پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۶۱۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰
بسیاری از اساتید دانشگاه با داشتن مدارک بالا تدریس در دانشگاه را انتخاب می‌کنند و امیدوار به داشتن یک قرارداد و کسب عنوان هیات علمی هستند. در حال حاضر بسیاری از این اساتید به صورت حق التدریس در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و برای جذب در هیات علمی دانشگاه خود درخواست داده اند که در بسیاری از موارد بی نتیجه مانده است و با گذشت زمان طولانی از تکمیل مدارک همچنان بلاتکلیف مانده و بین دو سازمان مرکزی و سازمان استان سرگردان هستند.

شعارسال: برخی متقاضیان جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی با گذشت زمان طولانی از تکمیل مدارک همچنان بلاتکلیف مانده و بین دو سازمان مرکزی و سازمان استان سرگردان هستند.

حمیده آقاجانی؛ معلمی هنری است که خداوند در نهاد انسان‌ها قرار داده است. معلم به عنوان تعلیم و تربیت انسان‌ها را به سمت کمال و پیشرفت سوق می‌دهند. اساسا تعلیم و تعلم از نعمت‌های خداوند متعال است که به بنده‌های خود عطا کرده است. از طرف دیگر هر فردی برای ادامه تحصیل انگیزه و هدف خاصی دارد و پس از فارغ التحصیلی به سراغ شغل و علاقه خود می‌رود. شغل تدریس و معلمی از آن دسته مشاغلی است که با عشق و علاقه همراه است. فردی که به سراغ تدریس می‌رود از بسیاری منافع مالی خود چشم پوشی می‌کند و شایسته است شرایطی فراهم شود تا امنیت شغلی به عنوان اولین نیاز حل شود.

بسیاری از اساتید دانشگاه با داشتن مدارک بالا تدریس در دانشگاه را انتخاب می‌کنند و امیدوار به داشتن یک قرارداد و کسب عنوان هیات علمی هستند. در حال حاضر بسیاری از این اساتید به صورت حق التدریس در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند و برای جذب در هیات علمی دانشگاه خود درخواست داده اند که در بسیاری از موارد بی نتیجه مانده است.

دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله طی مجوزی دستور جذب اعضای هیات علمی را صادر می‌کند. این اعضا از میان مدرسان حق التدریس با دارا بودن شرایط خاص انتخاب می‌شوند.

خبر جذب هیات علمی در سال ۹۷ را علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد، مرداد ماه امسال داد و اعلام کرد طبق دستورالعمل متقاضیان دو هفته فرصت ثبت نام دارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ساماندهی اعضای هیات علمی حق‌التدریس خبر داد و تصریح کرد: سامانه‌ای طراحی شده تا افرادی که به صورت حق‌التدریس با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند و کسانی که داوطلب همکاری با این دانشگاه هستند با مراجعه به سامانه مذکور مشخصه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را ثبت کنند.

رهایی با بیان اینکه این سامانه مبنای تدوین یک بخشنامه به همه واحد‌های استانی شده است، گفت: داوطلبان دو هفته فرصت دارند تا اطلاعات خود در سامانه ثبت و پس از پایان مهلت قانونی اداره کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی طی مدت دو هفته فرصت دارند تا نسبت به امتیازبندی و ارزیابی اطلاعات وارد شده اقدام کنند تا مجوز حق‌التدریس برای افراد مورد تائید صادر شود.

با استناد به این صحبت‌ها باید به این نتیجه برسیم که متقاضیان سال‌های گذشته در سیستم جذب قرار گرفته و مشکلی برای جذب در هیات علمی ندارند، اما شواهد حاکی از آن است که برخی متقاضیان استان‌های دیگر غیر از تهران با مشکل جذب مواجه هستند.

در حسرت یک پاسخ شفاف

یکی از این متقاضیان با مدرک دکتری  اظهار کرد: از شهریور سال گذشته پرونده من در سازمان مرکزی استان تایید نهایی شده، اما بعدا ابلاغ شد که از اردیبهشت سال گذشته قانون جدیدی تصویب شده که باید پرونده‌ها در سازمان مرکزی تایید نهایی شود.

وی ادامه داد: از ۱۵ شهریور ۹۶ پرونده در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است و منتظر برگزاری جلسه‌ای در شورا هستیم تا نتایج نهایی را اعلام کنند.

این متقاضی تصریح کرد: پیگیری‌های بسیاری به صورت حضوری و تلفنی انجام شده، اما پاسخ کارشناس مربوطه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد این است که باید منتظر بمانید. با وجه به این که پرونده در استان تایید شده، اما ظاهرا ۱۲۰۰ نفر شرایط مشابهی دارند.

وی با اشاره به رزومه و مدرک تحصیلی خود گفت: در حال حاضر با مدرک دکتری و دارا بودن روزمه خوب به صورت حق التدریس در دانشگاه مشغول به تدریس هستم.

در بخشی از اطلاعیه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «داوطلبانی که کلیه مراحل جذب را طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نمایند متناسب با اولویت‌های اعلام شده به استخدام دانشگاه آزاد اسلامی در خواهند آمد. بدیهی است ثبت نام در سامانه جذب حقی را برای استخدام متقاضیان ایجاد نمی‌کند و به کارگیری آن‌ها پس از طی نمودن کامل فرایند ذکر شده امکان‌پذیر می‌باشد.» این حق برای دانشگاه ایجاد می‌شود که هر متقاضی را نپذیرد، اما نکته اینجاست آیا در صورت عدم تایید فرد متقاضی نباید به وی اطلاع داده شود؟ و یا اینکه علت این تاخیر چه می‌تواند باشد؟ آیا بدون تعیین تکلیف پرونده‌های سال گذشته تشکیل پرونده برای متقاضیان جدید توجیهی دارد؟

سوالات بسیاری از این دست برای متقاضی ایجاد می‌شود که باید یک مقام مسئول پاسخگو باشد که ظاهرا تا امروز این اتفاق محقق نشده و بسیاری از این اساتید دانشگاه سرگردان میان سازمان مرکزی و سازمان استانی دانشگاه آزاد هستند.

یکی دیگر از مدرسین حق التدریس دانشگاه آزاد که متقاضی هیات علمی در دانشگاه آزاد است در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: متاسفانه از فراخوان سال ۹۵ و حتی از فراخوان ۹۴ متقاضیان جذب دانشگاه آزاد بلاتکلیفند. در این مدت دو مرتبه تیم مدیریتی دانشگاه آزاد تغییر کرده، اما همچنان پرونده‌ها بلاتکلیفند. از طرفی در ابتدای تشکیل پرونده جذب از هر متقاضی تعهد محضری مبنی بر عدم اشتغال در محل دیگر گرفته می‌شود. در نتیجه ما دو سال بصورت پاره وقت و با دستمزد کم خرج و مخارج زندگی را با وجود خانواده متقبل می‌شویم.

وی ادامه داد: هر بار به دلایل مختلف پاسخ درستی داده نمی‌شود و از طرفی شاهد آن هستیم که دانشگاه هنوز تکلیف متقاضیان قبل را روشن نکرده فراخوان جدید صادر کرده است. این در حالی است که وعده صدور حکم تا مهر ۹۷ را به ما داده بودند، اما الان برای ترم جدید هم برنامه ریزی شده، اما خبری از حکم نیست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بار‌ها از استان مربوطه پیگیری کردیم و تنها پاسخ داده شده این است که سازمان مرکزی باید تصمیم گیری کند. سازمان مرکزی هم پس از پیگیری در پاسخ اعلام کرده که باید جلسه شورای جذب برگزار شود و باید منتظر بمانید.

این بلاتکلیفی از سوی دانشگاه آزاد شرایط را برای حق التدریسی‌ها مشکل کرده و لازم است مسئولین مربوطه در این سازمان شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند تا اعضای جدید با فراغ بال در کلاس درس حضور پیدا کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 16مهر 1397 ، کدخبر: 716136،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین