پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
هجدهم شهریورماه امسال بود که گزارشی با عنوان «لزوم نظارت بر قراردادهای مدیریت پسماند/انتقال گران زباله در کرج» منتشر کرد. این گزارش که مربوط به هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر بود به عدم نظارت دقیق بر قراردادهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج آن‌هم طی سال‌های گذشته اشاره داشت.

شعارسال: بوی چهار قرارداد حوزه مدیریت پسماند که در سایه بی‌توجهی دستگاه‌های نظارتی منجر به خسارت ۱۰ میلیارد تومانی به شهرداری ورشکسته کرج شده، بلند شده است.

 هجدهم شهریورماه امسال بود که خبرگزاری مهرگزارشی با عنوان «لزوم نظارت بر قراردادهای مدیریت پسماند/انتقال گران زباله در کرج» منتشر کرد. این گزارش که مربوط به هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر بود به عدم نظارت دقیق بر قراردادهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج آن‌هم طی سال‌های گذشته اشاره داشت.

حسین محمدی عضو شورای شهر کرج در جلسه یاد شده مدعی شده بود که در شهرداری کرج برای انتقال زباله‌ها به حلقه دره مسافتی که پیمایش می‌شود نصف مسافتی است که شهرداری تهران برای انتقال زباله‌ها به محل ویژه دفن انجام می‌دهد در حالی که در شهرداری کرج نسبت به شهرداری پایتخت حدود دو نیم برابر هزینه کرد در این زمینه داریم.

۱۰ میلیارد خسارت به شهرداری کرج از محل قراردادهای حوزه پسماند

ازآنجایی‌که همیشه از زبان متولیان امر شنیده ایم شهرداری کلان‌شهر کرج ورشکسته است و بدهی‌های کلان بانکی دارد بر آن شدیم تا در گزارشی هرچند اجمالی به این موضوع بپردازیم، موضوعی که با بی‌تدبیری مسئولان مربوطه در برهه‌ای از زمان باعث هدر رفت منابع مالی شده، منابعی که ریال ریال از شهروندان برای آبادانی شهر دریافت شده است.

با حسین محمدی عضو شورای شهر کرج و رئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شورای شهر در این خصوص گفتگویی ترتیب دادیم، وی با اشاره به وجود چند قرارداد در حوزه مدیریت پسماند که طی سال‌های گذشته منعقدشده است، گفت: این قراردادها در حوزه تفکیک زباله از مبدأ، احداث لندفیل، مدیریت شیرابه و انتقال زباله است که طی سه سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری کرج خسارت زده است.

وی با اشاره به اتمام قراردادهای پیشین در خصوص حمل زباله، گفت: خوشبختانه قرارداد جدیدی در سال جاری منعقدشده که در قیاس با قرارداد قبلی بیش از چهار میلیارد تومان صرفه اقتصادی دارد.

در قراردادهای قبلی منعقدشده درزمینهٔ مدیریت پسماند صرفه و صلاح شهرداری کرج لحاظ نشده بود، مدیران سابق این سازمان باید پاسخگو باشندرئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شورای شهر کرج قیمت حمل هر تن زباله در قرارداد منعقدشده طی سال ۹۴ به بعد را ۲۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت حمل هر یک‌تن زباله در قرارداد سال جاری، ۱۷ هزار تومان محاسبه‌شده که ۶۰ درصد قیمت قبلی است.

محمدی بابیان اینکه در قراردادهای قبلی منعقدشده درزمینهٔ مدیریت پسماند صرفه و صلاح شهرداری کرج لحاظ نشده بود، افزود: مدیران سابق این سازمان باید پاسخگو باشند، اداره کل بازرسی و حراست شهرداری کرج نیز بررسی‌های لازم برای تشخیص میزان ضرری که به شهرداری رسیده است را در دستور کار خود قرار دهد.

وی بابیان اینکه انعقاد قرارداد جمع‌آوری زباله‌ها توسط معاونت خدمات شهر شهرداری کرج انجام‌شده است، گفت: نکات فنی و مالی لازم در این خصوص را به این معاونت یادآور شده و متذکر شده‌ایم پیمانکاران باید گواهی صلاحیت پیمانکاری را از سازمان برنامه‌وبودجه استان دریافت کنند، متأسفانه این مهم درگذشته مورد غفلت واقع‌شده است.

رئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شورای شهر کرج با تأکید بر اینکه طبق قانون نظارت بر فعالیت‌های مدیریت پسماند با سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج است، گفت: این در حالی است که این سازمان بیشتر بر انتقال، دفن و بازیافت زباله‌ها متمرکزشده و هیچ‌گونه اطلاعی از اقدامات مرتبط با حمل زباله‌های شهری، نحوه انتخاب پیمانکاران و نظارت بر کار آن‌ها ندارد و متأسفانه انجام این اقدامات در معاونت خدمات شهر متمرکزشده است.

اما اصغر نصیری سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نیز با اشاره به اینکه یکی از برنامه آتی این سازمان استفاده از حضور سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌ای زباله‌سوز است، گفت: در این روش استحصال انرژی و تولید برق از طریق گاز متان حاصل از زباله‌ها مدنظر است که در این خصوص با چند سرمایه‌گذار خارجی مذاکراتی انجام‌شده است.

حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زباله‌سوز بالا است

وی با تأکید بر اینکه حجم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زباله‌سوز بالا است، گفت: در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار دارد ازجمله مذاکره با یک شرکت سرمایه‌گذار خارجی که در شهر تنکابن اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است به دنبال این هستیم تا با گفتگوهای بیشتر به نتایج بهتری در دست‌یابیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با تأکید بر اینکه هدف ما در این سازمان ورود سرمایه‌گذاران برای اجرای شیوه‌های جدید دفن زباله و کاهش شیرابه‌ها است، گفت: درصدد هستیم که نگرانی‌ها در خصوص زباله را کاهش دهیم.

نصیری در بخش دیگری با اشاره به اینکه روزانه حدود چهار هزار تن خاک و نخاله در شهر کرج تولید می‌شود، گفت: ایجاد کارخانه استحصال مصالح ساختمانی از خاک و نخاله‌های شهری با مشارکت سرمایه گذران بخش خصوصی را بررسی کرده‌ایم. متأسفانه طی سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم در این حوزه انجام شد ولی به دلیل بی‌نتیجه ماندن سرمایه‌گذاران مربوطه قطع همکاری کردند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال ساماندهی وضعیت نخاله‌های ساختمانی در شهر هستیم، گفت: برای تحقق این مهم درصدد ایجاد مخازن برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی هستیم.

طرح جامع مدیریت پسماند شهر کرج بازنگری خواهد شدسرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اجرای برنامه عملیاتی و راهبردی توسعه مدیریت پسماند را یکی از موضوعات اساسی شهر دانست که سال‌ها است مغفول مانده و گفت: این برنامه توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام‌شده است. این برنامه اگر نیاز به بازنگری داشته باشد با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان انجام خواهد شد زیرا هر برنامه‌ای دیگری که در حوزه مدیریت پسماند اجرایی شود نیازمند انطباق با این برنامه است.

نصیری بابیان اینکه آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی زباله که در برنامه توسعه مدیریت پسماند مدنظر بوده در دستور کار قرار دارد، گفت: در کنار این برنامه مهم طرح جامع مدیریت پسماند شهر کرج هم که از سال‌های گذشته آماده‌شده بود ولی نواقصی داشت بازنگری خواهد شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به انجام دو پروژه مهم در رابطه با مدیریت پسماند شهر کرج اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها شامل اقدامات مرتبط با حمل و دفن زباله است که در حوزه حمل زباله ۲۵ درصد یعنی حدود چهار و نیم میلیارد تومان صرفه اقتصادی دارد. قراردادی که منعقدشده سه‌ساله است و با توجه به تورم سال‌های آتی حدود ۱۸ میلیارد تومان برای سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نفع مالی خواهد داشت.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: همه اقدامات مرتبط با پروژه‌های جدید سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در چند ماه گذشته صورت گرفته، قراردادها منعقد و ابلاغ‌شده که درنهایت اجرایی می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 10مهر 1397 ، کدخبر: 4417144، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین