پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم‌ترین ویژگی کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای اقتصادی هست که بر دو شاهراه بزرگ کشور یکی (طریق‌الرضا) از جنوب غرب به شمال شرق و همچنین کریدور شمال -جنوب کشور است، تقاطع این مسیرهای ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است .وی به وضعیت زراعی و باغی ، وضعیت جنگلهای استان ،تولید نفت در استان اشاره داشت و گفت تنها مرکز استان‌ کشور هستیم که آزادراه‌های مطالعه شده و یا در دست احداث و بهره‌برداری نداریم. وی به مسئله کشت و فراوری گیاهان دارویی در استان نیز اشاره داشت.
شعار سال: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از حدود 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه کشور سهم این استان صفر است.

حسن نوروزی در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مهم‌ترین ویژگی کهگیلویه و بویراحمد جغرافیای اقتصادی هست که بر دو شاهراه بزرگ کشور یکی (طریق‌الرضا) از جنوب غرب به شمال شرق و همچنین  کریدور شمال -جنوب کشور است، تقاطع این مسیرهای ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است .

وی اظهار کرد: این طریق الرضا که از استان ما می‌گذرد بخشی از آن که در این استان است، در حال حاضر ناقص است که امیدواریم با اعتبارات ردیف‌های ملی به بهره‌برداری برسد. با افتتاح این محور 447 کیلومتر مسیر خوزستان به یزد و همین‌طور خراسان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین اهمیت این محور مهم در این استان را باید مدنظر قرار داد که محور بخش پاتاوه- دهدشت از آن خواهد گذشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: محور کریدور شمال-جنوب نیز مسیر به بوشهر را 118 کیلومتر و همچنین شیراز به اصفهان را 40 کیلومتر کاهش می‌دهد .

نوروزی تصریح کرد: محور شمال به جنوب که بخشی از آن در این استان است تنها قسمتی در کشور که به بهره‌برداری نرسیده، این محور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار داد و چنانچه این محور به بهره‌برداری برسد، از سمیرم تا بابامیدان را 220 کیلومتر کاهش مسیر می‌دهد .

وی ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد در موقعیت جغرافیایی بر سر دو شاهراه بزرگ کشور قرار دارد که اهمیت استان را نشان می‌دهد، همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد در مجاورت کلان استان‌های کشور قرار دارند، مثل استان فارس و خوزستان و اصفهان که می‌تواند بازارهای خوبی برای استان کهگیلویه و بویراحمد باشند در صورتی که استان ما منبع تولید باشند .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان با معضلات جدی مواجهه است که یکی از مشکلات و معضلات پراکندگی روستاهاست، با وجودی که این استان یک درصد جمعیت و وسعت کشور را داراست دارای یک هزار و 674 روستا است که تنها 10 درصد این روستاها بالای 100 خانوار و 20 درصد بالای 50 خانوار است و همچنین از 17 شهر استان تنها 3 شهر بالای 50 هزار نفر داریم بنا بر این عمران شهرهای کوچک و همچنین عمران روستاهای پراکنده و خدمات‌رسانی به روستاها و شهرها کار سختی است .

نوروزی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد 53درصد جمعیت شهری و 47درصد جمعیت روستایی دارد. در حالی که نرم جمعیت روستایی کشور 29 درصد است  و این استان دومین استان روستایی کشور است.

وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی 80 درصد ناهمواری دارد و تنها شیب بالای 15درصد 67درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد که کار استان را در فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه سخت می‌کند. نباید فراموش کنیم که 15درصد از بهترین اراضی قابل کشت کشور را ما در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و 15دشت بزرگ استان ما شامل 54 هزار اراضی است که با تأمین آب می‌توانیم کشاورزی را از دیم به آبی تبدیل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد استان پرآب کشور است اما تنها 25 درصد کشت زراعی و باغی این استان آبی است درحالی‌که میانگین کشور 52 درصد است، بر این اساس قابلیت دشت‌ها و آب‌های فراوان استان اولین محور توسعه در نظریه نوسازی کشاورزی به مفهوم ارتقای بهره‌وری در این بخش که با تغییر اراضی کم‌حاصل و دیم به آبی صورت می‌گیرد. این موضوع را باید به عنوان اولین اولویت توسعه استان دانست. گام‌های خوبی هم در این راستا برداشته شد .

نوروزی تصریح کرد: در بخش کشاورزی رتبه استان در سیب‌ درختی 7 کشور، گردو 6 کشور، لیموترش 5 کشور ماهی سر آبی 3 کشور است .

بیش از 54 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد جنگل است

وی گفت: بیش از 54 درصد مساحت استان جنگل است، 1.5 برابر سرانه دنیا و 6.5 برابر سرانه کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل وجود دارد، 80 درصد مساحت این استان جنگل و مرتع است بطوریکه پس از شمال رتبه یک کشور را در جنگل‌ها داریم و این هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند اولین مانع توسعه هر صنعت، کارخانه و .. باشد. بنابراین هر حرکت توسعه‌ای در استان همچون صنعت و کارخانه‌ای ایجاد شود اولین مانع آن تعرض به محیط زیست است. این جنگل نباید مانع توسعه باشد .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 درصد نفت سالانه کشور در سال‌های 79 تا 94 تولید کرده 750 هزار بشکه نفت و 60 هزار میعانات گازی تولید کردیم و 4 خط از 10 خط اصلی گاز کشور از این استان می‌گذرد، با این غنای منابع نفت و گاز منطقه ویژه اقتصادی در استان با تأکید بر صنایع نفت و گاز است و همین‌طور قابلیت ایجاد بارانداز ثابت در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نزدیکی به قطب‌های جمعیتی و بنادر جنوب کشور و دریای خلیج‌فارس را دارد .

نوروزی اظهارکرد: از مجموع 16 پتروشیمی کشور 2 پتروشیمی قرار است در این استان به بهره‌برداری برسد، استانی باقابلیت 20 درصد تولید نفت و گاز کشور و با توجه به پراکندگی مجتمع‌های پتروشیمی و خطوط اتیلن در سطح کشور هیچ‌کدام از واحدهای پتروشیمی فعال در این استان نیست .

وی خاطرنشان کرد: حدود یک هزار و 67 کیلومتر با 8 جاده بزرگراه در حال احداث داریم که از این تعداد 222 کیلومتر بهره‌برداری شده و 176 کیلومتر در حال اجراست و 535 کیلومتر مطالعه شده و 62 کیلومتر مطالعه نشده است، این محورها برای توسعه استان تأثیر دارد که 235 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌شده است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هیچ آزادراهی در محدوده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد و تنها مرکز استان‌ کشور هستیم که آزادراه‌های مطالعه شده و یا در دست احداث و بهره‌برداری نداریم و همچنین از حدود 2 هزار و 400 کیلومتر آزادراه کشور سهم استان کهگیلویه و بویراحمد صفر است.

نوروزی بیان کرد: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از راه آهن کشور نیز صفر است تنها راه آهن اقلید – یاسوج را داریم که به کُندی پیش می رود، فرودگاه یاسوج ماهانه ظرفیت جابجایی 50 هزار مسافر را دارد اما هم اکنون ماهانه به 1000نفر سرویس دهی می کند.

وی ادامه داد: این استان 1400 رودخانه فصلی و دائمی دارد و سد تفریحی شاه قاسم، و سد کوثر تاکنون نتوانسته اند برای توسعه استان نقش ایفا کنند. سد تنگ سرخ و چم شیر و آبریز در حال احداث هستند که به کندی پیش می روند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: 5.5 درصد گردشگران داخلی کشور را استان کهگیلویه و بویراحمد میزبان است اما سه دهم درصد تخت های اقامتی کشور در این استان وجود دارد.

نوروزی در خصوص وضعیت کشت و فرآوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این استان غنی ترین استان کشور در زمینه گیاهان دارویی است بطوریکه سه دهم قاره اروپاست اما 25 درصد گونه های گیاهی اروپا را دارد.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد هفتمین استان کشور است، اضافه کرد: نرخ بیکاری در سطح کشور 12.4 درصد است در حالی که در این استان 13.3 درصد است و 21 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی، 30 درصد در بخش صنعت و 50 درصد در بخش خدمات است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:7 اردیبهشت1398،کدخبر:98020703319،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین