پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی که نقش کلیدی را در توسعه هر منطقه ایفا می‌کند، حمل‌ونقل هوایی است، در سال‌های اخیر در استان ایلام حمل‌ونقل هوایی رشد مناسبی داشته و در فرودگاه مرکز استان یعنی فرودگاه شهدای ایلام پروازهای متعددی در حال انجام است اما با توجه به مرزی بودن استان و اینکه دروازه عتبات عالیات است، کافی نیست.

شعارسال: استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات در بخش زیرساخت‌های فرودگاهی نیازمند توجه است، طبق گفته مسئولان برای اربعین در فرودگاه شهدای ایلام پرواز نجف برقرار می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی که نقش کلیدی را در توسعه هر منطقه ایفا می‌کند، حمل‌ونقل هوایی است، در سال‌های اخیر در استان ایلام حمل‌ونقل هوایی رشد مناسبی داشته و در فرودگاه مرکز استان یعنی فرودگاه شهدای ایلام پروازهای متعددی در حال انجام است اما با توجه به مرزی بودن استان و اینکه دروازه عتبات عالیات است، کافی نیست.

استان ایلام با توجه به دور بودن از مرکز کشور، کوهستانی بودن، عدم استقبال سرمایه‌گذاران به دلیل نبود زیرساخت‌ها و...در بخش حمل‌ونقل هوایی نیازمند توجه جدی است.

هم‌اکنون پروازهای ایلام-تهران و بالعکس به‌عنوان یکی از پروازهای شلوغ کشور شناخته می‌شود و در این مسیر نیاز است پروازهای بیشتری برقرار شود.

علی متانت مدیرکل فرودگاه ایلام  اظهار داشت: فرودگاه شهدای ایلام در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده و این فرودگاه برای هفته‌ای دو پرواز و پروازهای حداکثر ظرفیت ۵۰ نفر تعریف‌شده بود.

وی افزود: با توجه به گذشت زمان و توسعه‌ای که در فرودگاه توسط مسئولان استان و کشور پیش‌بینی شد، امروز هفته‌ای بین ۶۰ الی ۷۰ پرواز در فرودگاه شهدای ایلام در حال انجام است و زیرساخت‌های لازم برای نشست‌وبرخاست هواپیما در این فرودگاه برقرار است.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام تصریح کرد: همچنین در بخش عمومی و رفاهی برای رفاه مسافران اقداماتی در حال انجام است، در آینده نزدیک این آمادگی را داریم با توسعه زیرساخت‌های فرودگاه ایلام بتوانیم تا یک‌میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا کنیم.

افزایش ظرفیت فرودگاه ایلام

وی ادامه داد: ترمینال جدیدی که قرار است در سال ۹۸ در فرودگاه ایلام به بهره‌برداری برسد، ۱۵ الی ۲۰ پرواز ظرفیت نشست‌وبرخاست در فرودگاه ایلام را افزایش می‌دهد و حداکثر پیش‌بینی ما این است که با افق ۲۰ ساله، به مرز جابجایی یک‌میلیون مسافر در سال در فرودگاه ایلام برسیم.

مدیرکل فرودگاه ایلام اضافه کرد: ترمینالی جدید که در فرودگاه ایلام در حال ساخت بوده مساحت آن یک هزار و ۵۰۰ مترمربع است، هم پروازهای داخلی و هم پروازهای خارجی در آینده‌ای نزدیک در این ترمینال انجام می‌شود.

وی گفت: در گذشته پذیرش هم‌زمان بیش از یک پرواز در فرودگاه شهدای ایلام امکان‌پذیر نبود اما امروز با شرایطی که در فرودگاه فراهم‌شده، امکان پذیرش هم‌زمان ۴ پرواز وجود دارد.

متانت عنوان کرد: هم‌اکنون ظرفیت فرودگاه ایلام با این شرایطی که در حال حاضر دارد، تا ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار نفر جابجایی مسافر در سال است ولی عملاً چیزی در حدود بیش از ۲۰۰ هزار مسافر سالانه جابجا می‌شود.

متانت با اشاره به تعداد پروازهای فرودگاه شهدای ایلام، افزود: روزانه بین ۳ الی ۵ پرواز از فرودگاه شهدای ایلام به مقصد مشهد، اصفهان و تهران انجام می‌شود که بیشترین تقاضا برای تهران است، پروازهایی نیز به مقصد شمال کشور در این فرودگاه برقرار شد اما متأسفانه با استقبال روبه‌رو نشد اما این آمادگی را داریم که اگر استقبال در مسیرهای دیگر باشد، پرواز موردنظر را برقرار کنیم.

توسعه فرودگاه ایلام در بخش‌های مختلف

مدیرکل فرودگاه شهدای ایلام بیان داشت: یک‌زمانی در فرودگاه شهدای ایلام هواپیمای تک ایرلاین می‌آمد اما امروز با توجه به ظرفیت استان در حمل‌ونقل هوایی ایرلاین های مختلف برای حضور در استان اعلام آمادگی کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که استان ایلام دروازه ورود به عتبات عالیات است و روزانه بین ۳ الی ۵ هزار در مرز مهران تردد دارند، پیش‌بینی می‌شود که از این ترددها حداقل ۱۰ درصد آن‌ها را بتوان در بحث حمل‌ونقل هوایی جابجا کنیم.

متانت در بحث پروازهای پهن‌پیکر گفت: بر اساس گزارشی که سازمان هواپیمایی کشور و نیز شرکت فرودگاه کشور داشته فرودگاه ایلام رشد جهشی داشته زیرا قبلاً برای پروازهای بسیار کوچک و هفته‌ای دو پرواز پیش‌بینی‌شده بود و فرودگاه را به‌گونه‌ای مطرح کرده بودند که همین ظرفیت پر نخواهد شد ولی امروز شاهد هستیم که استقبال ایرلاین ها از فرودگاه ایلام زیادی شده و پرواز هواپیماهای پهن‌پیکر در آینده نزدیک در فرودگاه ایلام انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه ایلام در خصوص قیمت‌گذاری نرخ بلیت هواپیما افزود: فرودگاه هیچ نقشی در قیمت بلیت ندارد، فرودگاه زیرساخت‌ها و شرایط و بستر را برای ایرلاین هایی که در فرودگاه پرواز بگذارند مهیا می‌کند این‌که ما بخواهیم در بحث قیمت‌گذاری ورود کنیم نه‌تنها فرودگاه ما بلکه هیچ فرودگاهی دخل و تصرف در بحث قیمت‌گذاری ندارد.

وی تصریح کرد: شورای عالی نظارت هواپیمایی که مربوط به سازمان هواپیمایی کشوری است بر عملکرد ایرلاین هایی که در فرودگاه‌ها پرواز می‌کنند نظارت می‌کند.

متانت اضافه کرد: در بحث قیمت بلیت‌ها هم می‌توان گفت چند وقتی است که نرخ بلیت‌ها شناور شده و قیمت‌ها بر اساس تقاضا و سایت‌های ایرلاین ها است.

علت کنسل شدن پروازهای ایلام در طول سال

وی در خصوص آمار لغو پروازها در سال قبل بیان داشت: در سال بین ۲۴۵۰ الی ۲۶۰۰ پرواز در فرودگاه شهدای ایلام نشست‌وبرخاست می‌کند از این آمار بین ۴۰ الی ۵۰ پرواز در سال کنسل می‌شود.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام تصریح کرد: شرایط و توپوگرافی این استان به‌گونه‌ای است که اکثر اوقات شرایط نامساعد جوی را داریم که این خود تأثیر بسزایی در کنسل شدن پروازها دارد، شرایط به‌گونه‌ای بوده که ما امسال بیشترین رعدوبرق را در استان داشتیم در همین راستا به دلیل ایمنی پروازها در چنین شرایطی هیچ پروازی در هیچ نقطه دنیا انجام نمی‌شود.

متانت عنوان کرد: همچنین در زمان پدیده ریزگردها زمانی که دید افقی به زیر ۵۰۰ متر می‌رسد به دلیل توپوگرافی منطقه باند پرواز را نمی‌توان رؤیت کرد، خلبان به خاطر ایمنی پرواز ریسک نمی‌کند و پرواز کنسل می‌شود.

وی گفت: ما درصدد هستیم که تعداد کنسلی‌ها را کمتر کنیم ولی زمانی که به شرایط نامساعد جوی برخورد می‌کنیم ناچار به لغو پرواز هستیم، امسال شاهد این بودیم که نه‌تنها در ایلام شاهد این پدیده جوی بودیم بلکه در دیگر فرودگاه‌های کشور نیز این شرایط حاکم بود.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام اضافه کرد: این‌گونه نیست که این پدیده جوی فقط مختص به ایلام باشد و در کنسل شدن پروازها اولین کسی که متضرر می‌شود ایرلاین ها هستند زیرا ایرلاین ها برای آن پرواز برنامه‌ریزی کرده و به‌یقین اگر شرایط نامساعد باشد برای ایمنی جان مسافران پرواز لغو می‌شود.

متانت بیان داشت: اولویت اول ما ایمنی پرواز و مهیاکردن بستر مساعد برای نشست‌وبرخاست هواپیما است، از شهروندان استدعا دارم که اگر واقعاً پروازی به دلیل شرایط جوی کنسل می‌شود مطمئن باشند که بیشترین فشار بر روی ما و همکاران است و این نیست که ما نسبت به این قضایا بی‌تفاوت باشیم و اطمینان داشته باشید که ما تلاش خود را برای ارتقای حمل‌ونقل هوایی در استان به کار خواهیم بست.

برقراری پرواز نجف در فرودگاه ایلام برای ایام اربعین

متانت در جواب این‌که با توجه به بحث ایام اربعین که آیا پروازهای بین‌المللی در فرودگاه ایلام به مقصد نجف برگزار می‌شود یا نه گفت: در بحث پروازهای اربعین از ماه‌های قبل با دو ایرلاین رایزنی‌های اولیه انجام‌شده، ایرلاین ها در این زمینه قول مساعد دادند که در ایام اربعین بتوانیم پروازهای نجف را مجدداً برقرار کنیم.

وی گفت: این نوید را نیز بدهم که فرودگاه شهدای ایلام از فرودگاه داخلی به فرودگاه مرز هوایی ارتقا پیدا کرد یعنی در این فرودگاه نشست‌وبرخاست هواپیما کارگو برای صادرات و واردات کالا و همچنین جابجایی مسافر امکان‌پذیر شد، در سال‌های اخیر فرودگاه ایلام فقط داخلی بود و مجاز به پروازهای داخلی بودیم امروز به‌طور رسمی به فرودگاه بین‌المللی تبدیل‌شده است.

بهره‌برداری از ترمینال جدید فرودگاه ایلام در سال ۹۸

محمدجواد یگانه معاون فرودگاه شهدای ایلام هم در خصوص بهره‌برداری ترمینال جدید  اظهار داشت: پروژه این ترمینال در ۲ فاز بوده که ساخت فاز اول آن با توجه به مشکلاتی که پیش آمد به شرکت فرودگاه‌های کشور محول شده است.

وی افزود: هم‌اکنون کل هزینه در فاز اول تمام‌شده و در فاز دوم نیز برنده مناقصه پروژه مشخص و فعالیت آن نیز به‌طور عمده شروع‌شده است که طبق برنامه زمان‌بندی‌شده سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

با توجه به این‌که فقط هواپیماهای کوچک به استان می‌آیند یگانه در این راستا بیان داشت: چهار ایرلاین در حال حاضر به ایلام پرواز دارند، باند فرودگاه و سیستم ناوبری موجود در فرودگاه از سیستم‌های به‌روز برخوردار است.

معاون فرودگاه شهدای ایلام بیان داشت: فرودگاه ایلام محدودیتی به آن صورت ندارد زیرا باند فرودگاه و توپولوژی منطقه نزدیک به کوه است، سه هزار و ۲۰۰ متر طول باند است و برای هواپیماهای میان پیکر تا ۱۸۰ و ۲۰۰ نفر مشکلی نخواهد داشت.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ،تاریخ انتشار 22شهریور 97، کدمطلب: 4402031، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین