پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
در بیانیه کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی سازمان بسیج مستضعفین آمده است: اجرایی شدن گام‌به‌گام سند تحول بنیادین به عنوان نسخه و مرهمی شفابخش بی هیچ بهانه و مستمسکی باید وجهه همت دولتمردان به ویژه وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد.

شعار سال: در بیانیه کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی سازمان بسیج مستضعفین به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم آمده است: بالندگی و پیشرفت آموزش و پرورش امروز ایران اسلامی به مثابه نهاد مولد سرمایه انسانی و اجتماعی مرهون تلاش عالمانه و اثربخش معلمان فرهیخته، اندیشمند، بصیر و ایثارگری است که در پایبندی و دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب از هیچ کوششی دریغ نورزیدند.

دوازدهم اردیبهشت هرسال مقارن با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگ معلم شهید، علامه مرتضی مطهری فرصت مغتنمی است تا ضمن ارج نهادن به مقام شامخ معلم به تبیین هرچه بیشتر جایگاه والای تعلیم و تربیت و نقش بارز آن به عنوان پیش‌ران توسعه پایدار بپردازیم.

کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج به عنوان یک نهاد فرهنگی با هدف ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و با نصب العین قرار دادن سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه تحول در آموزش و پرورش توجه مدیران، برنامه ریزان و راهبران آموزشی را به نکات ذیل معطوف می دارد:

1- اجرایی شدن گام به گام سند تحول بنیادین به عنوان نسخه و مرهمی شفابخش بی هیچ بهانه و مستمسکی باید وجهه همت دولتمردان به ویژه شخص وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد و دستگاه‌های نظارتی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس محترم نیز باید با دغدغه بیشتری در بازه زمانی تعریف شده چگونگی اجرایی شدن آن را مطالبه و رصد نمایند.

2- بدون شک معلم تنها عنصر برجسته و سرآمد در بین تمامی مولفه‌های تاثیرگذار در حوزه تحول است که غفلت از جایگاه و منزلت معیشتی و اجتماعی آن به منزله نادیده انگاشتن کلیت سند و فرورفتن در ورطه سطحی نگری است، بنابراین اجرایی شدن واقعی "نظام رتبه بندی معلمان" باهدف توسعه و بهبود توانمندی‌های حرفه‌ای، تخصصی و اعتقادی آنان، متفاوت از آنچه که تاکنون به عنوان رتبه بندی معرفی شده است باید به فوریت در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد تا ضمن جبران تبعیض رواداشته شده بر معلمان تضمین کننده مهندسی مجدد منابع انسانی در آموزش و پرورش باشد.

3- تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان یگانه دانشگاه مادر، در امر گزینش، جذب و نگهداشت معلمان از جهات مختلف از جمله: مدیریت و راهبری منابع مالی و انسانی، جذب و ارتقای اساتید و هیأت علمی همواره باید مورد اهتمام و توجه جدی قرارگیرد.

پایش پایبندی به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و اجتناب از هرگونه تعبیر و تفسیر ناصواب از آن باید سرلوحه مطالبات دستگاه‌های نظارتی باشد.

4- در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر وجود توأمان و همزمان شور و نشاط انقلابی و علم آموزی در فضای مدارس، وزارت آموزش و پرورش باید در جهت مشارکت گسترده تشکل‌های دانش‌آموزی به ویژه بسیج و اتحادیه انجمن‌های اسلامی از هیچ حمایتی دریغ نورزد و مراتب را در اولین فرصت در قالب منشور همکاری متقابل به مدیران واحدهای آموزشی ابلاغ نماید.

5- واگذاری مدارس دولتی به سلایق خاص، تحت پوشش خرید خدمات آموزشی یا هرنام و بهانه دیگری مغایر با روح حاکمیتی بودن امر آموزش و پرورش و در تعارض آشکار با عدالت تربیتی و عملاً به منزله فروکاستن از منزلت و امنیت شغلی معلمان است که امیدواریم مجلس و دولت محترم با حساسیت بیشتری مانع از تدوام این رویکرد خزنده و خطرناک باشند.

6- سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی کشور به عنوان نشان‌گری مهم در ارزیابی از اقتصاد آموزش و پرورش در دو ساله اخیر با کاهش چشمگیری مواجه بوده است ، بنابراین لازم است در افزایش آن و ترمیم نسبت اعتبارات غیرپرسنلی به پرسنلی، که ضامن کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی است در تنظیم و تصویب بودجه سنواتی و برنامه ششم توسعه اهتمام و حمایت ویژه ای اعمال شود.

7- توجه همزمان و متوازن به همه ساحت‌های تربیتی منطبق با روح حاکم بر "برنامه درسی ملی" همواره باید در دستور کار ستاد عالی آموزش و پرورش قرار گیرد تا ضمن پرداختن همه جانبه، جامع و متناسب به حوزه‌های تربیتی ، در عمل فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه مدارس قربانی کنکور و آموزشگاه های علمی آزاد قرار نگیرد.

8- برنامه ششم توسعه فرصت مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش است تا با به خدمت گرفتن منابع و امکانات از مشارکت هرچه بیشتر دستگاه‌ها در اجرایی شدن سند تحول بنیادین بهره گیرد که متأسفانه در لایحه پیشنهادی دولت، آموزش و پرورش این فرصت را از خود دریغ داشته است؛ بنابراین از مجلس محترم می‌خواهیم تا نسبت به جبران این کاستی و نقیصه در فرصت تصویب برنامه ششم عنایت ویژه مبذول دارد.

9- توسعه هدفمند آموزش‌های فنی‌وحرفه ای و تقویت همزمان رویکرد مهارت آموزی در مدارس تلاش اثربخشی است که باید به منظور تعمیق اقتصاد مقاومتی و آموزش متناسب با نیاز بازار کار در تدوین نظام هدایت تحصیلی در سرلوحه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش قرار گیرد.

10- توجه به کرامت و معیشت بازنشستگان فرهنگی به عنوان ذخایر و سرمایه ارزشمند آموزش و پرورش پایه و رأس برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه قرار گیرد تا مایه دلگرمی و مباهات متربیان، مربیان و همه شیفتگان و علاقه مندان به حوزه تعلیم و تربیت باشد.

در پایان بار دیگر گرامی می‌داریم یاد و خاطره معلمان شهیدی که در دفاع از حریم ولایت درس آموز مکتب عشق و ایثار بودند و با آنان عهد و پیمان می بندیم تا رهرو راهشان باشیم و مدافع آرمان شان.

والسلام علی عباد الله الصالحین

کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی سازمان بسیج مستضعفین

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395، کد مطلب: -:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین