پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۳۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
یک سال گذشت از زمانی که شهروندان تهرانی با تکان کوچک زمین به خیابان‌ها پناه بردند و شب تا صبح را زیر سقف آسمان گذراندند. یک سال پیش بود که تهران تکان کوچکی خورد و مردم تا صبح در خیابان‌های شهر سرگردان شدند. صف بلندی مقابل پمپ‌بنزین‌ها ایجاد شد و بیشتر فضاهای عمومی شهر مانند پارک‌ها میزبان شهروندان ترسیده‌ تهرانی بود. از آن زمان تا به امروز چقدر شهروندان تهرانی برای زمان زلزله آماده شده‌اند و چقدر مسئولان تهران از این زلزله کوچک درس گرفتند؟

شعار سال: یک سال پیش بود که تهران تکان کوچکی خورد و مردم تا صبح در خیابان‌های شهر سرگردان شدند. صف بلندی مقابل پمپ‌بنزین‌ها ایجاد شد و بیشتر فضاهای عمومی شهر مانند پارک‌ها میزبان شهروندان ترسیده‌ تهرانی بود. از آن زمان تا به امروز چقدر شهروندان تهرانی برای زمان زلزله آماده شده‌اند و چقدر مسئولان تهران از این زلزله کوچک درس گرفتند؟

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران معتقد است: از سال گذشته تا به امروز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است البته به این معنا نیست که کاری نشده باشد بلکه سازمان پیشگیری از بحران شهر تهران، فعالیت‌های روتین خود در این زمینه انجام می‌دهد اما با شرایطی که تهران دارد، خدا کند تنها از همین تکان‌های کوچک بخورد زیرا در صورت وقوع زلزله‌های بزرگ، مشخص نیست که چه باید بکنیم.

وی می‌گوید: در این مدت برخی از سوله‌های بحران که کاربری‌های دیگری داشت، به سازمان پیشگیری از بحران بازگشته است اما همه این فضاها و امکانات در زمان زلزله پایتخت به میزانی که مردم آمادگی‌ها و آموزش لازم را داشته باشند، به کار نمی‌آید.

محسن هاشمی، ریئس شورای شهر تهران هم معتقد است مسئولان در این مدت بیشتر گفتار درمانی کرده‌اند.

او معتقد است، متاسفانه امروز و با حضور بیشتر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها، به‌جا آن‌که نظارت عمومی بر عملکرد افزایش یابد، گرایش به سخن گفتن و گفتار درمانی به‌جا عملگرایی و واقع بینی رشد پیدا کرده استبه گفته او، ما برای مواجه با تهدیدات عینی نظیر زلزله و مشکلات واقعی نظیر آسیب‌پذیری در برابر سوانح، نیاز به اقدامات اجرایی و فیزیکی داریم، نه آن‌که به سخنرانی، وعده دادن و ارائه برنامه‌های غیراجرایی بپردازیم.

علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی زلزله هم با یادآوری زلزله سال گذشته پایتخت، می‌گوید: این زمین‌لرزه آثار خسارت بار زیادی نداشت و با اینکه زلزله‌ای متوسط به پایین بود و بزرگ نبود اما زلزله ملارد را می‌توان از محسوس‌ترین و تاثیرگذارترین زلزله ایران از نظر تاثیرقرارگیری جمعیتی دانست به این دلیل که حدود ۲۰ میلیون نفر از آن تاثیر پذیرفتند و مضطرب شدند و از این نظر کمتر زلزله‌ای تا این حد تاثیرگذار بوده استمدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که زلزله سال گذشته در تهران را می‌توان مانوری طبیعی تلقی کرد، می‌گوید: در موضوع زلزله، معمولا مانور برگزار می‌‌شود تا اگر زلزله رخ دهد بدانیم چه اقداماتی باید انجام دهیم و از این رو زلزله سال گذشته در ملارد در مقیاس واقعی یک مانور بود و نشان داد که چقدر در امر مدیریت بحران زلزله نقاط ضعف وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: تعیین نکردن اقدامات منطقی در حین زلزله، آموزش ناقص مردم، عدم استمرار در آموزش را می‌توان از نقاط ضعفی دانست که سال گذشته حین زلزله با آن مواجه بودیم. سال گذشته شاهد بودیم که لحظات اولیه وقوع زلزله تلویزیون و رسانه ملی موضوعات آموزشی را مورد توجه قرار دادند اما بعد از آن فراموش شد. بنابراین استمرار آموزش در موضوع زلزله بسیار اهمیت دارد و اگر موضوع آموزش فراموش شود، اقدام خاصی هم انجام نخواهد شد.

بیت‌اللهی یادآوری می‌کند: قرار بود ایستگا‌ه‌های جی‌پی‌اس، دستگاه‌های لرزه‌نگار بسیار دقیق و شتابنگارهای حساس اطراف گسل‌های تهران مستقر شود ولی فراموش شد، در صورتی که باید به این موارد توجه کرد. وقوع این زلزله‌ها نشان می‌دهد کشور ما از نظر لرزه‌خیزی فعال است. درست است که ایران چهارفصل است و دارای کوه، دشت، کویر، جنگل و دریاست اما چنین خصوصیاتی باعث می‌شود که پوسته زمین فعال شود و زمین حالت فعالی را دارد و دائما در معرض تنش است و گاه و بی‌گاه در اقصی نقاط آن زلزله رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که در داخل شهر تهران و اطراف آن بیش از ۳۰ گسل وجود دارد، می گوید: این گسل‌ها شناسایی شده‌اند و حرف و حدیث نیست بلکه بر روی زمین بریدگی‌هایی وجود دارد که همینطوری به وجود نیامده و در طول تاریخ به وجود آمده‌اند. گسل‌هایی مانند گسل شمال تهران، نیاوران، لویزان، کهریزک، جنوب و شمال ری و گسل‌های دیگری در تهران وجود دارند که معرف زلزله‌خیزی تهران است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار 28 آذر 97، کد مطلب: 16400، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
با این وضع گسل ها چه برسر تهران خواهد اومد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین