پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
روزگاری نه چندان دورکه عشایرغیور کهگیلویه وبویراحمد دربرابر ظلم ستم شاهی قد برافراشتند،سهمشان از این آب وخاک تنهامحرومیت بود که این روزها بهار انقلاب تیشه بر ریشه محرومیت می زند.

شعارسال: عشایر بویراحمد هیچ گاه چشم بر ظلم رژیم ستم شاهی نبستند و هر عشایر زاده ای با برنویی در دست به جنگ سیاهی می رفت، روزهای تاریخ ساز سال ۴۲ عشایر بویراحمد در جنگ گجستان قوای دولتی را شکست دادند.

هر چند با این کار، دولت مرکزی کمر به سرکوب عشایر بست و از اردیبهشت تا خرداد به صورت روزانه و مداوم مناطق عشایری بویراحمد را با هواپیماهای خود بمباران کردند اما عشایر همچنان ایستادند تا امروز که چهل سال از پیروزی انقلاب می گذرد و واژه شیرین توسعه در هر نقطه ای از استان تیشه بر ریشه محرومیت می زند.

آن روزها که آل زنان روستا را باخود می برد و کودکان در انتظار دارویی جان می سپردند مردان ایل خون گریه می کردند اما کوهها سترگ بودند و جاده ها ناهموار و روستاها در بن بست.

روزها طول می کشید تا بیماری خود را از روستا به شهر برساند و اما در شهر نیز جز معدودی پزشک مرهمی بر زخم مردم نبود.

راهها ناهموار، پزشکان اندک، نابرابری بسیار، ظلم همسایه دیوار به دیوار و محرومیت در خانه ریشه دوانده بود.

اما بهار از راه رسید، با ترنم روزهایی که عشایر دست بر برنو چشم فرو بستند، ظلمتها رخت بر بست و نوید انقلاب در کوچه باغها پیچید اینجا آغاز زیستن بود برای مردمانی که سالها با محرومیت دست و پنجه نرم می کردند و کودکانی که در محرمیت و بن بستها قد کشیدند.

کوهها شکافته شدند و جاده ها قد کشیدند، مدرسه ها ساخته شدند و پزشکان قد کشیدند، دانشگاهها ساخته شدند و معلمین قد کشیدند، سدها ساخته شدند و شبهای روشن آمدند، رودخانه ها جاری شدند و گندمزارها و تاکستانها قد کشیدند.

بن بستها با جاده هایی که قد می کشید کوچک و کوچکتر می شد و جاده ها که رکنی مهم در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند خود را به قطار توسعه رساندند.

راههای کهگیلویه و بویراحمد از ۹۵۰ به شش هزار کیلومتر رسیده است

زیرساخت های جاده ای که پیش از انقلاب نشانی از آبادانی نداشتند تحولی شگرف را تجربه کردند تا ۹۵۰کیلومتر راه در استان، پس از انقلاب به شش هزار کیلومتر راه ارتباطی در سطح استان برسد.

به گفته عبدالمجید نژاد صفوی مدیر کل راه و شهرسازی استان قبل از انقلاب راه اسفالته مناسبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و اکنون احداث چهار هزار و ۳۴۰ کیلومتر راه روستایی از دستاوردهای است.

وی می افزاید: هم اکنون ۲۴۵ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۲ کیلومتر بزرگراه و ۶۲۰ کیلومتر راه روستایی در استان در حال احداث است و راههای ارتباطی مرکز استان به استانهای مجاور به صورت چهار خطه درآمده شده است.

وی از اجرای ۱۲۰ طرح راهسازی در استان خبر می دهد و جاده پاتاوه به دهدشت را یکی از مهمترین این طرحها عنوان می کند.

نژاد صفوی می افزاید: قطعه سوم جاده ملی پاتاوه به دهدشت ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دارای ۶۳ کیلومتر طول و ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است و از سال گذشته تاکنون افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال نقدینگی به این قطعه تزریق شده است.

جاده ها که دل کووها را بشکافند و به روستاها برسند، آل دیگر مادران باردار را نخواهد برد و کی بانوها سر زا نخواهند رفت و دخترکان ایل الفبای ایستادگی و شجاعت را در سیاه چادرها مشق می کنند.

سرزمین آریو بزرن که در هر گوشه از خاکش تاریخی پر آوازه، شجاعت شیر زنان و دلیر مردانش را روایت می کند، اکنون در راه توسعه گام نهاده تا سختی راه مدرسه سبب نشود که پسران و دختران ایل به باران با همه عظمتش بدبین شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:21بهمن1397 ، کدخبر: 4536414: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین