شعارسال: روز گذشته محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران به تشریح وضعیت متروی تهران پرداخت و گفت: «متاسفانه به دلیل عدمتجهیز مناسب امکان تحقق جابهجایی حدود هفتمیلیون مسافر در روز نبوده و درحال حاضر حدود دومیلیون مسافر در روز توسط مترو جابهجا میشوند. هماکنون حدود 1500 دستگاه واگن در مترو موجود است که با توجه به بهرهبرداری قریبالوقوع خط 6 و 7 مترو نیاز به سههزار واگن داریم، لذا با توجه به وضعیت نقدینگی شهرداری تهران، متروی تهران به ظرفیتگیری مطلوب نخواهد رسید و مدیریت شهری جدید باید از ظرفیتهایی که در بودجه سالیانه کشور وجود دارد، استفاده کند.
متاسفانه طی مدت سپریشده از مدیریت جدید شهری، از این ظرفیت استفاده نشده است. پرداخت 8.9 سنت به ازای هر سفر متروی تهران از محل ماده 12 قانون رفعموانع تولید رقابتپذیر بود که توافقنامه آن نیز در دوره نجفی شهردار وقت تهران با زنگنه، وزیر نفت امضا شد و از این بخش نیز تا امروز هیچ درآمدی حاصل نشده است. در بخش یارانه بلیت مترو و اتوبوس نیز ما هرساله با چالش روبهرو هستیم و چندین سال است که دولت به صورت صددرصدی این یارانه را پرداخت نکرده است.
اگر خط 6 و 7 متروی تهران راهاندازی شود با توجه به تعداد واگنی که موجود است، قطعا نمیتوان خدمات مناسبی ارائه کرد و اصولا این موارد باعث میشود متروی تهران جذابیتی برای استفاده نداشته باشد. 30 درصد از واگنها ترخیص شده و 70 درصد از این واگنها همچنان در گمرک دپو و باقیمانده است.»
* مجموعه مدیریت شهری دوره پنجم تنها نام ۳ ایستگاه مترو را تغییر داده است
* همانطور که در نقشه مشخص است در زمان محمدعلی نجفی، محمدعلی افشانی و پیروز حناچی که شهرداران منتخب شورای شهر پنجم تهران بودهاند هیچ ایستگاه و خط مترویی ساخته نشده است و حتی دو خط ۶ و ۷ مترو نیز تعطیل شدند که اگر قرار بود با رنگ مشخص شود باید این خطوط خاکستری میشدند.
* برخی از خطوط مترو که در زمان شهرداران قبل از قالیباف به بهرهبرداری رسیدهاند ایستگاههای محدودی داشتند که این موضوع در دوره شهرداری قالیباف تکمیل شد.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 2بهمن1397 ، کدخبر: 163094: newspaper.fdn.ir