پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۹۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
قابل پیش‌بینی بود که بازگشت کارگزاری‌ها به شهرداری مشکلات گذشته را دوباره احیا کنند. از بز‌خری و گران‌فروشی املاک شهرداری تا و نارضایتی طلبکاران و بدهکاران. باز هم کارگزاری ها آورده‌ای برای شهرداری نداشتند و تنها در این میان سودهای کلان به دست آوردند. کم کاری کارگزاری ها سبب شد تا سال گذشته تنها ۴۸ درصد بودجه غیرنقد محقق شود.
شعار سال: قابل پیش‌بینی بود که بازگشت کارگزاری‌ها به شهرداری مشکلات گذشته را دوباره احیا کنند. از بز‌خری و گران‌فروشی املاک شهرداری تا و نارضایتی طلبکاران و بدهکاران. باز هم کارگزاری ها آورده‌ای برای شهرداری نداشتند و تنها در این میان سودهای کلان به دست آوردند. کم کاری کارگزاری ها سبب شد تا سال گذشته تنها ۴۸ درصد بودجه غیرنقد محقق شود.

 هفته گذشته خزانه دار شورای شهر گزارشی از دخل‌و‌خرج  شهرداری در ماه پایانی سال گذشته ارائه کرد. گزارشی که علاوه بر نکات مثبتی مانند تحقق بودجه نقد، کاهش دریافت وام های بانکی و... نکات منفی نیز داشت.

مجید فراهانی با اشاره به گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران از وضعیت مالی شهرداری تهران در اسفندماه گفت:در گزارش ارائه شده به این مسئله اشاره شد که هزینه‌ها در اسفندماه به نسبت یک دوازدهم، 199 درصد افزایش داشته که بخشی از آن به دلیل ثبت دیرهنگام هزینه‌ها در این ماه بوده است اما همه مسائل به این برنمی‌گردد بلکه نشان‌دهنده آن است که همچنان شهر گران اداره می‌شود.

وی با تاکید براین که کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف، دغدغه جدی است که باید پیگیری شود گفت: در حال حاضر عمده دغدغه شهرداران مناطق و نواحی شهرداری، کسب درآمد است. کمیته درآمد به صورت هفتگی در سطح منطقه به ریاست شهردار منطقه تشکیل می‌شود. در این راستا هر ناحیه و همچنین معاونت‌های هر منطقه موظف به ارائه گزارش هستند که چقدر توانسته‌اند تعهد خودشان را در کسب درآمد محقق کنند و کمیته درآمد هر هفته در سطح شهرداری تهران با حضور شهرداران مناطق، تشکیل و در خصوص کسب درآمد به طور مرتب رصد می‌شود اما متأسفانه دغدغه کاهش هزینه، اصلاح الگوی مصرف و اداره کردن شهر با روش اقتصادی، دغدغه مدیریت شهری نیست به همین دلیل بسیاری از هزینه‌ها افزایشی است. شهرداری تهران امروز با تورم نیرو روبرو است.
 
نیمی از بودجه شهرداری صرف حقوق و دستمزد می شود /تهران همچنان گران اداره می‌شود
 
فراهانی با اشاره به این که آخرین مصوبه شورای عالی کار نشان می‌دهد  پرداختی پرسنلی که پایه حقوق را می‌گیرند، متناسب با پرسنل دیگر سی و شش درصد افزایش پیدا می‌کند گفت: برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد که حدود نیمی از بودجه مصوب شهرداری در سال 98، فقط به حقوق و دستمزد اختصاص پیدا خواهد کرد. علاوه بر آن افزایش زیادی در هزینه‌های جاری مانند رفت و روب شهر، نگهداشت فضای سبز و جمع‌آوری زباله خواهیم داشت. اگر با همین فرمان جلو برویم، نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد. گزارش ارائه شده نشان داده که اگرچه در بحث درآمدهای نقدی، رشد داشتیم اما در بحث مدیریت هزینه، متأسفانه عملکرد مثبتی وجود نداشته و هزینه‌ها به شکل تصاعدی بالا رفته است.

فراهانی گفت:ما در حال   بر روی طرحی کار می کنیم که  شهرداری تهران را ملزم به کاهش تشکیل کمیته و سازوکار اجرایی در خصوص کاهش هزینه‌ها و اصلاح الگوی مصرف کنیم که بتواند این حوزه را کنترل کند.

تحقق نیمی از بودجه غیر نقد که در گزارش خزانه دار شورا به آن اشاره شده بود نکته منفی دیگری بود که این عضو کمیسیون برنامه و بودجه به آن اشاره کرد و گفت: اگرچه درآمدهای نقدی بیش از 100 درصد تحقق پیدا کرده اما متأسفانه عدم تحقق درآمدهای غیرنقد، افزایش درآمدی نقد را به حاشیه برده بود و از صد درصد درآمد غیرنقد، فقط 48 درصد محقق شده و 52 درصد محقق نشده بود و این نشان می‌داد که متأسفانه علی‌رغم نگاه مثبتی که وجود داشت که کارگزاری‌ها بتوانند با فعالیت خودشان، بودجه غیرنقد را محقق کنند، این اتفاق نیفتاده و عملکرد کارگزاری‌ها زیرسؤال رفته است و ما در کمیسیون برنامه و بودجه با ارزیابی عملکرد این کارگزاری‌، کارگزاری‌های غیرکارآمد را از چرخه خارج خواهیم کرد.
 
او تاکید کرد: کارگزاری‌ها متعهد شده بودند ماهانه 100 میلیارد تومان بودجه تزریق کنند و پشتوانه مالی داشته باشند، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده و اگر قرار بود کارگزاری بر سر کار بیاید و هیچ پولی هم با خود به همراه نداشته باشد، هر شرکت دیگری هم می‌توانست چنین کاری را (تمام درآمدهای بالایی که کارگزاری‌ها از نظر حضور در شهرداری دارند به جز بحث حق‌الزحمه کارگزاری) انجام دهد.
 
فراهانی یاد آور شد: برخی کارگزاری‌ها املاک مؤدیان شهرداری را با قیمت بسیار پایین دریافت می‌کنند و با قیمت بسیار بالا به طلبکاران ارائه می‌دهند. حاشیه سود بسیار بالای کارگزاری‌ها موجب ایجاد رانت می‌شود، چرا که آنها در قبال این کار، تعهد خود را مبنی بر تزریق منابع مالی به هیچ عنوان انجام نداده‌اند و این نشان می‌دهد که هم شورا و هم شهرداری در این زمینه باید با جدیت بیشتری وارد شوند.
 
آسیب شناسی کارگزاری ها در کمیته بودجه

این عضو شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: هدف این بود که کارگزاری‌ها عملکرد مالی شهرداری را تسهیل کنند که متأسفانه اتفاق نیفتاد یعنی پیمان کاران و بدهکارانی که از طرف شهرداری تهران پس از گذشت هفتخوان رستم، از شهرداری طلب دارند، مراحل مختلف، خزانه‌داری و منطقه را می‌گذرانند و در نهایت پس از معرفی به سازمان املاک، به کارگزاری معرفی می‌شوند. غالب طلبکاران از عملکرد کارگزاری‌ها ناراضی هستند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن، این است که کارگزاری متعهد شده بود منابع مالی ارائه دهد در قبال املاکی که خریداری می‌کند. وقتی کارگزاری عملکرد و تعهدات خود را انجام نمی‌دهد، طبیعی است که نمی‌تواند طلب‌های خرد شهرداری را پاسخگو باشد.

به کرات دیده شده که حتی بدهکاران شهرداری که از سوی شهرداری به کارگزاری معرفی می‌شوند برای اینکه بدهی خود را از طریق مِلک بدهند، با آزار و اذیت‌های فراوان کارگزاری‌ها روبرو می‌شوند.

کارگزاری سعی می‌کند اصطلاحاً املاک را «بُزخری» و به قیمت‌های بسیار پایین عرضه کند. «بسی برد و آورد و برد / دل خواجه را از پسِ پرده برد». امروز حتی مودیان ‌شهرداری مدام در آمد و رفت بین کارگزاری و سازمان املاک هستند و افراد را اذیت می‌کنند تا آنها مجبور شوند به قیمت بسیار پایین و ثمن‌بخس، املاک خودشان را در اختیار کارگزاری بگذارند و کارگزاری بتواند سود بالایی را ببرد. اگرچه هدف تسهیلگری پرداخت ها و‌دریافت های شهرداری بود ولی متأسفانه در عملکرد، کارگزاری‌ها تاکنون عملکرد مثبتی را نداشته‌اند البته همه کارگزاری‌ها این‌گونه نیستند بلکه از چهار کارگزاری که وجود دارد، اکثراً نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند به همین دلیل در گزارش بودجه سال 97 از صد درصد بودجه غیرنقد، فقط 48 درصد محقق شده است.

از این رو بنا دارم بزودی در جلسه کمیته بودجه ضمن آسیب شناسی و بررسی عملکرد کارگزاری ها وضعیت بغرنج فعلی را اصلاح کنیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز،تاریخ انتشار:4خرداد1398،کدخبر:eskannews.com،۱۹۹۸۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین