پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۶۵۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
خانواده‌ها در شرایطی به استقبال مهر می‌روند که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان با افزایش قابل توجهی همراه است و در خرید لوازم مورد نیاز افزایش قیمت‌ها به طور ویژه محسوس است در کنار این موضوع شهریه‌های مدارس دولتی، اعتراض والدین کارگر را به همراه داشت.

شعار سال: در آستانه سال تحصیلی جدید واریز سرانه به حساب مدارس برای بازگشایی و انجام فعالیت آنها ضروری است اما مدت‌هاست به دلیل آنچه که دولت به عنوان تنگناهای اقتصادی از آن یاد می‌کند، سرانه‌ای به حساب مدارس واریز نمی‌شود و تامین هزینه‌های جاری مدارس از محل پول خانواده‌ها انجام می‌‌شود.

بی‌اعتبار بودن سرانه مدارس، مدیران را در این مسیر قرار داده است که برای تامین هزینه‌ها از خانواده‌ها پول بخواهند و دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌‌ها نیز حساب و کتاب خاصی ندارد، هر مدرسه‌ای با توجه به موقعیت منطقه و توانایی مالی خانواده‌ها رقم‌های مختلفی را مطرح می‌کند، رقم‌هایی که از 100 هزار تومان شروع می‌شود و به بهانه فوق برنامه و کلاس‌های تکمیلی به مبالغ میلیونی می‌رسد.

مدارس هیئت امنایی با شهریه‌های عجیب

با وجود آنکه هنوز ماه مهر نیامده است اما برخی مدارس هنگام ثبت‌نام میزان شهریه سال گذشته را اعلام کرده و به خانواده‌ها گفته‌اند برای سال تحصیلی جدید هم باید قدری بیشتر از این رقم به مدرسه کمک کنند.مدارس هیئت امنایی هم که در سال‌های اخیر تعدادشان به میزان عجیب و قابل توجهی افزایش یافت، در بحث دریافت شهریه، رقم‌های جالبی را از خانواده‌ها مطالبه می‌کنند، مدارسی که دولتی هستند اما برای وصل شدن به منبع درآمدی کمک‌های مالی خانواده‌ها، عنوان هیئت امنایی را به سر در مدرسه خود اضافه کرده‌اند و مبالغ قابل توجهی را برای ثبت‌نام از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، مبالغی از 500 هزار تا دو میلیون تومان.

در شرایطی که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان با افزایش مواجه شده است، تحمیل هزینه‌ به خانواده‌ها از سوی مدارس دولتی می‌تواند فشار مضاعفی را برای آنها رقم بزند و با احتساب این مسئله که قطعا فرزندان طبقه متوسط و عمدتا ضعیف جامعه در این مدارس تحصیل می‌کنند باید این مسئله را به طور جدی مدنظر قرار داد.

هر چند سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش گفته است، شرایط موجود در کشور به گونه‌ای است که باید مدارای بیشتری با اولیای دانش آموزان شود و از گرفتن وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان آن هم در مبالغی که تعیین می‌شود، جلوگیری شود اما حل این مشکل از یک سو نیازمند واریز سرانه به حساب مدارس و از سوی دیگر نظارت‌های دقیق آموز‌ش‌وپرورش بر حساب‌های مالی مدارس است تا مشخص شود هر مدرسه‌ای به چه میزان گردش مالی دارد. به نظر می‌رسد رونمایی از حساب یکپارچه مدارس بتواند به آموزش‌وپرورش در بحث نظارت بر میزان رقم‌های دریافتی توسط مدارس کمک کند تا این وزارتخانه بتواند به دولت گزارش شفافی بدهد که در چه مناطقی با بحران مواجه است و در چه مناطقی ممکن است سوءاستفاده‌هایی رخ دهد.

اعتراض نماینده کارگران به هزینه مدارس دولتی

به هر حال شرایط اقتصادی خانواده‌‌ها به ویژه طبقات آسیب‌پذیرتر مانند کارگران و افزایش هزینه‌های تحصیل، اعتراض نماینده کارگران را به همراه داشته است. در همین رابطه حمیدرضا امام قلی‌تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با انتقاد از هزینه‌های ثبت‌نام در مدارس به ویژه مدارس هیئت امنایی گفته است:‌ شهریه این مدارس در شرایط افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید، افزایش فقربسیاردشوار است متاسفانه در گیرودار هجوم همه جانبه افزایش نرخ تورم،کاهش قدرت خرید، افزایش فقر و افزایش فاصله طبقاتی و ده‌ها مشکلات ریز و درشت در جامعه کارگری کشور، ثبت نام فرزندان کارگران در مدارس دولتی (هیئت امنایی) چالش جدی دیگری است که در چند سال اخیر در فصل تابستان به مشکلات این قشر اضافه کرده است.

وی ادامه داد: دریافت مبالغ بی حساب و کتاب به زور و از سر اجبار آن هم بدون در نظر گرفتن اقتصاد این دسته از خانوارها و تحت عنوان همیاری داوطلبانه به مدارس در هنگام ثبت نام و نیز عدم ارائه کارنامه دانش‌آموزان، منوط کردن آن به تسویه حساب مالی از جمله مشکلاتی است که تاکنون اعتراضات زیادی را در بین کارگران به دنبال داشته البته این موضوع مکرراً از سوی مسئولین مربوطه انکار شده و اجبار والدین برای پرداخت شهریه در مدارس دولتی از سوی مدیران مدارس را بطور کامل نفی و نمی پذیرند در حالیکه درعمل این کار انجام می‌شود.

اصل 30 قانون اساسی زیر سوال است؟

امام قلی‌تبار به اصل سی قانون اساسی کشور و رایگان بودن هزینه‌‌های تحصیل‌های آموزش تا پایان دوره متوسطه در سطح کشور اشاره کرد و گفته است:سوال اینجاست با چنین رفتار و عملکردی، چگونه جایگاه قانون اساسی کشورمان در ذهن فرزندان کارگر حفظ شود؟ والدین کارگر در جواب پرسش فرزندان خود در رابطه با این قانون‌گریزی دولت‌ها چه پاسخی دارند؟ اینکه فرزندان کارگران و سایر اقشار در قبال عدم

همکاری برخی مدارس تهدید به اخراج و عدم نام نویسی فرزندان خود در صورت عدم پرداخت شهریه می‌شوند از چه مسیری باید چنین مطالباتی را پیگیری کنند با توجه به سطح معیشت پنج میلیون تومانی ماهیانه خانوار شهری در سال جاری و کاهش قدرت خرید کارگران از محل دریافتی با میانگین یک و نیم میلیون تومانی ماهیانه که خود چند برابر زیر خط فقر قلمداد می‌شود چطور معیشت خود را پوشش داده و از پس شهریه‌های مدارس دولتی که بر خلاف قانون اساسی است، برآیند؟

هزینه‌های جاری مدارس از جیب والدین کارگر پرداخت می‌شود

نماینده کارگران بیان کرد:چرا قوه مقننه و قوه مجریه برای جبران این موضوع چاره‌ای نمی‌کنند؟چرا بودجه مربوط به هزینه‌های جاری مدارس باید از جیب والدین کارگرانی پرداخت شود که در تأمین حداقل‌های زندگی خود از جمله مسکن و درمان و خوراک حداقلی خود درمانده‌اند؟ اینها سوال‌هایی است که کارگران به دنبال پاسخی درخور شاًن خود و نه از سر تکلیف از سوی مسئولین هستند که تاکنون بی جواب مانده است.البته عذاب آورتر از موضوع حق شهریه‌ها،کتمان مسئولان و اصرار مدیران مدارس برای گرفتن شهریه‌ها و نامیدن کمک‌های مردمی داوطلبانه برای آن است، متاسفانه شاهد عدم هماهنگی در گفتار و رفتار مسئولان هستیم، همان مسئولانی که بطور رسمی مدیران مدارس را از دریافت چنین مبالغی برحذر می‌دارند اما بطور غیر رسمی دست مدیران مدارس را برای تأمین هزینه جاری مدارس باز گذاشته‌اند.

وی در پایان گفت: امیدوارم در صورت عدم حل این مشکل موضوع اصل سی قانون اساسی که مربوط به آموزش رایگان تا پایان دوران متوسطه است،مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد که در صورت چنین رفتاری، سوال‌های دیگری در حوزه‌های دیگر در ذهن کارگران خطور خواهد کرد که فعلاً در این بحث نمی‌گنجد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 25شهریور 97، کدمطلب: 1829204، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
همش اعلام میکنید مدارس دولتی نباید شهریه بکیرن غیر قانونیه الان که همه مدارس دولتی دارن شهریه میگیرن الکی حرف میزنین هودتون با اینا دستتون تو یه کاسست م.ق71
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
واقعاکارگرا با اون حقوقی ک میگرن باید هم اعتراض کنن.. مدارس دولتی وضع بهتری نسبت به مدارس دیگه ندارن تو شهریه گذفتن فقط اسمشون دولتیه م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین