پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله: ساخت وساز در ارتفاعات تهران حوزه آبخیز را به هم ریخته و احتمال بروز سیل را افزایش داده است.

شعار سال: استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله می‌گوید ساخت‌سازهای گسترده در ارتفاعات شمال تهران از جمله دامنه‌های توچال، تأثیری بر افزایش فعالیت‌های لرزه‌ای در تهران ندارد اما با افزایش جمعیت در معرض خطر زلزله و زمین‌لغزش، ریسک زلزله و زمین‌لغزش را بالا می‌برد و در مجموع این ساخت‌وسازها نباید بر روی گسل‌های لرزه‌زا انجام شود.

مهدی زارع درباره برخی ساخت‌وسازها در دامنه شمال تهران و اثر آن در فعالیت لرزه‌ای گسل‌های شهر تهران گفت: این موضوع بر روی فعالیت لرزه‌ای تهران اثرگذار نیست چون ساخت‌ وسازها بر روی سطح زمین است و کیفیت مصالح نیز بر فعالیت گسله اثرگذار نیست چون نمی‌تواند بر روی لغزش در صفحه گسله در ژرفای موثر در رخداد زلزله‌های شدید (بزرگای شش به بالا) اثری بگذارد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در این حال هشدار داد: نباید فراموش کرد که روی گسل‌های زلزله نباید ساخت وساز صورت بگیرد چون ما نمی‌توانیم محیط پیرامونی شهر را با ساخت وساز خطرناک‌تر کنیم و بگوییم زمینی که در پهنه خطرناکی واقع است چون ملک و اموال شخصی است، پس افراد حق دارند هر نوع کاربری را در آن اجرا کنند.

وی با بیان اینکه برای ساخت وساز در محیط‌های عمومی همچون ارتفاعات شمال تهران، قوانین سفت و سختی وجود ندارد، گفت: قوانین سختی وجود ندارد تا جلوی این دور زدن‌های غیرقانونی را بگیرد، در حالی که ارتفاعات توچال جزو اموال عمومی است و وقتی کسی در آن محدوده ساخت‌وسازی به این شکل انجام می‌دهد نه تنها چشم‌انداز و منظر عمومی را خراب می‌کند بلکه محیط زیست را تخریب می‌کند و ریسک شهر را نیز افزایش می‌دهد چون حوزه آبخیز تهران را به هم می‌ریزد و احتمال وقوع سیل را هم افزایش می‌‌دهد.

زارع با اشاره به ساخت‌وسازهای شمال شرق تهران نیز توضیح داد: ساخت‌وسازهای فراوانی بر روی گسل‌های لرزه‌زا در شمال شرق تهران به‌ویژه در منطقه شهرک محلاتی، مینی‌سیتی، سوهانک و قنات‌کوثر و شمال تهران‌پارس گسترش یافته است که این موضوع ناشی از شهرسازی غلط است و این توسعه شهری اصلا مورد تایید نیست. توسعه‌ای که در محله امام‌زاده قاسم و باغ شاطر صورت گرفته است نیز کاری خطرناک است و علاوه بر همه مشکلات فنی که از دید ریسک زلزله دارد باید گفت که از نظر اجتماعی نیز کاری اشتباه و غلط است.

این پژوهشگر با بیان اینکه چنین ساخت‌وسازهایی پیامدها و مشکلات متعددی به همراه دارد، گفت: یکی از این مشکلات، شهرسازی در محدوده گسل‌های فعال است که باید به آن توجه کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تأکید کرد: بعضی‌ها می‌گویند وقتی محیطی ساخته شده است باید پذیرفت و تسلیم شد در صورتی که در کشورهای پیشرفته همچون کشور ژاپن، محیط‌های ساخته شده نیز مرحله به مرحله پایش می‌شود و روش‌های سختگیرانه‌ای برای مقاوم‌سازی و اصلاح و بهسازی اعمال می‌‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ 9 آذر 97، کد مطلب: 871700: www.pana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین