پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: براساس آمارها بستر هفت دره تهران در نتیجه تعرض، از یک هزار و 900 هکتار به 800 هکتار کاهش یافته است.نوری اضافه کرد: به جای آنکه دره ها را به نقطه ضعف تبدیل کنیم می توانیم پیوندی بین انسان و طبیعت بسازیم. دره ها نقش موثری در طبیعت و برای شهر دارند، چون آب شیرین را تامین می‌کنند، در جریان هوا و تلطیف آن موثر هستند و در واقع می توانند فضاهای سبز و گردشگری ایجاد کنند. دره ها به عنوان تفرجگاه پیرامون شهر می‌توانند فضایی برای گذران اوقات فراغت شهروندان باشند.

شعار سالزهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، عصر سه شنبه در همایش «حذف یا حفاظت؛ رفتار مدیریت شهر با دره های تهران» در محل گالری نظر پایتخت،گفت: دره ها موهبتی الهی هستند و می خواهیم ببینیم طی سال ها چه روندی طی شده که الان ما نگران فرآیند کارکرد آن‌ها هستیم.

او ادامه داد: مردم در تهرانی که جمعیت ثابت هشت و نیم میلیونی دارد و تا بیش از ١٢ میلیون نیز جمعیت سیار را در خود جا داده است به دلیل مسائل و مشکلات، امکان مسافرت های چندروزه خارج از شهر ندارند لذا مدیران شهری باید به سمتی هدایت کنند که امکان استفاده از محیط های پیرامون شهری برای شهروندان فراهم شود.

نوری اضافه کرد: به جای آنکه دره ها را به نقطه ضعف تبدیل کنیم می توانیم پیوندی بین انسان و طبیعت بسازیم. دره ها نقش موثری در طبیعت و برای شهر دارند، چون آب شیرین را تامین می‌کنند، در جریان هوا و تلطیف آن موثر هستند و در واقع می توانند فضاهای سبز و گردشگری ایجاد کنند. دره ها به عنوان تفرجگاه پیرامون شهر می‌توانند فضایی برای گذران اوقات فراغت شهروندان باشند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با بررسی اجمالی می‌توانیم می بینیم دره های تهران نه تنها آن کارکردها را ندارند و در مجموع به ارتقای محیط شهری منجر نشده اند بلکه باعث معضلات و مشکلاتی نیز شده اند. بعضی دره ها به رودهای بزرگ فاضلاب شهری تبدیل یا بستر آنها سیمانی شده اند و جاذبه خود را از دست داده اند. دره هایی که می توانستند سیل را به صورت طبیعی هدایت کنند و سیلاب را به پایین دست ببرند یا از بین رفته اند یا متروکه شده اند.

او ادامه داد: زمانی که طرح جامع تهران تهیه شد از دره های تهران به عنوان ستون فقرات این کلانشهر یاد شد ولی در طرح تفصیلی به علت نوع برخورد نامناسب با این پدیده، دره ها جایگاه خودشان را پیدا نکردند؛ این اتفاق شاید به دلیل مطالعات یا نظرات بعضی مشاوران و سوءبرداشت ها از مهندسین مشاور و سلیقه های آنها بوده است.

این عضو شورا با انتقاد از تغییر کاربری ها در روددره های پایتخت و نیز شرایط نامناسب حاکم بر آنها طی سال های گذشته گفت: این درحالی است که شهرداری در سال های 86 تا 96 تنها 2 هزار و 300 میلیارد تومان صرف این دره ها کرده است. این هزینه مربوط به کارهای عمرانی، کف سازی و ساخت دیواره طی 10 سال بوده است.

وی گلایه کرد: در مقطعی که دره های ما خشک بود، مسئولان به فکر تغییر کابری افتاده و در مسیر رودخانه ساخت و ساز کردند. در حالی که تجربه سیل گلابدره در سال ٦٠ را داشتند که اطرافش شسته شد. اما باز هم در سال 90-92 شهرداری آمد و قسمت پایین دست را شهرک هایی درست کرد؛ در درکه، شهرک های دشت بهشت هم همینگونه است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای تهران اضافه کرد: در فروردین‌ماه سیل می آید، باز هزینه هایی می کنیم که مشکلاتی درست نکند.در پایان سال ٩٧ و شروع امسال شهرداری تهران اقدامات گسترده ای مثل لایروبی و عملیات عمرانی همچون برداشتن پل و سوله انجام داد که توانستیم سیل را مدیریت کنیم و اگر این مدیریت نبود حتما مشکل داشتیم.

وی درباره مقصر وضعیت کنونی نیز روددره ها نیز اظهارداشت: درباره مقصر وضعیت کنونی نیز باید گفت که نمی توانیم خیلی ساده بگوییم مقصر این فرد یا سازمان است و در این بازه زمانی همه این اتفاقات افتاده است. ما بدون آنکه ساز وکارهای لازم را فراهم کرده باشیم در مقاطعی شهرداری ها را به صورت نهادهای عمومی خودگردان تعریف می کنیم و این اختیار را می دهیم که بیایند و از هر طریقی درآمد به دست بیاورند تا بتوانند ازآن درآمد، شهر را اداره کنند. به هرحال شهر بزرگی مثل تهران را چگونه باید اداره کنند، وقتی هیچ منبع درآمدی پایداری برای آنها از ردیف دولتی در نظر گرفته نشده است!.مساله رفت و آمد و خطوط مترو را با این جمعیت چگونه باید مدیریت کنند؟

این عضو شورای تهران تصریح کرد: در همین روند، بویژه در کلانشهرها، مسئولیت ها و موقعیت ها جنبه سیاسی هم به خود می گیرد و همین امر می تواند تبعاتی را برای شهرها در تصمیم گیری ها و نحوه سیاستگذاری ها به همراه داشته باشد.

صدراعظم نوری بیان کرد: وقتی تصمیم می گیریم در دوره ای 12 ساله از خیابان بهشت به پاستور برسیم هزینه هایی دارد و پول هایی که باید خرج شود از کجا می خواهد بیاید؟ از همین فروش هوا و تراکم، باغات و اراضی مشجر و خیلی سیاست های غلط دیگر.یادم می آید در دوره ای که دره را به پارک نهج البلاغه تبدیل کردند من بشدت نالیدم در صورتی که عده ای به این کار بالیدند.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: به طور مثال تونل صدر- نیایش را در نظر بگیرید و بررسی کنید، مطالعاتی که انجام گرفته چقدر پیوست زیست محیطی همراهش بوده و چقدر مطالعات ترافیکی اش دقیق بوده؟ قرار بود این تونل ترافیک و آلودگی را کاهش دهد اما الان می بینیم در مقاطعی ترافیک را بیشتر کرده است. اگر قرار بوده این تونل کلا با هزار میلیارد تومان تمام شود با هفت هزار میلیارد تومان تمام شد.

وی توضیح داد: نکته بعدی اینکه چرا از همین مشاوران و مهندسان شهرساز به عنوان مقصر یاد نمی شود؟ نقش ذینفعان و مردم کجاست؟ افرادی که دکه می زنند و زباله هایشان را می ریزند هم نقش دارند. وقتی میل به توسعه و مهاجرات در شهر تهران افزایش پیدا می کند و قیمت زمین بالا می رود طبیعی است که یکسری زمین ها و دره ها را نیز تصرف کنند.

این عضو شورای تهران گفت: ١٢٨ هکتار از اراضی مشجر شهر تهران در فاصله سال های ٨٧ تا ٩٧ (در قالب مصوبه برج- باغ ها) به مکان های تجاری و مسکونی تبدیل شدند. چه زمانی دیگر می توانیم این باغ ها را احیا کنیم؟

به گفته وی براساس آمارها بستر هفت دره تهران در نتیجه تعرض، از یک هزار و 900 هکتار به 800 هکتار کاهش یافته است. اینکه در 14 سال قبل تصمیم هایی نادرست گرفته شده و بعضی قوانین اشتباه بوده جای کتمان ندارد اما چه کسی مقصر است؟ همه مقصریم، البته میزان تقصیرهای هر فرد متفاوت است.

نوری در پایان تاکید کرد: در این ٢١ ماه که ما (به شورا) آمده ایم سه شهردار عوض شده است؛ اولین شهردار پس از ٦ ماه عوض شد،شهردار دوم را مشمول قانون بازنشستگی اعلام کردند،گویی فقط این قانون برای این آمده بود که شهردار برود و خیلی از افراد دیگر برکنار نشدند. با این حال ما خداراشکر می‌کنیم که مدیریت شهری به گِل ننشسته و به راه خودش ادامه می دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار 19اردیبهشت 98، کد خبر: 19511، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین