پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۳
مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: به ازای هر ۱۰ هزار دانشجو، یک کارشناس بهداشت در آموزش عالی وجود دارد.

شعار سال: دکتر حمید یعقوبی امروز در چهارمین گردهمایی روسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی، گزارشی از فعالیت مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها به همراه آمار سالهای ۹۲ و ۹۳ ارائه کرد.

وی گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده ۴۴ درصد از دانشجویان دارای خواب منظم بوده و مابقی خواب منظمی ندارند. همچنین ۱۹.۵ درصد پسران و ۱۲.۵ درصد دختران و نزدیک به ۱۶ درصد کل دانشجویان اصلاً صبحانه نمی خورند. همچنین ۳۰ درصد یک روز درمیان صبحانه می خورند.

وی ادامه داد: همچنین ۶۶ درصد دانشجویان حداقل هفته ای یک یا دو بار از فست فود استفاده می کنند.

وی با اشاره به تحرک دانشجویان گفت: ۲۷ درصد دانشجویان هیچگونه تحرکی ندارند. همچنین ۳۰ درصد دختران ورزش نمی کنند.

یعقوبی به اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد دانشجویان تنها ۲ ساعت اوقات فراغت دارند که بر اساس نتایج به دست آمده، این اوقات فراغت نیز فعالانه نیست.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در بخش استفاده دانشجویان از اینترنت بیش از ۵ ساعت، نتایجی که بهدست آمده اینگونه بود که بیش از یک چهارم دانشجویان بیش از ۵ ساعت از اینترنت استفاده می کنند که ضرورتاً مطالعات علمی و فرهنگی را شامل نمی شود.

یعقوبی تاکید کرد: مدل زندگی دانشجویی نیاز به تغییر دارد و اگر ما بتوانیم آن را تغییر دهیم، کار چند ساله فرهنگی را انجام داده ایم.

وی در ادامه افزود: سال گذشته تنها ۴۹ دانشگاه عملکرد مراکز بهداشت خود را ارسال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های صورت گرفته، ۴۸ درصد دانشگاهها کارشناس بهداشت ندارند و به طور کلی می توان گفت در نیمی از دانشگاه های دولتی، مرکز بهداشت وجود ندارد. این در حالی است که راه اندازی مرکز بهداشت بسیار کم هزینه است.

یعقوبی تاکید کرد: باید در دانشگاه ها به سمت تقویت بخش بهداشت حرکت کنیم.

وی با اشاره به کارگاه های آموزشی بهداشتی که طی سالهای ۹۲ و ۹۳ در دانشگاه ها برگزار شده است، گفت: بر اساس آمار موجود، ۴۵ درصد دانشگاه ها حتی یک جلسه آموزشی-بهداشتی برگزار نکرده اند.

وی ادامه داد: طی سالهای مذکور، ۱۴۸ هزار ویزیت دانشجویی صورت گرفته است و همچنین ۶۷ هزار ویزیت دندانپزشکی انجام شده است.

یعقوبی خطاب به کارشناس و روسای مراکز بهداشت دانشگاه ها گفت: به دنبال گسترش بخش درمان نباشید، ما نمی توانیم هیچ دخالتی در این زمینه داشته باشیم. وزارت علوم وظیفه اش تربیت نسل آینده است و ما می توانیم تعداد کارشناسان مراکز بهداشت را تعیین کنیم.

وی در ادامه به تعداد بازدید از اماکن دانشگاهی اشاره کرد و گفت:‌ ۵ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از اماکنی مانند سلف، سالن ورزشی، آزمایشگاه و کارگاه ها صورت گرفته که این بازدیدها در سال ۹۳ رشد بیشتری داشته است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: به ازای هر هزار دانشجو، ۰.۱۱ کارشناس بهداشت وجود دارد که به عبارتی می توان گفت: به ازای هر ۱۰ هزار دانشجو یک کارشناس بهداشت در آموزش عالی وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو یک پزشک در مراکز بهداشتی وجود دارد که به دانشجویان خدمت رسانی می کند و به ازای هر هزار دانشجو، ۱.۱ پرسنل بهداشت-درمانی در دانشگاه ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت ۱۰ درصد نیروهای موجود در مراکز بهداشتی، نیروی بهداشتی بوده و ۹۰ درصد درمانی و اجرایی هستند.

وی به فضای فیزیکی مراجع بهداشتی اشاره کرد و گفت: به ازای هر هزار دانشجو، ۱۸.۶ متر مربع فضای بهداشت و درمانی وجود دارد.

یعقوبی به انتظارات سازمان دانشجویان از مراکز بهداشت اشاره کرد و گفت: ما از مراکز بهداشت، گسترش آموزش بهداشت فردی، تاکید بر بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای، پیگیری جدی کارنامه سلامت و توجه بیش از پیش به امر نظارت به اماکن دانشجویی، آموزشی و پژوهشی را خواستاریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1395 ، کد مطلب: 3616339 www.mehrnews.con

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین