پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۹
مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها به همراه امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس، ۸ اردیبهشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی نقش و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا پس از ۱۷ سال پرداختند

شعارسال: به نقل از خانه ملت، چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که 17 سال از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد آیا از دیدگاه جنابعالی شوراها کارآمد بودند یا خیر گفت: به رغم کمبودها و کاستی‌ها در شهرهای بزرگ در شهرهای بزرگ شاهد تحول و دگرگونی بوده ایم.

وی با اشاره به سالگرد صدور فرمان امام خمینی(ره) پیرامون تشکیل شورا خاطر نشان کرد: اگر فرمان امام خمینی(ره) به درستی اجرا شود شوراها شاهد تحول و تحرک بیشتری خواهند بود.

چمران با بیان این که شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند افزود: متاسفانه این هدف در کشور محقق نشده است.

*ترکیب سیاسی در شوراها نمی‌تواند در تصمیمات و مدیریت ملی تاثیرگذار باشد

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به این که مدیریت‌های محلی را باید خودمان در اختیار داشته باشیم ادامه داد: ترکیب سیاسی در شوراها نمی‌تواند در مدیریت ملی تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که شوراهای بزرگی مانند تهران از طیف‌های مختلف سیاسی، تشکیل شده است گفت: ترکیب سیاسی در تصمیم‌گیری‌های شهری و موارد تخصصی جایگاهی ندارد.

*تمامی امورات محلی باید به شوراهای شهر و روستا واگذار شود

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر این که عملکرد شوراها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: از شوراهای شهر به عنوان پارلمان ملی یاد می‌شود لذا تمامی امورات محلی باید به شوراهای شهر و روستا واگذار شود.

وی با اشاره به اصل و 100 قانون اساسی پیرامون شوراها گفت: تمامی استانداران، فرمانداران موظفند در ارتباط با مصوبات شورا هماهنگی داشته باشند که متاسفانه این گونه نیست.

*متاسفانه مدیریت یکپارچه شهری عملیاتی نشده است

خجسته با اشاره به این که برای پیشبرد اهداف فرهنگی و عمرانی باید شوراها اثرگذار باشند گفت: باید مدیریت یکپارچه شهری صورت بگیرد اما این در حالی است که متاسفانه این امر مهم عملیاتی نشده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به این که دولت‌ها در سه برنامه مدیریت یکپارچه شهری را انجام نداده اند اظهار داشت: سال 95 باید سال تعیین تکلیف کردن مدیریت یکپارچه شهری باشد لذا شوراها باید قدرتمند باشند و در نهایت استانداران و فرمانداران باید با شوراها هماهنگی داشته باشند.

در ادامه این بحث رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان نیز بیان کرد: تعاملی که بین شورای اسلامی شهر ، شهرداری اصفهان و سایر دستگاه‌های اجرایی اصفهان برقرار است با جلسات مشترک و بازدیدهای متنوعی که انجام می‌گیرد بر اساس اصول مصرح در قانون اساسی حقوق مردم از دستگاه‌های اجرایی مطالبه می‌شود و مسئولین استان شهر ما نیز پاسخگوی این مطالبات هستند.

وی اضافه کرد: این تعامل دو طرفه موجب برکات زیادی شده و مردم نیز رضایتمندی خوبی از مدیریت شهری اصفهان دارند.

چمران رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا مصوبات شورای شهرها اجرا نمی‌شود، گفت: این بحث یک بحث مدیریتی است.

وی یادآور شد: در سال 61 مجلس شورای اسلامی اولین قانون شوراها را تصویب کرد که با توجه به این که این مقطع جنگ میان ایران و عراق وجود داشت این قانون اجرایی نشد، دهه 70 نیز تصمیم گرفته شد که این قانون اجرایی شود ولی همه قانون را به هم ریختند و اختیارات شورای شهر را محدود کردند و نهایتاً شوراها، شورای شهرداری شدند به این معنی که مصوبات شوراها تنها در مورد شهرداری‌ها حاکم است و مدیریت ما بر دستگاه‌های اجرایی تصری ندارد

رئیس شورای عالی استان‌ها همچنین درباره پیگیری اجرای مصوبات شورای شهرها نیز بیان داشت: شوراها به دنبال پیگیری مصوبات خود هستند و درباره هر یک از مصوبات خود از شهردار گزارش عملکرد دریافت می‌کنند.

*هنوز جایگاه شوراها مشخص نیست

در ادامه این گفت‌وگو خجسته رئیس کمیسیون شوراها مجلس شورای اسلامی نیز در تبیین شخصیت حقوقی شوراها گفت: شناسایی شخصیت حقوقی شوراها یکی از چالش‌های واقعی است که ما در شوراهای اسلامی شهر و روستا با آن مواجه هستیم.

وی با بیان این که جایگاه شوراها همچنان مشخص نیست تصریح کرد: هنوز معلوم نیست که شورای شهر در کدام یک از قوا گنجانده می‌شود و آیا می‌توان گمان کرد که شورای شهر قوه چهارم هستند یا خیر.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان این که جایگاه حقوقی شوراها هنوز بلاتکلیف است گفت: وقتی در شوراها عضویت اعضا به صورت افتخاری مطرح می‌شود و حضور آنان در شوراها شغل محسوب نمی‌شود این یک خلا قانونی است که در کنار آن خلا‌های قانونی دیگر نیز وجود دارد.

خجسته با بیان این که لایحه مدیریت یکپارچه شهری هم اکنون در دولت در حال بررسی است گفت: اولویت اول ما در مجلس دهم شناسایی شخصیت حقوقی شوراها و قانونمند کردن شوراها است

*تقویت شوراها، تقویت نظام و مردم سالاری دینی است

در پایان این بحث رئیس عالی شورای استان‌ها با بیان این که شوراها علی رغم روبرو بودن با مشکلات فراوان توانسته اند موفق ظاهر شوند گفت: باید در مسیر تقویت شوراها حرکت کرد چرا که تقویت شوراها، تقویت نظام و مردم سالاری دینی و در جهت تقویت دولت، چابک کردن دولت، کوچک کردن دولت و سپردن کار مردم به دست خود آن ها است.

خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد: شورای شهر مردم، سالاری دینی به معنای واقعی است و ما باید از سال 95 شورای شهر و روستا را تقویت کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 9اردیبهشت1395، کدخبر: 99770: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین