پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
نایب رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت:اقتصاد دانش‌ بنیان در سال ‌های اخیر به ‌عنوان معبر اقتصاد مقاومتی و مهمترین موضوع برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته تا نیاز کشور برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود اما بیشتر مواقع دو مفهوم شرکت‌ های دانش ‌بنیان و استارتاپ‏ ها با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

شعارسال: به گزارش مجمع تشکل‌ های دانش‌ بنیان ایران، عبدالرضا نوروزی اظهار داشت: از یک سو تعدادی از شرکت های استارتاپی به دنبال دانش‌بنیان شدن هستند تا از حمایت‌های این بخش بهره‌مند شوند که این امر موجب شده ارائه حمایت و خدمات به دانش‌ بنیان‌ ها از مسیر اصلی خود دور شود و از سوی دیگر حمایت‌ های مورد نیاز استارتاپ ها بیشتر از آنکه از جنس حمایت مالی دولتی باشد از جنس تنظیم سازوکارها، قوانین و مقرارت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تفاوتی میان شرکت‌های دانش‌بنیان با استارتاپ ها وجود دارد؟، بیان داشت: این دو مبحث کاملا متفاوت هستند. شرکت ‌های دانش‌بنیان بر اساس فعالیت برخاسته از دانش و تولید فناوری ایجاد می‌ شوند و دانش‌ محور هستند اما شرکت‌ های استارتاپی پاسخی است خلاقانه به یک نیاز موجود یا تعریف یک نیاز و پاسخ به آن است.

نوروزی اضافه کرد: به لحاظ سرمایه میزان سرمایه‌گذاری در شرکت ‌های دانش ‌بنیان بسته به نوع فعالیت متغیر بوده، هم می‌تواند خیلی کم و هم به نسبت زیاد باشد، اما شرکت ‌های استارتاپی معمولا سرمایه اولیه خیلی کمی دارند. از سوی دیگر شرکت‌ های دانش‌بنیان عموما تولیدکننده هستند و شرکت‌های استارت آپی، خدمات ارائه می‌دهند.

وی افزود: توجه داشته باشید که خلط بحثی که بین شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ در سال‏های اخیر به وجود آمده و متاسفانه در ادبیات مسئولان نیز به چشم می‏خورد در سال‏های آتی می‏تواند به رشد علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور صدماتی وارد آورد.

نوروزی به علت بروز این موضوع اشاره کرد و گفت: با توجه به اشتراکات و هم‌ پوشانی‌های کارکردی این دو مقوله، یکی بودن متولی اصلی آنها (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، نیاز فوری کشور به رشد این 2 حوزه برای حل مشکلات کلان و عدم زمان کافی برای بررسی دقیق تمایزات و ارائه راه حل‏ها، چنین خلط‌ هایی دور از انتظار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که بروز این خطا چه مضراتی را متوجه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کند؟، گفت: مشخص نبودن مرز میان شرکت های دانش بنیان و استارت آپی سبب شده تا شرکت‏ های استارتاپی نیز دانش‏ بنیان محسوب شده و از سهم حمایتی دانش‏ بنیان استفاده کنند، و این کار باعث تضعیف شرکت‏های دانش‏ بنیان و گم کردن مسیر اصلی حمایت ‏های این حوزه می‏شود.

نوروزی ادامه داد: درحالی‌که در ادبیات حوزه استارتاپ نیز این نوع حمایت از استارتاپ جایگاه خاصی نداشته و نوع حمایت دولتی که استارتاپ لازم دارد، بیشتر از جنس تنظیم سازوکارها و قوانین و مقررات است تا حمایت مالی دولتی. در واقع این خلط مبحث هم باعث تضعیف حوزه اقتصاد دانش‏بنیان شده و هم این‏که چندان به کار استارتاپ‏ها و رشد اکوسیستم استارتاپی نمی‏‌آید.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، بین ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری کدامیک برای بقای شرکت‌های دانش‌بنیان مفید است؟، گفت: حمایت‌ های مالی مستقیم که در سال‌ های گذشته ارایه شده نشان داده که معمولا چنین سبک حمایت‌ ها و ایجاد شرایط گلخانه‌ ای برای کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان چندان مفید فایده نیست.

نوروزی افزود: اگر دولت بتواند با تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از طریق ارایه تخفیف ‌های مالیاتی، تسهیل سرمایه‌ گذاری و صادرات گمرک آن‌ها را تشویق به ورود به حوزه دانش ‌بنیان ‌ها کند می ‌تواند موجب شکوفایی صنعت کشور و ایجاد پیوندی عمیق‌تر بین دانش و صنعت شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:2 دی 1397 ، کدخبر:83144117 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
حوزه های دانش بنیان به پیشرفت کشور کمک شایان و ویژه ای میکند که نیازمند حمایت و سرمایه گذاری های بیشتری است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین