پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
به‌رغم گذشت ۲ سال از پیگیری‌ها برای بازگشت آب به چشمه‌علی همچنان سرنوشت این چشمه تاریخی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.این گزارش به موضوع خشک شدن آب چشمه‌علی در پی بی‌توجهی عوامل توسعه مترو در راستای احداث خط 6 و انتخاب مسیر نامناسب با وجود تأکیدات مسئولان محل می‌پرداخت .
شعار سال: به‌رغم گذشت ۲ سال از پیگیری‌ها برای بازگشت آب به چشمه‌علی همچنان سرنوشت این چشمه تاریخی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 برای نخستین بار در خردادماه 1397 موضوع خشک شدن آب چشمه‌علی از سوی خبرگزاری تسنیم با عنوان «چشمه‌علی تب‌دار شد؛ سایه بی‌تدبیری بر سرنوشت چشمه 8هزارساله» منتشر شد.

این گزارش به موضوع خشک شدن آب چشمه‌علی در پی بی‌توجهی عوامل توسعه مترو در راستای احداث خط 6 و انتخاب مسیر نامناسب با وجود تأکیدات مسئولان محلی می‌پرداخت که منجر به کم‌آبی و در برهه‌ای خشک شدن آب چشمه‌علی شده بود.

پس از انتشار این گزارش و علی‌رغم انتشار گزارش‌های دیگر و وعده‌ها و بازدیدهای پی‌درپی مسئولان از استاندار سابق گرفته تا مسئولان شهری و میراث فرهنگی مبنی بر پیگیری موضوع کنار اعتراضات و مطالبه‌گری کشاورزان محلی که از آب چشمه برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کردند، همچنان سرنوشت این چشمه 8هزارساله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

هرچند در حال حاضر به‌سبب بارندگی‌های اخیر اندکی آب در چشمه جریان دارد اما هیچ یک از خواص پیشین را ندارد. چشمه‌ای با آب زلال که روزگاری زمین‌های کشاورزی پایین‌دست را سیراب می‌کرد اکنون پر از جلبک و خزه شده و در برخی موارد مشکوک به آب فاضلاب نیز است و زمین‌های پایین‌دست که هیچ، آب به محدوده زمین‌های کشاورزی اطراف چشمه نیز نمی‌رسد.
پیگیری ۲ساله برای تعیین‌تکلیف سرنوشت چشمه‌علی +فیلم

پیگیری ۲ساله برای تعیین‌تکلیف سرنوشت چشمه‌علی +فیلم
پیگیری ۲ساله برای تعیین‌تکلیف سرنوشت چشمه‌علی +فیلم
جهت بررسی صحت و سقم این موضوع به‌سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری رفتیم تا موضوع را به‌صورت کارشناسی‌شده پیگیری کنیم.

امیرمصیب رحیم‌زاده با اذعان به ورود آب فاضلاب، وجود خزه‌ها و کاهش دبی آب چشمه اظهار داشت: در نخستین فرصت جلسه‌ای با عوامل مترو برای بررسی موضوع چشمه‌علی برگزار می‌شود و این یکی از مهم‌ترین مطالبات میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی این چشمه به‌لحاظ ملی تصریح کرد: موضوع چشمه‌علی باید از سوی سایر ادارات از جمله اداره بهداشت، مسیل و قنوات، محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری افزود: سایر ادارات شهرستان ری که از آب چشمه منتفع می‌شدند نیز باید پای کار آمده و مترو را به‌خاطر این اقدام بازخواست کنند چرا که چشمه‌علی به‌عنوان یکی از مطالبات اساسی مردم و مسئولان شهرستان ری مطرح است.

رحیم‌زاده بیان کرد: بر این اساس به دلیل پافشاری‌های مترو برای احداث تونل در این مسیر و توجیهاتی که برای عدم آسیب به این بنای تاریخی داشته‌اند، اینک به‌دلیل نقض تعهدات مردم ری مصرّانه خواهان بازگشت آب به چشمه هستند.

هرچند در طول 2 سال گذشته مسئولان بارها وعده پیگیری احیای این اثر ملی را داده بودند و حتی در یک مورد مسئولان شهرستانی در پی طرح شکایت از شرکت مترو به مراجع قضایی بودند اما گویی گذشت زمان سبب فراموشی موضوع شده است که امیدواریم این بار پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی برای پاسخگویی مسئولان مترو به‌ثمر بنشیند و بار دیگر شاهد جاری شدن آب در چشمه‌علی باشیم.

تعداد بازدید : 1

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ،تاریخ انتشار:7خرداد1398،کدخبر:2020695،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین