پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۶۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
مدرسه ابتدایی و پیش دبستانی در زاهدان آتش گرفت، خبری کوتاه، اما سوزناک و تکراری با این مضمون که باز هم آتش به جان دانش آموزان افتاد و برای چندماهی مدرسه غیردولتی اسوه حسنه بر سر زبان‌ها می‌افتد و ایمنی فراموش شده در مدرسه در لابه لای انواع کار‌ها و شعار‌های رنگارنگ آموزش و پرورش خودنمایی می‌کند.
شعارسال : حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه غیردولتی اسوه حسنه بار دیگر نظارت بر مدارسی را زیر سوال برد که بارها از بررسی دقیق اوضاع آنها صحبت می‌شود.
 مدرسه ابتدایی و پیش دبستانی در زاهدان آتش گرفت، خبری کوتاه، اما سوزناک و تکراری با این مضمون که باز هم آتش به جان دانش آموزان افتاد و برای چندماهی مدرسه غیردولتی اسوه حسنه بر سر زبان‌ها می‌افتد و ایمنی فراموش شده در مدرسه در لابه لای انواع کار‌ها و شعار‌های رنگارنگ آموزش و پرورش خودنمایی می‌کند.

باز هم فصل سرما و باز حادثه تلخ آن هم در مدرسه ابتدایی که حالا همه هم و غم آموزش و پرورش و آقای وزیر شده تا دانش آموزانش شاد باشند، درس زندگی در مدرسه بیاموزند تا آینده شان را بسازند.
این بار دانش آموزان نه تنها درس زندگی نیاموختند بلکه ۲ نفر از آن‌ها پرونده زندگی شان در سال‌های کودکی در مدرسه مختومه شد و چهار کودک دیگر تا ابد زخم ندانم کاری را با خود دارند که بی گمان درس خوشایندی از زندگی نیست آن هم در حادثه‌ای که هیچ تقصیری جز اعتماد به اولیای مدرسه نداشتی.
آتش سوزی در مدرسه ابتدایی غیردولتی زاهدان اولین حادثه آتش سوزی و حادثه تلخ در کشور نبوده است و بی گمان و با وجود شرایط حاضر آخری هم نخواهد بود؛ هنوز داغ آتش سوزی شین آباد بر صورت دختران باقی مانده است که چهار کودک دیگر هم بر تعداد آن‌ها افزوده شد.
آتش بی تدبیری‌ها بر دختران شین آبادی بعد از ۶ سال همچنان جوانی و زیبایی آن‌ها را می‌سوزاند و حالا مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتامیرشکار هم با این شرایط و اوضاعی که شاهدش هستیم، سرنوشتی بهتر از آن‌ها نخواهند داشت با این تفاوت که این چهار کودک از سنین کمتر درد بزرگی را باید تحمل کنند.
از ویترین وعده‌های لاکچری برای دانش آموزان مدارس غیردولتی تا حوادث تلخی که بویی از نظارت نبردند
ساعت ۹ صبح امروز بود که خبر آتش سوزی بر سر زبان‌ها افتاد و به گفته آتش نشانی زاهدان نشانه‌های اولیه حاکی از واژگون شدن چراغ نفتی در پیش دبستانی این مدرسه ابتدایی بوده است و کارشناسان در حال بررسی بیشتر هستند.
مدت هاست استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس زیر ذره بین رفته است و باز هم دلایلی، چون کمبود امکانات و تخصیص نیاقفتن کامل اعتبارات این استاندارسازی را ۱۰۰ درصد کامل نکرده است؛ هرچند حوادث تلخ با شیب قابل قبولی رو به کاهش است، اما حادثه زاهدان آزیر تلاش بیشتر برای رفع کاستی را به صدا درآورد.



مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس درباره استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس گفت: مشکل چندانی در سیستم گرمایشی نیست و بیشترین مشکل در مناطقی است که گاز ندارند و باید از بخاری استفاده کنند البته بخاری‌ها مانند قبل کاربراتوری نیستند و اگر هم باشند سریعا تعویض خواهند شد.
این موضوع در حالی از سوی رئیس سازمان نوسازی مطرح می‌شود که زاهدان هم با مشکل گازرسانی مواجه است و در اسفند ۱۳۹۵ به صورت رسمی خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان رسید، اما بعد از گذشت ۲ سال هم اکنون تنها ۱۵ درصد از مردم زاهدان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
از ویترین وعده‌های لاکچری برای دانش آموزان مدارس غیردولتی تا حوادث تلخی که بویی از نظارت نبرده‌اند

غیردولتی‌ها و نظارتی که نیست
اولین مفاهیم و مطالبی که از نام مدارس غیردولتی در ذهنمان تداعی می‌شود، مدارس پولی است که بعضا حساب و کتابی در دریافت شهریه ندارند و هزاران منوی رنگارنگ برای جلب دانش آموزان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند و به هرقیمتی دانش آموز را برای کسب منفعت مالی در مدرسه نگه می‌دارند؛ هرچند در این سال‌ها و با وجود تضعیف مدارس دولتی، غیردولتی در مسائل آموزشی صرف خوش درخشیدند وبا هزاران ترفند بچه پولدار‌ها فاتح صندلی‌های خوب دانشگاهی و علمی شدند، اما از طرفی پرورش در این مدارس رمق چندانی ندارد.
از شهریه‌های بی حساب و کتاب و تخلفات آموزشی از قبیل تغییر ساعات درسی و پررنگ شدن دروس کنکوری در مدارس، فعالیت معلم مرد در مدرسه و بیگاری از معلمان غیردولتی که بگذریم؛ غیردولتی‌ها علی رغم ادعای نظارت‌های شدیدی که دارند و بنا به گفته مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی کار‌ها در قالب سامانه‌های مختلف تحت نظارت هستند، در عمل موفق ظاهر نشدند و اوضاع چندان رضایت بخش نیست.
همین ۶ ماه پیش بود که مدرسه غیردولتی معین و بداخلاقی ناظم مدرسه در کشور  مهر تاییدی بر بی کفایتی مدارس غیردولتی شد، مدارسی که می‌توانند با توجه به سازوکار تعریف شده برای آن کمک حال آموزش و پرورش باشند، به جهت فاصله طولانی حرف تا عمل در انجام دقیق کار‌ها باری بر دوش آموزش و پرورش شدند.


از ویترین وعده‌های لاکچری برای دانش آموزان مدارس غیردولتی تا حوادث تلخی که بویی از نظارت نبردند
ماجرای بی اخلاقی «معین» با سکوت رسانه‌ای مسئولان غیردولتی‌ها و به زعم خود آموزش و پرورشی‌ها پرونده اش با یک تغیر نام و استعفای مدیر منطقه بسته شد؛ حال بماند که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی حال بد روحی دانش آموزان خواهد بود؟
امروز «اسوه حسنه» بر سر زبان‌ها افتاد و مدرسه غیردولتی که قراربود خدماتی برتر برای دانش آموزان داشته باشد، مسیری برای آخرت آن‌ها شد ومعلوم نیست نظارت‌هایی که در معدود اعلام رسانه‌ای آقای رئیس از آن صحبت می‌شود در عمل چه شده است؟
مجتبی زینی وند امروز عصر بعد از این حادثه و به دستور بطحایی راهی سیستان و بلوچستان شد و گویی بسیار سطحی‌تر از یک مسئول اجرایی و جز اظهار تاسف از این حادثه تدبیری دیگر تا کنون نداشته است.
معلوم نیست این واکنش آقای رئیس و معاونانش و ترجیح بر سکوت رسانه‌ای که علاقه‌ای برای اعلام وضعیت مدارس غیردولتی و کارکنان این مدارس  وجود ندارد، از چه نشات می‌گیرد؟ آیا تدبیری برای پیشبرد و ارتقای این مدارس نیست یا وعده‌ها در مسیر اجرا نیمه کاره مانده اند؟
در روز‌هایی که بطحایی از مافیای کنکور و مبارزه با آن از دوره ابتدایی صحبت می‌کند، نبود ابتدایی‌ترین امکانات یعنی حفظ ایمنی در مدارس، آن هم در کشوری که بنا براعلام نهاد‌های بین الملی همچون سازمان ملل تجارب موفقی در زمینه ساخت و بهره برداری مدارس دارد، تقریبا دور از ذهن به نظر می‌رسد.

حادثه امروز تلنگری شد تا دادستان عمومی و انقلاب زاهدان ضمن اعلام خبر محرز شدن قصور مدیر و مربی آموزشی و دستور بازداشت آن‌ها از دستور پلمپ شدن مدارس غیراستاندارد استان به ۲ ارگان بهزیستی و آموزش و پرورش خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش هم در پیام توئیتری نوشت: با پیگیری جدی و سریع موضوع با هرگونه قصور یا تقصیر برابر قانون برخورد خواهم کرد و از پیگیری ماجرا توسط سازمان نوسازی مدارس و مدارس غیردولتی خبر داد.
از ویترین وعده‌های لاکچری برای دانش آموزان مدارس غیردولتی تا حوادث تلخی که بویی از نظارت نبرده‌اند
طیب قدیمی نماینده و فرستاده وزیر بهداشت از تداوم خدمات رسانی مراقبتی در بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی توسط تیم درمانی به دانش آموزان مصدوم خبر داد و گفت: تیم درمانی حاضر در زاهدان متشکل ازفوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، جراح عمومی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، فوق تخصص کلیه اطفال، متخصص عفونی و پرستاران دوره دیده سوختگی مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند.
فردا فوت دانش آموزان زاهدانی عزای عمومی را در استان برپا کرد تا شاید ادای دینی به کودکان آسیب دیده و فوت شده باشد، اما آیا قرار نیست به جای این اقدامات و علاج‌های بعد از وقوع حادثه کمی جدی‌تر اوضاع مدارس پیگیری شود و صرفا طرح‌ها روی کاغذ جا خشک نکند و خواب خرگوشی مجریان به پایان برسد؟

 پیگیر این موضوع هستیم تا ببینیم مدارس نا ایمن چه دولتی و چه غیردولتی تا چه حد سر و سامان می یابند و خطر را در یک قدمی دانش آموزان باقی نمی‌گذارند و آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط چه اقداماتی برای این چنین شرایطی اتخاذ می‌کنند؟

شعار سال، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 28 آذر 1397، کدخبر:6767501،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
زنده سوختن دانش اموزان ابتدایی در ذاهدان از بی کفایتی وزیر پست طلب وعدم اقدام به عزل او عدم کفایت رییس جمهور است ومسیول جان این کودکان بی دفاع ومعصوم است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین