پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۴۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
سال گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در شکایت‌نامه خود به سازمان بازرسی کل کشور، نسبت به این مساله که دانشگاه در بحث پرداخت شهریه دروس پیشنیاز، «عطف به ماسبق» کرده است اعتراض کردند و این کار را غیرقانونی دانستند.

شعار سال: جمعی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در نامه‌ای به اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق این دانشگاه، خواستار مشاوره و همراهی برای شکایت از هیئت امنای این دانشگاه در موضوع شهریه دروس جبرانی شدند. براساس تصمیم هیئت امنای دانشگاه تهران برمبنای مصوبه سال 1394 وزارت علوم هزینه دروس جبرانی طبق تعرفه مصوبه هیات امنای دانشگاه از دانشجویان دریافت خواهد شد.

این تصمیم سبب شده است تا اعتراضات صنفی گسترده‌ای در دانشگاه‌های مختلف کشور برگذار شود و حتی سال گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در شکایت‌نامه خود به سازمان بازرسی کل کشور، نسبت به این مساله که دانشگاه در بحث پرداخت شهریه دروس پیشنیاز، «عطف به ماسبق» کرده است اعتراض کردند و نوشتند: طبق ماده ۶۰۰ قانون تعزیرات امر به دریافت پول و طبق تبصره ماده ۷۱ مکرر قانون محاسبات عمومی کشور الحاقی ۱۳۹۳ / ۱۲ / ۰۴ دریافت وجه از سوی کارمندان دولت بدون وجود مبنای قانونی جرم است و در مورد اقدامات اخیر، قانونی مبنی بر اخذ شهریه از دانشجویان روزانه وجود ندارد.

متن این نامه بدین شرح است:

اعضای هیئت علمی محترم دانشکده حقوق

با سلام و احترام

باید به استحضار برسانم معاونت آموزشی دانشگاه تهران در تابستان 97، با وارد کردن شهریه دروس جبرانی در سامانه گلستان، اقدام به بدهکار اعلام نمودن جمع زیادی از دانشجویان روزانه این دانشگاه و بستن سامانه انتخاب واحد آنها نمود. حال آنکه اغلب این دانشجویان بین یک تا سه سال پیش این دروس را گذرانده اند.

متاسفانه اقدام نسنجیده و غیر اخلاقی فوق، نه تنها موجب حراج اعتماد و امید دانشگاهی گردید، که دانشگاه را به سوی تجمع های اعتراضی دانشجویان فوق لیسانس در تاریخ های یکم، پنجم و ششم شهریور ماه سوق داد.

روشن است بازتاب رسانه ای این موضوع در داخل و خارج کشور ، تنها وجهه دانشگاه را به عنوان نماد صداقت، خردمندی و اصلاح گری خدشه دار می نماید. امری که باید هیئت امنا و مدیران ارشد دانشگاه را مسئول آن دانست.

درجایگاه یک شهروند، دانشجو و فرد فاقد تحصیلات حقوقی باید بیان دارم:

۱- اقدام دانشگاه جهت اخذ شهریه دروس جبرانی از سویی به دلیل عدم آگاه سازی دانشجویان در دفترچه انتخاب رشته از ضرورت پرداخت شهریه دروس جبرانی (به نوعی پولی بودن تحصیل در دانشگاه تهران) و قرار داشتن عرف تحصیل در دوره روزانه بر رایگان بودن تحصیل، طبق قاعده قبح عقاب بلا بیان، غیر قانونی است.

۲- با توجه به انکه مصوبه هیئت امنا دانشگاه تهران و بخشنامه وزات علوم، گذراندن دروس جبرانی را طبق تشخیص گروه آموزشی الزامی معرفی کرده و هیچ گونه حق انتخابی برای دانشجو قائل نشده است، عملا به این معنی است که تحصیل در دوره روزانه ملزم به پرداخت هزینه ای معادل هزینه دروس جبرانی است. این موضوع با اصل 30 قانون اساسی به عنوان قانون بالادستی مبنی بر رایگان بودن تحصیل در آموزش عالی، در تضاد است.

۳- در مورد ضرورت گذراندن دروس جبرانی با هدف افزایش توانمندی دانشجو باید اذعان کنم ، بیش از 80 درصد دانشجویان و فارغ التحصیلان به ناکارآمد بودن، تکراری بودن و نامرتبط بودن دروس مذکور اذعان داشته اند. به علاوه روشن است دانشجو برای تقویت مهارت های تحصیلی خود بایستی دارای حق انتخاب دوره های تقویتی پولی دانشگاه یا مطالعه خودآموز باشد.

ارائه دیدگاه ها و راهنمایی های تخصصی شما جهت طرح دعاوی علیه مصوبه هیئت امنا دانشگاه تهران و بخش نامه وزارت علوم با هدف حذف یا اصلاح مصوبه مذکور نقش موثری در حل مسئله یاد شده خواهد داشت.

پیشاپیش از مساعدت ها و هدایت های شما سپاسگزاریم.

با تجدید احترام و سپاس

جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری خبروان، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 18770973، www.khabarone.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
0
0
کدوم اعتراض تو ایران قانونی هست
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین