پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۸۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
موزه‌های برتر در حالی به مناسبت روز جهانی موزه‌ها توسط ایکوم ایران معرفی شدند که کارشناسان معتقدند لزوم پیشرفت و توسعه‌ موزه‌ها در جذب بازدیدکننده این است که در ارائه آثار خلاقیت بیشتری به خرج دهند.

شعار سال: علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در مراسم اعلام موزه‌های برتر، با اشاره به شعار ۲۰۱۹ شورای بین‌المللی موزه‌ها که «موزه‌ها به‌مثابه کانون‌های فرهنگی: آینده سنت‌ها» است تاکید داشت موزه‌ها محلی برای اشاعه سنت‌ها هستند و مکان‌هایی هستند که این سنت‌ها را به آینده پیوند می‌زنند. او همچنین با بیان اینکه ارتباط مردم با موزه‌ها آنقدر عمیق شده که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر تاسیس موزه‌ها هستیم از تفاهم‌نامه‌ای یاد کرد که به‌زودی با وزارت آموزش‌وپرورش امضا خواهد شد تا موضوع موزه و موزه‌داری به دانش‌آموزان نیز آموزش داده شود.

در این مراسم مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز با بیان اینکه ۶۸۰ موزه فعال در ایران داریم، گفت که در شش سال اخیر ۲۰۸ موزه به موزه‌های کشورمان اضافه شده است. محمدرضا کارگر همچنین از افزایش تعداد موزه‌های خصوصی از سال ۹۱ تاکنون خبر داد که از ۴۶ موزه به ۱۲۹ موزه خصوصی رسیده است؛ اتفاقی که به باور کارشناسان به گسترش موزه‌داری و گردشگری نیز کمک خواهد کرد و بیشتر می‌توان روی موزه‌داری برای رشد اقتصاد گردشگری حساب باز کرد. همچنین محمد بهشتی، رئیس سابق ایکوم ایران نیز بر این نکته تاکید کرد که سنت همیشه در حال نو شدن بوده و موزه‌ها باید آن را تازه نگه دارند. او تاکید کرد موزه‌ها نباید به فراموش‌خانه تبدیل شوند و باید به‌عنوان یادخانه باقی بماند. به باور وی، موزه دو کار می‌کند؛ یکی ترک گذشته و دیگری اتصال به گذشته که اولی سنت مستاصل است و دومی سنت متصل. اگر سنت را پیوسته در نظر گرفت، به ریشه‌های فرهنگ تبدیل خواهند شد.

برندگان در چهار بخش

در این مراسم جوایزی در چهار بخش موزه‌های خصوصی و موزه‌های دولتی کوچک، متوسط و بزرگ که توسط کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) بررسی شده بود، اهدا شد. موزه‌هایی که در بخش خصوصی در بخش‌های گوناگون برگزیده شدند موزه «صلح» تهران، موزه سیار «سفیران فرهنگ صلح»، موزه «بتهوون»، موزه «زمین‌شناسی گرگان»، موزه «موسیقی اصفهان»، سرآموزه «دکتر رهگشای بادرود»، موزه «رودانی شیراز»، موزه مردم‌شناسی «عبدالرحمن عبدالهی جناب» و موزه مردم‌شناسی «اِوَز» بودند. همچنین جوایز بخش موزه‌های شاخص دولتی کوچک در زیرشاخه‌های مختلف به موزه «منطقه‌ای جنوب شرق»، موزه «تاریخ علوم اردبیل» در سه بخش، پایگاه میراث جهانی «چغازنبیل» و «هفت تپه» در دو بخش، موزه «نقشه تهران»، موزه «مردم‌شناسی میمه اصفهان»، موزه «مردم شناسی برزک کاشان» در دو بخش و موزه «مردم شناسی گمیشان» رسید؛ درحالی که در این بخش و در زیرشاخه مناسب‌سازی موزه‌ها برای استفاده معلولان و لوح تقدیر روز جهانی موزه کاندیدی انتخاب نشد.

در این مراسم جوایزی نیز در موضوعات مختلف به موزه‌های بخش شاخص دولتی متوسط از جمله موزه «بانک ملی»، موزه «علوم زمین مشهد»، «چینی خانه اردبیل» در دو بخش، موزه «رضا عباسی» در سه بخش، فضای باز «روستای گوران»، «ژئوپارک قشم»، موزه «ملی فرش»، موزه «شهرداری اردبیل»، موزه «داستان‌شناسی شهر سوخته»، موزه «دانشگاه چمران خوزستان» و موزه «باستان شناسی و مردم شناسی رشت» تعلق گرفت. ضمن اینکه جوایز موزه‌های بزرگ دولتی و عمومی نیز به موزه ملی «علوم و فناوری»، موزه «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» در دو بخش، موزه «آستان قدس رضوی» در دو بخش، سازمان «اسناد و کتابخانه ملی»، موزه «ملی ایران» در پنج بخش، «کاخ نیاوران» و «کاخ گلستان» رسید و در بخش تلاش برای بقا در بخش موزه‌های بزرگ دولتی و عمومی کاندیدی وجود نداشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 98، شماره: 3527483


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین