پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در اسفند سال ۹۸ و اوج گیری وعده ها و شعارها از سوی نمایندگان کنونی مجلس که می خواهند باز هم بر کرسی های سبز تکیه بزنند، از خطراتی است که بودجه سال ۹۸ را تهدید می کند.اما امسال چون آخرین بودجه مجلس دهم قرار است به تصویب برسد، نمایندگان همه تلاش خود را به کار می برند تا سهم بیشتری برای حوزه انتخابیه شان دست و پا کنند تا به عنوان یک اهرم تبلیغاتی موثر از آن در تبلیغات استفاده کنند.چه بسا برخی سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها هم بخاطر برخی ملاحظات با پاره ای از درخواستها موافقت کنند.

شعار سال: لایحه بودجه سال ۹۸ به احتمال زیاد تا چندروز دیگر به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.وزارتخانه های مختلف و سازمان برنامه و بودجه با کمک کارشناسان، در جلسات متعدد و فشرده توانسته اند ارقام بودجه را برای ارسال به مجلس،نهایی کنند.

معمولا نمایندگان مجلس، همه ساله سقف بودجه را به لحاظ هزینه و درآمد بالا می برند و اکثرا این فشارها موجب کسری بودجه و دردسرهایی برای دولت می شود.

اما امسال چون آخرین بودجه مجلس دهم قرار است به تصویب برسد، نمایندگان همه تلاش خود را به کار می برند تا سهم بیشتری برای حوزه انتخابیه شان دست و پا کنند تا به عنوان یک اهرم تبلیغاتی موثر از آن در تبلیغات استفاده کنند.چه بسا برخی سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها هم بخاطر برخی ملاحظات با پاره ای از درخواستها موافقت کنند.

نفت ۶۰دلاری در بودجه

گفته می شود دولت با پیش بینی نفت ۶۰ دلاری، بودجه را بسته است. عددی که برخی کارشناسان در تحقق آن تردید دارند.اختلاف میان اعضای اوپک از یک سو و آشفتگی اقتصادی در جهان که به کم شدن رونق منجر شده و نیز فشار امریکا به برخی کشورهای عرب صادرکننده نفت، قیمت این محصول استراتژیک را کاهش داده و احتمال می رود روند کاهشی فعلا ادامه دار باشد. به این ترتیب پیش بینی نفت ۶۰ دلاری می تواند در آینده،مشکلاتی را برای اقتصاد ایران فراهم کند.

پیامد کاهش درآمد نفت

بودجه جاری دولت نه تنها قابل کاهش نیست که بطور فزاینده ای رو به رشد است. وعده افزایش حقوق کارکنان که از سوی برخی مقامات دولت داده شده، هرچند که امری ناگزیر باشد،هزینه های هنگفتی را به دولت تحمیل خواهد کرد. از سویی بالا رفتن هزینه های جاری، مساوی است با کاهش اعتبارات عمرانی.

حال اگر درآمد نفت نیز کاهش یابد،دولت ناگزیر خواهد شد باز هم از بودجه های عمرانی بکاهد و اعتبارات باقیمانده را صرف هزینه های جاری کند.

تنش زایی مجلس در بودجه

به یقین در روزهای آتی با نطقها و مصاحبه ها و اظهارنظرهای پوپولیستی بخش بزرگی از نمایندگان مجلس مواجه خواهیم بود که با درخواست افزایش حقوق کارمندان و کارگران، بر طبل افزایش یارانه ها هم خواهند کوبید. بعلاوه خواسته های استانی و شهرستانی، حجم زیادی از درآمد نفت را صرف ردیف های هزینه ای خواهد کرد.

نمایندگان برای اینکه در برابر هزینه تراشی ها درآمد نیز ایجاد کنند، چاره ای جز تصویب فروش اوراق قرضه،بالا بردن مالیات، فروش اموال دولتی و نظایر آن ندارند.این ترفندها سالهاست که در بودجه گنجانده می شود اما عملاشکست می خورد و آنچه روی دست ملت و دولت می ماند،کسری بودجه است.

محکم بستن کمربندها

شرایط اقتصادی کشور حکایت از آن دارد که مردم،دولت و مجلس باید خود را برای شرایط اضطراری و سخت تر از اکنون آماده کنند.باید به مردم گفت کمربندها را محکمتر ببندند،در انتظار چنددرصد تورم بیشتر باشند،کاهش رشد اقتصادی را بپذیرند، بیکاری را تحمل کنند و...

متاسفانه تاخیر در تصویب برجام که مقصر نخست آن را باید در بین تندروهای سیاسی بیرون و درون مجلس جستجو کرد، شرایط را برای اقتصاد سخت کرد. اقتصاد ایران دست کم در هرسال نیازمند ۸۰میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی است. کاهش زمان تصویب برجام می توانست دست کم دو سال راه را برای این میزان سرمایه گذاری هموار کند. اما متاسفانه چنین نشد.

هرگونه وعده و بالا بردن انتظار بدون اینکه مقدمه آن افزایش تولید و خلق سرمایه واقعی باشد، مانند زهر ، پیکره اقتصاد را مسموم خواهد کرد.

سرانجام اینکه روشنگری در باره رفتارپوپولیستی احتمالی نمایندگان برای بالا بردن هزینه های جاری مانند افزایش حقوق و بیشترشدن یارانه ها و نظایر آن می تواند جلوی بدترشدن اوضاع اقتصادی و بحران درلایحه بودجه ۹۸ را بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین تاریخ انتشار 8 آذر 97، کدخبر: 828294، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
0
م.م77
واقعا باید نظارت های بیشتری روی این تبلیغات نمایندگان صورت بگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین