخی عقب ماندگی های این استان از سویی و بالا بودن هزینه طرح های عمرانی در برخی مناطق سخت گذر آن افزود: دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش های گسترده ای را برای تحول در زندگی مردم بکار گرفته است.

وی با یادآوری این که شتاب بخشی به توسعه نیازمند بهره گیری از فن آوری های نوین است ،اظهار داشت: کسانی که بهترین استفاده را از نیروهای انسانی خلاق کنند در این مسیر موفق تر خواهند بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به چند برابر شدن بودجه عمرانی، کاهش چهار درصدی نرخ بیکاری در این استان نسبت به قبل از دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: ثمره کامل کوشش دولتمردان در سال های آینده در این دیار مشخص خواهد شد.

وی گفت:30 میلیارد ریال برای حمایت از نخبگان و پژوهشگران این استان اختصاص یافت.

احمدی اظهار داشت: این اعتبار برای تجاری سازی ایده های خلاق نخبگان کهگیلویه و بویراحمد و تبدیل آن به محصول هزینه خواهد شد.

احمدی با اشاره به حوزه های نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری و گیاهان دارویی به عنوان ظرفیت های این استان ابراز داشت: این موهبت های خدادادی در کنار تعداد زیاد نیروهای انسانی فرهیخته در صورت حمایت می تواند توسعه کهگیلویه و بویراحمد را شتاب ببخشد.

**سرمایه گذاری برای تکمیل زیرساخت های عمرانی و رفاهی

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 22 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، آب، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌ها در این استان هزینه می‌شود.

عزیز فیلی اظهار داشت: بیشترین میزان اعتبارها در فصل‌های حمل و نقل جاده‌ای،تأمین آب و بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: جاده پاتاوه دهدشت، چهارخطه های بهبهان گچساران، یاسوج شیراز، یاسوج به سمیرم، تأمین آب چهار شهر حوزه کهگیلویه از سد کوثر و تکمیل تأمین آب آشامیدنی شهرهای دوگنبدان و لیکک از مهمترین زیرساخت‌های در دست اجرای کهگیلویه و بویراحمد است.

هم اکنون حدود 2 هزار طرح عمرانی در این استان در دست اجراست.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده طرح‌های عمرانی به ارزش هفت هزار میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال 1397 بهره برداری خواهد شد.

وی اظهار داشت:بیمارستان‌های 286 تختی یاسوج، 160 تختی گچساران و 32 تختی باشت از مهمترین پروژه‌هایی است که تا پایان سال جاری بهره برداری خواهد شد.

** برنامه ریزی برای محرومیت زدایی

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره وجود 2 منطقه بسیار محروم زیلایی و لنده در این استان گفت: توسعه جدی این مناطق با حمایت بنیاد مستضعفان و دفتر ریاست جمهوری در دستور کار قرار دارد.

فیلی ابراز داشت: مقدمات اولیه توسعه منطقه لنده به عنوان دومین پایلوت کشوری رفع محرومیت با مشارکت بنیاد مستضعفان انجام شده است.

نخستین پایلوت کشوری محرومیت زدایی با مشارکت بنیاد مستضعفان در منطقه قلعه گنج استان کرمان بوده است.

وی تصریح کرد: برای توسعه منطقه زیلایی نیز هفت هزار میلیارد ریال تفاهم نامه امضا شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: براساس این تفاهم نامه تحولی چشمگیر در زیرساخت‌های رفاهی و اقتصادی این مناطق ایجاد خواهد شد.

** افتتاح و کلنگ زنی طرح های هفته دولت

فیلی گفت:274 طرح عمرانی و اقتصادی در هفته دولت امسال در مناطق مختلف این استان به بهره برداری ‌رسید.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این تعداد شامل 181 طرح عمرانی و 93 طرح اقتصادی بوده است.

وی افزود: 41 طرح عمرانی و اقتصادی در هفته دولت امسال در کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی ‌شد که شامل 24 طرح عمرانی و 17 طرح اقتصادی است.

فیلی میزان اعتبار هزینه شده و یا پیش بینی شده برای طرح‌های عمرانی و اقتصادی افتتاحی و کلنگ زنی کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت امسال را افزون بر سه هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

فیلی بیان کرد: میزان اشتغالزایی طرح‌های عمرانی و اقتصادی افتتاحی و کلنگ زنی کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت امسال یک هزار و 436 نفر بوده است.

وی عنوان کرد: یک هزار نفر از این تعداد مربوط به طرح‌های عمرانی و مابقی نیز مربوط به طرح‌های اقتصادی است.

** پیش بینی تسهیلات رونق تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: 3 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات رونق از هم اکنون تا خرداد سال 1398 به واحدهای تولیدی این استان در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی پرداخت می شود.

جعفر گوهرگانی اظهار داشت: این تسهیلات با کارمزد 18درصد برای نوسازی و تکمیل طرح های تولیدی و صنعتی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: مراحل مقدماتی کاهش نرخ سود تسهیلات رونق تولید انجام شده و به زودی سود این تسهیلات بانکی کاهش خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال 1396، 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای رونق تولید در این استان اختصاص یافت که 2 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از پرداخت 470 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در این استان خبر داد.

وی تصریح کرد:مبلغ سهمیه ابلاغی تسهیلات توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی از محل منابع صندوق توسعه ملی به کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 70 میلیارد ریال بوده است.

حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

حدود 50 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های 1392 و 1393 راکد و یا نیمه فعال بودند.

** تلاش برای جلب مشارکت بخش خصوصی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: 860 میلیارد ریال اعتبار امسال از محل تبصره های 18 و 19 به اشتغال و حمایت از بخش خصوصی در استان برای اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته است.

حسن نوروزی اظهار داشت: 20درصد از بودجه سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد معادل 720 میلیارد ریال براساس تبصره 18 برای حمایت از اشتغال توزیع نمی شود تا در قالب تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های اشتغالزا سرمایه گذاری شود.

وی بیان کرد: براساس تبصره19 نیز 140میلیارد ریال اعتبار در این استان توزیع نمی شود تا برای کمک های فنی و اعتباری در امر اشتغال سرمایه گذاری شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این میزان اعتبار برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی ذخیره خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد این 2 تجربه جدید که برای نخستین بار دولت دوازدهم بکار گرفته بتواند به رونق اشتغال در کشور کمک کند.

نوروزی اظهار داشت: میزان اعتبار تخصیص یافته امسال در نشست توزیع بودجه در شهرستان گچساران بررسی و بودجه هفت شهرستان دیگر در این هفته بین دستگاه های اجرایی توزیع می شود.

وی همچنین از جذب 470 میلیارد ریال از اعتبار باقی مانده سال مالی گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

** چشم انداز فصل آب به عنوان مهمترین حوزه توسعه

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 53 طرح عمرانی و مطالعاتی تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی در مناطق مختلف این استان در دست اجراست.

علی داوودی مهر افزود: با تکمیل این طرح‌ها آب آشامیدنی مردم کهگیلویه و بویراحمد تا افق 1405 و 12 هزار هکتار زمین کشاورزی تأمین آب می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته،2 هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای طرح‌های تأمین آب کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که یک هزار میلیارد ریال آن جذب و برای این طرح‌ها هزینه شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بدون اشاره به آمار گفت: امسال نیز اعتبارات خوبی در حوزه آب در این استان مصوب شده که امید است با تکمیل این طرح‌ها تحول چشمگیری در رفاه و اقتصاد مردم ایجاد شود.

داوودی مهر طرح‌های ملی حوزه امور آب این استان را شامل سد تنگ سرخ،تأمین آب لیکک، ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی، طرح آبرسانی امامزاده جعفر، ساماندهی رودخانه باشت اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 250 طرح عمرانی و مطالعاتی تأمین آب در این استان انجام یا در حال انجام است که سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح‌ها هزینه شده است.

کهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از 11 میلیارد مترمکعب آب تولید می‌کند و حدود 10 درصد آب شیرین کشور را در اختیار دارد.

این استان در جنوب ایران یک درصد خاک و 10 درصد منابع آبی کشور را دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1397 ، کدخبر: 83020941،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین