پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک طی دوران دفاع مقدس خط مقدم جبهه های جنگ بوده، تاکنون بیش از ۵۰ هزار سند دفاع مقدس در این استان جمع آوری شده است.

شعارسال: مرزداری دلاور مردان و شیرزنان کشور در طول هشت سال دفاع مقدس ثمرات روشن و ارزشمندی برای نظام جمهوری اسلامی ایران همراه داشته است.

یکی از مهمترین این ثمرات خودباوری و تکیه بر نیروهای داخلی برای پیروزی بر هر قدرتی است و به هر هدف و خواسته ای که داشته باشیم می رسیم، مردم ایران دریافتند تنها با ایمان و اتکا به خود می توانند از هر سد و مانعی به آسانی عبور کنند و به قله های بلند سرافرازی برسند.

امنیت همه جانبه یکی از رهاوردهای ارزشمند هشت سال دفاع مقدس برای میهن اسلامی بوده، مردم ایران با حراست و حفاظت از ارزش های والا دست اجانب و فرصت طلبان را از این آب و خاک کوتاه کردند تا سرزمین ایران برای همیشه آزاد و سرافراز زیر پرچم خوش رنگ امنیت پایدار بماند.

بهروز حسینی از شهروندان استان ایلام  گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال هر کدام نقش آفرینی داشتند.

وی گفت: عشایر ما نیز در زمان دفاع مقدس در قالب گردان های عشایر با همان سلاح عشایری در جبهه ها شرکت کردند و همین عشایر در طول تاریخ جزو بزرگترین مرزداران دلیر و شجاع بودند.

وی اظهار داشت: زنان نیز دوشادوش مردان در پشت خط جبهه حضور داشتند و مردان را راهی خط مقدم جبهه کردند، در آن مقطع زمان جوانان زیادی از زندگی و جان خود گذشتند تا افتخاری برای کشور رقم بزنند که عهده هر کسی برنمی آید.

تجربه دفاع مقدس نسل به نسل گسترش و انتقال پیدا کند

سرهنگ محمدرضا شرف بیانی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس را که پشت سر گذاشتیم به عنوان یک نماد استواری و مقاومت مردم ایران اسلامی تجربه ای برای کشور شد که از این تجربه ای که به آن شرایطی که جنگ را به ما تحمیل کردند از فرآیند آن باید استفاده شود.

وی افزود:به منظور حفظ آن ارزش هایی که ما را در جنگ پیروز کرد و ما پیروز میدان شدیم نیاز به انتقال آنها برای نسل های آینده بود چون جنگ ما یک جنگ نابرابری بود که بابد این گونه گفت که تقریبا در جنگ ما با یک مقیاس جهانی جنگیدیم با آن پشتیبانی که استکبار جهانی از صدام و حامیان صدام از رژیم بعث داشتند.

وی تصریح کرد: به دلیل این که این ارزش ها و معیار ها نسل به نسل گسترش و انتقال پیدا کند به همین لحاظ نهادهای مختلفی مسئولیت پیدا کردند از جمله تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به فرمان مقام معظم رهبری بود که این بنیاد به واسطه حفظ ارزش ها و انتقال ارزش ها در آن معیارهایی که دفاع ما را مقدس کرد وظیفه پیدا کرد در این راستا فعالیت کند.

وی عنوان کرد: در این راستا به واسطه حضور رزمندگان، ایثارگران، خانواده های معظم شهدا و متولیان دفاع مقدس پیشرفت های خوبی انجام شده ولی به اقدامات زیادی هم نیاز داریم که این فرهنگ را منتقل کرد.

شرف بیانی گفت: این فرهنگ به زمان محدودی نیست، آن چه را که در دوران دفاع مقدس با آن تدابیر جنگی به این شکل هدایت شده که به پیروزی رزمندگان منجر شده به یقین نیاز به انتقال دارد که یکی از اساسی ترین وظیفه بنیاد حفظ آثار انتقال این ارزش ها و ترویج این ارزش ها در معیارهایی که برای گسترش انقلاب اسلامی تعریف شده است.

کل جغرافیای استان به نحوی صحنه های دفاع مقدس است

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام با اشاره به المان های مناطق عملیاتی استان افزود: یک سری نمادها برای شناسایی موقعیت های دفاع مقدس شناسایی شده که در واقع اینها نمادهایی هستند که امروز مورد بازدید آحاد مردم و اقشار مختلف قرار می گیرند.

وی عنوان کرد: در عین حال که معنویتی در این نمادها وجود دارد این نمادها واقعیت های دفاع مقدس ما است، در استان ایلام کل جغرافیای استان به نحوی صحنه های دفاع مقدس است.

شرف بیانی اضافه کرد: استان ایلام نسبتا به استان های دیگری که خود خط مرزی با جبهه داشتند از ویژگی خاصی برخوردار است چراکه خط مقدم به شهرهای استان نزدیک بود و اتفاقاتی که در این نمادها و در این یادمان هاافتاده به عنوان سمبل این جغرافیا شده است.

جمع آوری ۵۰ هزار سند دوران دفاع مقدس در ایلام

وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان ایلام ۵۲ یادمان وجود دارد که پیکر پاک و مطهر ۹۰ شهید هم در این یادمان ها تدفین شده است.

وی عنوان کرد: ۱۷ یادمان استان ایلام ملی است و مورد بازدید راهیان نور سراسر کشور قرار می گیرد مانند قلاویزان، میمک، شرهانی که عملیات های مختلفی در آن انجام گرفت.

شرف بیانی بیان کرد: بخشی از وظایف ما بحث اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس در بخش های مختلف است که این مدارک و مستنداتی که در دوران دفاع مقدس بوده در آینده در دسترس مردم قرار بگیرد، هم اکنون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ۵۰ هزار از این اسناد را جمع آوری کرده که در حال تدوین و دیجیتالی کردن این ها هستیم که در آینده در اختیار مردم برای قضاوت قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث انتقال این ارزش ها در قالب هنرهای مختلف از جمله هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی اقدام شده و در بحث موزه دفاع مقدس نیز باید این مهم در استان محقق و به عنوان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان ایلام معرفی شود.

وی ادامه داد: در همین راستا امسال یک جهشی را در بحث ساخت و تجهیز موزه دفاع مقدس در استان ایلام شروع کردیم، امیدواریم امسال در ۲۲ دهه فجر که مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران است بتوانیم بخش هایی از این موزه دفاع مقدس را افتتاح کنیم.

بخش از موزه دفاع مقدس ایلام تا بهمن ماه آماده می شود

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام گفت: هم اکنون طراحی های این موزه انجام گرفته و کار اجرایی آن شروع شده، امیدواریم بخش های از این موزه را آماده بازدید مردم استان و سراسر کشور کنیم.

وی افزود: بخش دیگر ما بخش انتشارات است، با توجه به این که خاطرات و روایت ها و تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید بیان شود به همین خاطر تا به حال ما موفق شدیم در طول دو سال در حدود ۵۰ عنوان کتاب را توسط رزمندگان و مردم استان به چاپ برسانیم.

شرف بیان افزود: بسیاری از این عناوین کتاب ها به عنوان سوژه های مختلف فیلم سازی قرار گرفتند که در حال پیگیری آنها هستیم، همچنین یک کار اصلی و اساسی که در حال انجام آن هستیم و بخش عظیمی از کار آن پیگیری شد بحث دانشنامه دفاع مقدس است که هر استانی باید دانشنامه ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشنامه یعنی تمامی موضوعات دفاع مقدس که در استان مباحث مختلف و در سه بخش فرهنگی، شهدا و جغرافیا مداخل آنها تمام شده است.

۳۸ هزار نفر رزمنده در ایلام مستقیما در دفاع مقدس حضور داشتند

وی تصریح کرد: در حدود یک هزار و ۲۰۰ مدخل در استان شناسایی شده و مدخل شامل نمادها و مراکز جغرافیا و اسامی شهدا و مراکز فرهنگی است که این کار انجام گرفته و امسال وارد مرحله مقاله نویسی می شویم که در خصوص دانشنامه بتوانیم کار خوبی تحویل مردم استان دهیم.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام گفت: در استان ایلام ۳۸ هزار نفر رزمنده مستقیما در دفاع مقدس حضور داشتند، پیشکسوتان عرصه های دوران دفاع مقدس زیادی را در استان داریم که فداکاری کردند.

شرف بیان عنوان کرد: همه رزمندگان و مردم استان و همه کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند و امروز خاطرات زنده آن دوران هستند در بخش مردمی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همکاری کنند و در این بخش ها اسنادی که در موضوعات دفاع مقدس دارند این ها را تحویل بنیاد حفظ آثار دهند که ما در بخش اسنادی از آنها استفاده کنیم تا بتوانیم یک تاریخ خوبی را از دفاع مقدس استان ایلام برای نسل های آینده داشته باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5مهر1397 ، کدخبر: 4413860: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین