پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۰۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درموضوع پذیرش دانشجویان پزشکی ۹ واحد خطا کردند و حدود ۴ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کردند که با توجه به رشته، حق‌شان ثبت‌نام نبود. این‌ تعداد دانشجو را در مراحل مختلفی پایش کردیم و نهایتاً به ۵۹۹ نفر رسیدیم که به‌نوعی ثبت‌نام‌شده بودند اما شرایط ادامه تحصیل در واحد و رشته‌ای که ثبت نام کرده‌بودند را نداشتند.
شعارسال: دکتر محمدمهدی طهرانچی سه‌شنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح برنامه‌های این دانشگاه و نیز گزارش آخرین وضعیت دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد پرداخت و با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته ثبت‌نام دانشگاه آزاد با دو تا سه مرحله‌ای کردن تکمیل ظرفیت پُر می‌شد، افزود: امسال شورای عالی سنجش و پذیرش اعلام کرد که تکمیل ظرفیت نداریم و بالطبع دانشگاه آزاد اسلامی باید در یک مرحله ظرفیتش را پر می‌کرد که در مرحله اول ۳۰ درصد ظرفیت پر شد و برای مرحله دوم به صورت ذخیره در سه مرحله اعلام ظرفیت کرد.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: در مرحله اول ۱۸ هزار نفر پذیرش شدند که از این تعداد تنها ۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند، در مرحله دوم اتفاقی که افتاد ۶۲ هزار نفر در کل معرفی شدند که ۲۴ هزار نفر اعلام کردند تمایل دارند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند.

طهرانچی به بی‌توجهی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به بخشنامه‌های سازمان مرکزی اشاره کرد و افزود: بعضی از واحدها به بخشنامه‌ای که ضعف‌هایی هم داشت عمل نکردند و خطایی انجام دادند و بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده و ما را با یک مشکل جدی مواجه کردند. در نتیجه توقعی به وجود آمد که امکان برآورده کردنش نبود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کنکور مسئله تراز دانشجو بسیار اهمیت دارد. اما ۹ واحد خطا کردند و حدود ۴ هزار نفر دانشجو در رشته‌های پزشکی ثبت‌نام کردند که با توجه به رشته، حق‌شان ثبت‌نام نبود. دانشگاه آزاد نیز پذیرفته شدگان را در مراحل مختلفی پایش کرد و نهایتاً به ۵۹۹ نفر رسیدیم که به‌نوعی ثبت‌نام‌شده بودند اما امکان ادامه تحصیل در رشته و واحد ثبت نامی نداشتند.

وی افزود: این تعداد امکان قبولی ندارند و خودشان اصرار دارند با نمرات پایین‌تر در رشته پزشکی یا دندانپزشکی و پرستاری پذیرش شوند که امکانش وجود ندارد. البته با مدیرانی که در دانشگاه آزاد خطا کردند و این توقع را به‌وجود آوردند، برخوردهای انضباطی می‌شود و هیأت‌ها مربوطه به تخلفات این افراد رسیدگی خواهند کرد.

طهرانچی تصریح کرد: در مرحله اول برخی از مدیران را عزل کردیم و در مرحله دوم یکی دو نفر از مدیران که احساس کردیم ممکن است مرتکب جرمی شده باشند را به قوه قضائیه معرفی و از آنان شکایت کردیم که آن‌هم مسئله‌اش پیگیری شد.

وی در رابطه با برخی از دانشجویان که به امید رشته‌های پزشکی، رشته‌هایی که در آنها پذیرش شده‌اند را رها کرده‌اند، گفت: ما در تمام این مسیر دنبال این بودیم که عدالت خدشه‌دار نشود؛ همه این دانشجویان می‌توانند به دانشگاه خودشان برگردند و انصرافی تلقی نشوند، با سازمان نظام‌وظیفه هم مذاکراتی انجام شده که این ثبت‌نام در دانشگاه آزاد به‌عنوان انصراف تلقی نشود و حتی این داوطلبان از لحاظ سازمان سنجش نیز به‌عنوان دانشجو شناخته نمی‌شوند که سال آینده مشکلی برای ثبت‌نام در کنکور داشته باشند.

وی با بیان این‌که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی بابت مشکل پیش‌آمده با صراحت عذرخواهی می‌کنم، افزود: من در همین جا از دانشجویانی که این توقع برای‌شان ایجاد شد، با وجود این‌که تازه رئیس شده‌ام ولی به صراحت از سوی دانشگاه آزاد عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم چنین خطایی هیچ وقت تکرار نشود.

طهرانچی در ادامه به موضوع حذف کنکور اشاره کرد و افزود: کنکور یک فضیلت است و اگر رشته‌ای خواهان نداشت بدون کنکور دانشجو بگیریم، به ‌جایی نخواهد رسید و من در شورای‌عالی سنجش هم مطرح کردم که یا ما باید کنکور را یک‌باره به‌عنوان یک نظام مستمر بپذیریم که با این وضعیت هیچ‌وقت کنکور حذف نمی‌شود و یا باید دنبال راه‌حل دیگری باشیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است، اظهار کرد: هنوز در کشور کنکور مسئله اصلی است در حالی که به راحتی می‌توان طی پنج سال آینده بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رشته‌ها را بدون کنکور پذیرش کرد بدون آن‌که آموزش و پرورش در این رشته‌ها تحت تاثیر باشد.

طهرانچی ادامه داد: طی ۳۰ سال گذشته، آموزش عالی نخبه‌گرا به آموزش عالی گسترده تغییر پیدا کرده است و امروز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم و این امتیاز محسوب می‌شود.

دانشگاه آزاد جزو ۲۰ دانشگاه برتر در حوزه نانو

طهرانچی با اشاره به رتبه بندی جهانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اظهار کرد: در زمینه دانشگاه‌های تاثیرگذار در زمینه نانو سال ۲۰۱۵ نوزده دانشگاه اول چینی و دانشگاه بیستم دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شد.

وی با بیان این‌که دانشگاه آزاد با چارچوب هدفمند می‌تواند برای حل معضلات کشور تاثیرگذار باشد، افزود: حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و ۱۰ هزار رساله دکتری در دانشگاه آزاد دفاع شده و این دانشگاه با چنین نظام متمرکزی می‌تواند به‌عنوان یک سازمان پژوهشی با ۷۰ هزار پژوهش روی چند موضوع خاص ورود کند.

طهرانچی اظهار کرد: ۴۰ چالش ملی را احصاء کرده‌ایم و داریم نظام این موضوعات را مشخص می‌کنیم که تا الآن هشت موردش مشخص‌شده و ما دانشگاه را به سازمان حل مسئله تبدیل می‌کنیم، برای هر مسئله علمی حدود ۵۰۰ هزار موضوع تعیین کرده‌ایم و فکر می‌کنیم این قابلیت را داشته باشیم که با چیزی حدود هزار نفر در سال به حل مسئله بپردازیم.

ایجاد ۴۰ سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ایجاد ۴۰ سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: مشکل اینجاست که دانشگاه آزاد تاکنون تنها یک سازمان آموزشی بوده، در حالیکه این دانشگاه باید به سازمانی آموزشی، پژوهشی و فناوری تبدیل شود.

وی به نامناسب بودن توزیع هیأت علمی در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های بسیار جدی ما، آمایش و بهینه کردن منابع انسانی در سطح استان‌هاست.در این راستا انتقال و جابه‌جایی‌های درون‌استانی به خود استان‌ها واگذار شده و به‌زودی بین مدیران استانی و شورای عالی دانشگاه آزاد تعادلی در هیأت علمی در سطح استان به وجود خواهد آمد.

رییس دانشگاه آزاد با بیان این‌که در دانشگاه آزاد فقط موضوع آموزش را دنبال نخواهیم کرد، اظهار کرد: واحدهای دانشگاهی کوچک‌ در هر شهر کانون اشتغال آن شهر خواهند شد و سرمایه‌شان تنها برای آموزش صرف نخواهد شد.

طهرانچی با اشاره به این‌که در دانشگاه آزاد می‌توانیم توسعه هوشمند منطقه‌ای را رقم بزنیم، گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار نیروی علمی داریم و در کل دانشگاه آزاد یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند.

وی به بسترسازی برای اقتصاد دانش‌بنیان و ترویج مسئله‌محوری در دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: وقتی‌که به یک جوان یاد بدهیم در همان ابتدای راه چگونه می‌شود مسئله حل کرد و چگونه می‌توان در یک تیم قرار گرفت، مطمئنا این جوان بااستعداد وقتی وارد جامعه می‌شود، می‌تواند خوداتکاء باشد.

طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که سیستم‌های بانکی برای رفاه حال دانشجویان در پرداخت شهریه می‌تواند وارد شود، اظهار کرد: بانک‌ها می‌توانند یک مهلت برای پرداخت شهریه دانشجویان در نظر بگیرند تا دانشجو بتواند بعد از پایان تحصیل شهریه خود را پرداخت کند.

تعدیل نیرو در دانشگاه آزاد نخواهیم داشت

وی تعدیل نیرو در دانشگاه آزاد را رد کرد و افزود: قصد داریم در سال‌جاری 1000 عضو هیأت علمی جذب کنیم، ظرفیت کشور بیش از این نیست و در کنار آن با ارتباطی که با معاونت علمی ریاست جمهوری داریم، قرار است ۱۰۰ نفر از جوانان نخبه را به عنوان عضو هیأت علمی جذب کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: برخی از اعضای هیأت علمی حتی با ۳۰ سال سابقه همچنان مربی هستند و رکود علمی دارند، این افراد اگر نتوانند پاسخگوی نیازها باشند از مدار دانشگاه خارج می‌شوند. البته این موضوع شامل حال افرادی می‌شود که فعالیت علمی آنچنانی ندارند و طبیعتا وقتی به سن بازنشستگی برسند از دانشگاه خارج می‌شوند.

وی به همسان‌سازی حقوق اساتید دانشگاه آزاد با اساتید وزارت علوم اشاره کرد و افزود: با چارچوب‌هایی که خاص اعضای هیأت علمی در نظر گرفته شده، کاری خواهیم کرد که حقوق کمتری نسبت به سایر همتایان خود دریافت نکنند.

طهرانچی با اشاره به درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: قصد داریم یک معاونت فناوری و نوآوری در دانشگاه تاسیس کنیم که به‌طور خاص مبحث شرکت‌های دانش‌بنیانی را که جوان‌ها تشکیل می‌دهند، را دنبال کند.

رییس دانشگاه آزاد به واحدهای دانشگاهی برون‌مرزی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه واحدهای دانشگاهی افغانستان و لبنان فعال هستند و به هیچ عنوان دانشجوی ایرانی در این واحدهای دانشگاهی پذیرفته نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که در کشورهای سوریه و عراق به زودی دانشگاه تاسیس خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند و با برنامه‌هایی که داریم، قصد داریم این تعداد را به دوبرابر افزایش دهیم.

طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد باید به سمتی حرکت کنند که در سال ۱۴۰۴، دانشگاه آزاد انتخاب اول داوطلبان باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 30 آبان 1397 ، کدخبر: 97083014959 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
0
0
م.م77
موضوعی که توی این زمینه داره اجحاف میشه در حق دانشجوی های پزشکبی این داشجو هایی هست که از خارج میتوننن بعد از چند ترم به کشور برگردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین