پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
در حالی نمازگزاران تهرانی با زبان روزه در گرما نماز جمعه را در دانشگاه تهران اقامه می کنند که مصلی تهران به مکانی تجاری برای برگزاری نمایشگاه ها تبدیل شده است.

شعار سال: در حالی نماز جمعه تهران این هفته در دومین هفته از ماه رمضان در دانشگاه تهران برگزار شد که آیت الله امامی کاشانی و آیت الله موحدی کرمانی ائمه جمعه موقت تهران در هفته های گذشته به این موضوع اعتراض کرده و آن را حق الناس دانستند و به دلیل گرمی هوا و رعایت حال نماز گزاران خطبه نماز جمعه را کوتاه و مختصر بیان کردند.

با وجود آماده بودن شبستان، مصلی به روی نمازگزاران باز نمی‌شود ولی آن را غرفه بندی می کنند و مانند یک شرکت تجاری، به نمایشگاه‌های مختلف اجاره می دهند. این در حالی است که هر جمعه در محوطه باز دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن در سرمای زمستان و گرمای تابستان، نماز بر پا می‌شود و علاوه بر این که نمازگزاران در رنج هستند، هر هفته محدودیت های ترافیکی هم در آن محدوده اجرا می شود.

پیش از این شیرمردی رئیس وقت ستاد نماز جمعه تهران نیز به این روند اعتراض کرده و گفته بود: «علت مخالفت مسئولان مصلا با اقامه مستمر نماز در این مکان ساخت و ساز است، مگر در آستان قدس رضوی و حرم مطهر امام راحل ساخت و ساز نمی شود آیا زائران را در این آستان مقدس نمی پذیرند؟»

مسئولین و مدیران مصلای امام خمینی(ره) از طرفی اجازه برگزاری نماز جمعه تهران در این مجموعه را به بهانه ساخت و ساز نمی‌دهند اما از سوی دیگر نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی متعددی را در مصلا برپا می‌کنند.

آیت‌الله امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه های نماز جمعه با تاکید بر لزوم حل مشکلات مصلای نماز جمعه تهران، گفت: «نباید نمازجمعه در هوای گرم در ماه رمضان در دانشگاه تهران برگزار شود؛ به این امر اهمیت داده و مشکل را حل کنید»

آیت‌الله موحدی کرمانی نیز هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه با انتقاد از روند کند ساخت مصلی تهران جهت برگزاری مراسم نمازهای جمعه، گفت: «من از برادران عزیزی که متصدی مصلی تهران هستند، تقاضا می‌کنم هر چه زودتر بکوشند تا نمازگزاران بتوانند از مصلی استفاده کنند. اصلاً مصلی برای نماز جمعه است، برای تجارت نیست»

موحدی کرمانی تصریح کرد: «من واقعاً از نمازگزاران خجالت می‌کشم که با حالت روزه در این ماه مبارک روی آسفالت داغ و مقابل آفتاب، مستمع خطبه‌های نماز جمعه هستند. متصدیان مصلی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند. چرا مصلی در جایگاه اصلی خود قرار نمی‌گیرد؛ مصلی یعنی محل نماز جمعه»

وی خطاب به متولیان مصلی تهران تاکید کرد: «بدانید این مسئله ظلم به نمازگزاران جمعه تهران است که باید زیر آفتاب نماز بخوانند و به خطبه‌های نماز گوش فرا دهند. من به شما هشدار می‌دهم که خداوند از این ظلم به سادگی نمی‌گذرد. سعی کنید هر چه زودتر مصلی را برای نمازگزاران جمعه تهران آماده کنید»

تجربه برگزاری نمازهای جمعه تهران در فصل زمستان در مصلای امام خمینی(ره) و آمارهایی که در این زمینه گرفته شده نشان می‌دهد میزان استقبال مردم به مصلا نسبت به دانشگاه تهران برای شرکت در مراسم نماز جمعه بیشتر است.

مدیریت مصلای تهران از اواسط دهه هفتاد توسط یک هیات امنا اداره می‌شد ولی از سال ۸۷ به سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی بعنوان یکی از معاونت های وزارت مسکن و شهرسازی، واگذار شد. طبق گفته مسئولین این سازمان پیشرفت پروژه مصلا وابسته به تخصیص بودجه‌های دولتی بوده و هرقدر تخصیص بودجه بیشتر باشد، سرعت ساخت و تکمیل پروژه بیشتر خواهد شد.

سال گذشته در خبرها مطرح شد که برخی مقامات ارشد پیشنهاد کردند که پروژه مصلای امام خمینی(ره) توسط شهردای تهران تکمیل شود اما پس از رایزنی‌های شهرداری با مدیریت مصلا، این مساله منتفی شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در همین رابطه ضمن گلایه از عدم واگذاری این پروژه به شهرداری گفت: «ما آمادگی انجام این کار را داریم و ۳ ساله این پروژه به اتمام می رسد». اما پس از اظهارات قالیباف روابط عمومی مصلا واکنش تندی نسبت به سخنان شهردار تهران داد و ادعا کرد: «علت کندی عملیات عمرانی بخشی از پروژه مصلی، ‌ علاوه بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات، ‌ عدم همکاری برخی از سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری تهران است»

در این میان با وجود موافقت شورای شهر تهران برای تکمیل پروژه مصلا توسط شهرداری و تخصیص بودجه‌ای در این زمینه و اعلام آمادگی قالیباف برای سه ساله به اتمام رساندن این پروژه، اما مسئولین مصلا و سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی همچنان در برابر واگذاری آن به شهرداری تهران مقاومت می‌کنند. این درحالی است که متولیان و مسئولین ساخت مصلا طی ۳۰ سال گذشته با صرف هزینه‌های چند صد میلیاردی نتوانسته‌اند این پروژه را به اتمام برسانند، تا جایی که برخی از ساختمان‌های این مجموعه پیش از آنکه به بهره برداری برسد به دلیل طولانی شدن عمر پروژه در حال فرسوده شدن است.

حال با توجه به مطالبه نمازگزاران تهرانی و خطبای جمعه مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر پروژه مصلا و برگزاری نمازهای جمعه در شبستان فعلی این مجموعه، باید منتظر ماند و دید که مدیران مصلای امام خمینی(ره) و معاونت وزارت راه و شهرسازی تا چه اندازه به این مطالبه جامه عمل می‌پوشانند و تا چه زمانی می‌خواهند برپایی نمایشگاه‌های تجاری و درآمدزایی که هیچ ارتباطی با رسالت مصلای تهران ندارد را به فریضه نماز جمعه ترجیح دهند.

بویژه که از ابتدای امسال و با افتتاح مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، عملا مکانی مناسب برای برگزاری انواع نمایشگاه ها فراهم شده و دیگر بهانه ای برای میزبانی مصلی از نمایشگاه ها وجود ندارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 1 تیر 95 ، کد مطلب: 3688084:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین