پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
استاندار ایلام گفت: سند جامع اربعین حسینی با توجه به افزایش حجم زوار حسینی در ایام اربعین، باید در سطح ملی تدوین شود تا به سمت مردمی شدن این همایش بزرگ حرکت کنیم.
شعارسال: استاندار ایلام گفت: سند جامع اربعین حسینی با توجه به افزایش حجم زوار حسینی در ایام اربعین، باید در سطح ملی تدوین شود تا به سمت مردمی شدن این همایش بزرگ حرکت کنیم.

«قاسم سلیمانی دشتکی» در نشست خبری با محوریت اربعین حسینی، اظهار کرد: کنگره اربعین بسیار با شکوه با حضور زائران حسینی در کشور عراق و با تلاش همه مسئولان و مردم برگزار شد و حدود 2 میلیون و 350 هزار ویزای اربعین در کشور صادر شد و حدود 2 میلیون نفر از زوار اربعین حسینی در این همایش بزرگ حضور داشتند .

استاندار ایلام با اشاره به اینکه از میزان حدود ۹۶۸ هزار نفر از زوار حسینی از مرز مهران خارج‌شده است، اضافه کرد: 260 هزار نفر از طریق مرز هوایی و مابقی نیز از طریق مرزهای چذابه و شلمچه عازم اربعین حسینی شدند و شاهد این بودیم که مجموعه مردم، خیرین و عاشقان اهل‌بیت (ع) دست‌به‌دست هم دادند که این حرکت فرهنگی، دینی و سیاسی باشکوه برگزار شود .

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه استان ایلام نیز تلاش زیادی در رقم زدن این حماسه سیاسی، فرهنگی و دینی داشته است، گفت: 17 میلیارد تومان ردیف بودجه اربعین استان بود که در آستانه ورود بنده به استان با رایزنی‌های انجام گرفته اعتباری بالغ ‌بر 8 میلیارد تومان در راستای تسریع در کارهای زیربنایی ازجمله مسیر ایلام به مهران تخصیص پیدا کرد.

وی یادآور شد: در ردیف سفر ریاست جمهوری نیز با تلاش‌های انجام ‌شده نیز اعتباری بالغ ‌بر 166 میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که از این میزان 98 میلیارد تومان به بحث زیرساخت‌های راه استان به ‌ویژه راه‌های منتهی به مرز مهران اختصاص ‌یافته است که نقش مهمی در راستای تسریع در کار راه ایلام به مهران و زیر بار رفتن پل ارغوان داشت .

استاندار ایلام با اشاره به اینکه مسیر ایلام به پایانه مرزی مهران درمجموع 120 کیلومتر است، تصریح کرد: بیش از 60 کیلومتر مسیر ایلام به مهران در سال گذشته به‌صورت دو بانده زیر بار ترافیکی رفته بود و در سال جاری نیز 31 کیلومتر از این مسیر با تلاش‌های انجام‌شده قبل از اربعین حسینی زیر بار ترافیکی رفت که یکی از اولویت‌ها تکمیل کل مسیر ایلام به مهران قبل از اربعین سال آینده است.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه پارکینگ‌های اربعین نیز در مهران ساماندهی شد و آسفالت خیابان‌های اصلی این پارکینگ، آب‌رسانی و سرویس‌های بهداشتی انجام شد، عنوان کرد: 94 گیت مجهز به بهترین امکانات شناسایی در مرز مهران مستقر شد که حداکثر توقف زائران در این گیت‌ها 20 ثانیه بوده به‌ طوری‌ که جوابگوی 300 هزار نفر در روز بوده و در برخی از روزها نیز 180 هزار نفر از مرز مهران خارج شدند.

وی ادامه داد: جاده ترشابه نیز اصلاح و نقاط حادثه خیر رفع شد و خوشبختانه در سال جاری حوادث جاده‌ای منجر به جرح نیز در این مسیر 67 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و با تدابیر اندیشیده شده ترافیک در مسیر جاده‌های منتهی به مرز مهران با جمعیت حاضر در پایانه مرزی مهران کنترل شد که نقش مهمی در تسهیل ترافیک و تردد زوار حسینی در مرز مهران داشت.

وی با بیان اینکه حدود 120 هزار خودرو در شهر مهران پارک شده بود، اظهار کرد: در برگشت زوار حسینی نیز کار بزرگی مردم نیز انجام دادند و از زوار حسینی به بهترین نحو پذیرایی کردند، آشپزخانه‌های محلی و خانگی نیز با پخ و پز غذا نقش مهمی در پذیرایی از زوار داشتند و حدود 200 موکب مردمی در شهر مهران و مسیرهای منتهی به مهران ایجادشده بود.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه تا 12 امروز حدود 800 هزار نفر از زوار حسینی از مرز مهران وارد کشور شدند، ابراز کرد: پیش‌بینی می‌شود که بیش از یک‌ میلیون و 100 هزار نفر از مرز مهران وارد کشور شوند و برخی از زوار حسینی که از سایر مرزها از کشور خارج‌شده‌اند از مرز مهران وارد کشور شوند.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه اربعین حسینی بادی به نماد مردمی تبدیل شود، گفت: اربعین حسینی باید از بحث دولتی خارج شود و علاوه بر بعد فرهنگی، دینی، مذهبی و سیاسی آن، بُعد اقتصادی آن در استان ایلام در نظر گرفته شود و در این میان تدوین سند جامع اربعین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی اهمیت خاصی در اربعین داشته و برای آن باید بودجه خاص تعریف شود، اضافه کرد: فرودگاه مهران به‌عنوان زیرساختی بااهمیت باید بازسازی و وارد مدار قرار گیرد و همچنین باید قبل از اربعین سال آتی، زیرساخت‌های مختلف برای اربعین آماده شود .

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه صد هزار نفر روز زائر غیرمجاز قبل از پایانه مرز مهران شناسایی و به شهرهای خود برگشت داده شدند، گفت: کمیته پزشکی بسیار اقدامات ارزنده‌ای داشت و حدود 200 آمبولانس و 20 دستگاه اتوبوس، 5 فروند بالگرد آمبولانس آماده‌شده بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21 آبان 1396، کدخبر: 96082111758، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین