پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
وزیر نفت دولت دهم ضمن اشاره به راهکارهای مالی در شرایط تحریم گفت: کارخانه‌ای که به مواد اولیه نیاز دارد چرخه‌اش باید بچرخد؛ ما بجای قطع کردن واردات، باید جایگزین کنیم و جایگزین کردن ۵۰ درصد واردات کشور امکان‌پذیر است.
شعارسال:وزیر نفت دولت دهم ضمن اشاره به راهکارهای مالی در شرایط تحریم گفت: کارخانه‌ای که به مواد اولیه نیاز دارد چرخه‌اش باید بچرخد؛ ما بجای قطع کردن واردات، باید جایگزین کنیم و جایگزین کردن ۵۰ درصد واردات کشور امکان‌پذیر است.

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در چهل و هفتمین نشست جامعه اسلامی مدیران با موضوع «بودجه۹۸ و‌ عبور از چالش‌های اقتصادی» ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی بسیار قدرتمند شده است گفت در صورتی که در عمل با هم وحدت داشته باشیم و به فرامین رهبر معظم انقلاب عمل کنیم به هیچ عنوان در برابر فشارهای خارجی دچار شکست نخواهیم شد. هر کشتی ای که درگیر طوفان می شود با مدیریت ناخدای کشتی به ساحل امن می رسد.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه امروز مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی با گذشته بسیار تفاوت کرده است، اظهار داشت: از این مؤلفه‌ها می‌توان به مؤلفه قدرت منطقه‌ای ایران و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

قاسمی ناکارآمدی دولت، نارضایتی مردم و وجود تحریم‌ها را سه پدیده مشکل‌ساز برای کشور دانست و افزود: اساسا به دلیل شرایط موجود و ناکارآمدی دولت است که ما امروز شاهد نارضایتی مردم در برخی از زمینه‌ها شده‌ایم. غربی ها از تمام ابزار ممکن برای اعمال فشار به ایران استفاده می کنند. به ما گزارش شده است که آمریکایی ها برای اعمال تحریم ها در کشورهای مختلف ورکشاپ برگزار می کنند تا راه های اعمال تحریم های ایران را آموزش دهند. بسیاری از نهادهای بین المللی نیز جزو ابزارهای امریکا برای اعمال فشار است. کنوانسیون پاریس هم به همین منوال است در واقع هزینه کاهش یک درجه ای دمای زمین را می خواهند از کشورهای نفتی بگیرند.

وی با اشاره به اهمیت همراهی مردم برای گذر از سختی ها نقش مردم در دوران دفاع مقدس را بسیار پر رنگ دانست و ایجاد نارضایتی در مردم را از جمله خواسته های دشمن برشمرد.

وزیر نفت دولت دهم یادآور شد سال گذشته در همین برهه تحویل بودجه به مجلس بسیاری از مسئولان اعلام کردند در صورت تصویب بودجه تمام مطالبات مردم برآورده خواهد شد. اما اکنون با بررسی وضعیت فعلی مشاهده می شود که نه تنها اشتغال یک میلیونی در کشور صورت نگرفته بلکه هفتصد و ده هزار موقعیت شغلی را نیز نسبت به سال گذشته از دست داده‌ایم. از یک میلیون و سی و سه هزار شغلی که در بودجه 97 وعده داده شده بود قرار بود 324 هزار شغل در بازسازی بافت های فرسوده ایجاد شود.این در حالی است که پیچیدگی های بازسازی بافت های فرسوده در این طرح دیده نشد و تقریبا هیچ واحدی درین زمینه ایجاد نشده است. 450 هزار شغل قرار بود در پروژه های عمرانی ایجاد شود.این در حالی است که رسما اعتبار عمرانی سال 97 از سال 96 کمتر بوده است.

قاسمی افزود: وزیر مسکن پس از 6 سال وزارت اعلام کرده است که ما با دولت اختلاف داشتیم! با توجه به اینکه هیچ کاری در این 6 سال اتفاق نیفتاده است باید پرسید که آیا برای کار نکرده اختلاف داشتید؟!

وزیر نفت دولت دهم با اشاره به توانایی ایران در عبور از تحریم‌ها اضافه کرد: مسئله اصلی امروز در کشور رکود است. اگر چه گرانی، تورم و مسئله ارز نیز بسیار مهم است اما اگر رکود از بین برود و مشکل بیکاری از بین برود مردم به هر حال می‌توانند با گرانی مقابله کنند این در حالی است که در شرایط فعلی کار نیست و مطابق آن درآمد بسیاری از مردم حاصل نمی‌شود و باید همه بدون نگاه سیاسی تلاش کنیم تا در کشور رونق ایجاد شود. در شرایط تحریمی اگرچه مانند جنگ شهید نداریم اما برای گذر از این شرایط مدیران کشور باید آبرو بگذارند و به فکر حفظ میز خود نباشند. رئیس جمهور سابق آمریکا یک روز تحریم های ایران را فلج کننده خواند دو سال بعد در کنگره اعلام کرد که دیگر تحریم ها بر روی ایران تاثیر چندانی ندارد.

قاسمی ادامه داد: پس از جنگ نیز بسیاری از افرادی که امروز هم هستند اعتقاد داشتند ما توانایی بازسازی کشور را نداریم و باید به خارج از کشور متوسل شویم. اما امروز با قاطعیت می توان گفت که ما شعار «ما می توانیم» امام‌خمینی(ره) را در زمینه بازسازی کشور به توانستن تبدیل کردیم. در ابتدای انقلاب بندرهای کوچک کشور را نیز خارجی‌ها برای ما ساختند اما امروز بزرگ ترین بنادر کشور را بدون حضور خارجی ها در کشور می‌سازیم.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران تصدی وزارت نفت افزود: در برهه ای یک مقام نظامی کشور اتریش درخواست دیدار داشت که وقتی با درخواست وی موافقت کردیم تنها خواسته وی تحویل پهپاد آر کیو 170 به آمریکایی ها بود و این نشانه قدر ایران در جهان امروزی است.

قاسمی ضمن اشاره به راهکارهای مالی در شرایط تحریم گفت: ما سالی ۴۵ میلیارد دلار واردات به کشور داریم و باید حدود ۱۵ میلیارد دلار هم به عنوان قاچاق به آن اضافه کرد، آن ۴۵ میلیارد دلار باید وارد ایران شود وگرنه واردات کشور متوقف می‌شود، کارخانه‌ای که به مواد اولیه نیاز دارد چرخه آن‌ها باید بچرخد. ما بجای قطع کردن واردات، باید جایگزین کنیم و جایگزین کردن ۵۰ درصد واردات کشور امکان‌پذیر است.

وزیر نفت دولت دهم درباره پیش بینی‌های بودجه سال ۹۸ گفت: در بودجه ۹۸ بحث درآمدی حدود ۲۱۰ هزار میلیارد فقط برای حقوق‌ها پیش‌بینی شده و بودجه نفت حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه و نفت حدود ۶۰ دلار بشکه تخصیص داده شده است. باید توجه کرد با شرایط ویژه، این هزینه‌ها کسب درآمد شوند. باید تلاش شود تا بتوانیم ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم.

وی افزود: دیروز یکی از آقایان مسئول در رابطه با عملکرد برجام گفت: برجام قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل کند این سوال پیش می‌آید که اگر قرار نبود مشکلات اقتصادی را مرتفع کند چه چیزی را حل می‌کند. میز تنها درد ما را دوا نمی‌کند باید همگی دست به دست هم دهیم تا همین مشکلات را مرتفع کنیم.

قاسمی درباره وضع اقتصادی فعلی گفت: از دولت فعلی حدود ۲ سال و خورده‌ای مانده است. اصولا دولتی‌ها برای کسب آرای چهار سال بعد در ۴ سال اول خوب فعالیت می‌کنند در دو سال دوم روند به همین صورت است و معمولا دو سال آخر فعالیت دولت کم می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار8دی 97، کدخبر: 13971008000854،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
تنهای دغدغه های مدیران مملکت ما همین حفظ میز و صندلیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین