پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
پایین بودن سرانه فضای‌سبز در شهردهدشت سبب افسردگی سیمای این شهر شده و برکیفیت زندگی شهروندان در این شهر تأثیرات زیادی گذاشته است.
شعار سال :پایین بودن سرانه فضای‌سبز در شهردهدشت سبب افسردگی سیمای این شهر شده و برکیفیت زندگی شهروندان در این شهر تأثیرات زیادی گذاشته است.

سرانه فضای‌سبز در شهردهدشت به عنوان سومین شهر پرجمعیت استان یک دوم شهرهای یاسوج و گچساران است و این عامل سبب افسردگی سیمای شهر شده و برکیفیت زندگی شهروندان در این شهر تأثیرات زیادی گذاشته است.

فضای‌سبز به عنوان بخشی از کالبد و بافت شهرها از دیرباز رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با زندگی مردم داشته است و در حال حاضر یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر خدمات شهری شهرداری‌ها و از مؤلفه‌های مهم نظام زیستی شهرها و نیازهای اساسی جامعه شهری تحت عنوان یک زیرساخت شهری محسوب می شود.

ایجاد فضاهای سبز شهری مردم را تشویق به پیاده‌روی می کند و ارزش اراضی را بالا می‌برد و همچنین به توسعه و رونق صنعت توریسم کمک می‌کند در واقع ساختن فضاهای سبز در شهر حس جامعه گرایی و داشتن زندگی مسالمت آمیز را در جامعه بالا می‌برد.

امروزه شهرها از پوسته قبلی خود که مکانی کثیف و آلوده بوده و مردم سعی داشتند تا فرصتی پیش آید و از آنجا فرار کنند بیرون آمده است و اکنون می بینیم با استفاده از فضاهای آزاد شهری، پارک ها و فضاهای سبز ساخته می شود که چهره شهر را بسیار شاداب و جذاب نموده و سطح امید را در جامعه شهر نشین افزایش می‌دهد. ایجاد فضاهای سبز شهری چهره ناملایم و خشن شهر را بسیارلطیف و مسرت بخش می‌کند و کرانه افق شهر را شگفت انگیز و زیبا جلوه می‌دهد.

بنابراین فضای‌سبز بایستی از لحاظ کمی و کیفی با نیازها و حجم فیزیکی شهر و متناسب با شرایط اکولوژیک ساخته شود و این امر مستلزم وجود یک طرح تفصیلی و برنامه‌ریزی علمی و کارشناسی و خط مشی‌های صحیح است و به‌دنبال آن، فرآیند پایداری فضای‌سبز نیز نیازمند مشارکت جمعی همه شهروندان در حفظ و نگهداری و خودداری از وارد کردن خسارت و صدمات است چون که شهروندان، استفاده کنندگان اصلی فضای سبز شهری بوده و اصولاً فلسفه ایجاد و توسعه فضای سبز، بهبود شرایط محیطی و ارتقاء سلامت جسمی و روحی شهروندان است.

ریشه ارتباط و علاقه انسان به گیاه از سالهای بسیار دور و شاید از دوران انسانهای اولیه نشأت می گیرد. در طول تاریخ استفاده از گیاه مسیر تکاملی و اشتقاق علمی گسترده أی داشته است، در این راستا از زمان مهاجرت قوم ماد به فلات ایران، مردم این سرزمین همواره در توسعه فضای سبز و کاشت گیاهان کوشا بوده‌اند به طوری که روزگاری ایران به نام کشور گل وبلبل شهرت داشت.

متأسفانه در دوران اخیر در کشور ما گیاهان مورد بی مهری بسیار قرار گرفته اند، بدین جهت بالا بردن سطح آگاهی‌های مردم در مورد فضای‌سبز و آشنایی با خواص گیاهان ضرورتی است که مانع بروز فاجعه نابودی شهرها بر اثر آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

سرانه فضای‌سبز در شهرستان کهگیلویه و شهردهدشت به‌عنوان سومین شهر پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر 5/7 مترمربع است، در حالی که سرانه فضای سبز در دو شهریاسوج و گچساران 11 مترمربع است و این نشان می‌دهد که فضای سبز در شهرستان کهگیلویه اصلأ مورد توجه مسئولان نیست و این عامل بر کیفیت زندگی در این شهرستان تأثیر زیادی گذاشته است.

شهرداری به‌عنوان متولی توسعه خدمات رفاهی، فضای سبز و مبلمان شهری نقش بسیار مهمی در توسعه فضای سبز در شهر دهدشت دارد و باتوجه به میزان بسیار بالای درآمد شهرداری دهدشت اما نتوانسته است در ایجاد فضاهای سبز بیشتر جهت تأمین نیازهای شهروندان اقدامات مؤثری انجام دهد و همین عامل باعث افسرده بودن سیمای شهری و درنتیجه عدم‌نشاط در چهره شهروندان شده است.

روح‌الله پیام گفت: هیچ‌گونه پارک و فضای سبز مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت خود در شهر دهدشت نداریم و به هنگام غروب اکثر جوانان در مرکز شهر و جلوی پاساژها روز خود را سپری می‌کنند، در حالی‌که وجود فضای‌سبز و پارک بهترین مکان برای تجمع جوانان و گذراندن اوقات فراغت است.

این شهروند دهدشتی گفت: شهرداری و شهرداران در مقاطع مختلف به دلیل نداشتن برنامه و عدم استفاده از نظریات کارشناسان، نتوانستند همین پارک وسط شهر را به‌درستی سروسامان دهند و هر شهردار باتوجه به سلیقه خود تغییراتی ایجاد می‌کند.

ابراهیم جعفری گفت: من بازنشسته هستم و روزهایم را در کنار دوستانم در پارک وسط شهر سپری می‌کنم و بهترین ساعات خود را در فضای بی‌روح و پژمرده پارک وسط شهر می‌گذرانم.

این شهروند دهدشتی گفت: پارک وسط شهر اصلأ فضای مناسبی برای نشستن ندارد، نه درختی که در سایه آن دمی بیاساییم و نه چمن درست و حسابی که بتوانیم در آن بنشینیم، اصلأ معلوم نیست شهرداری با این پارک چیکار کرده است، پارک بهتری هم نیست که بتوانیم به آنجا برویم و فقط از روی ناچاری و برای سپری کردن اوقات بیکاری است که به این پارک می‌آییم.

دخترجوان دیگری گفت: دهدشت به این بزرگی شاید دو یا سه پارک و فضای سبز برای نشستن دارد که می‌توانیم برای سپری شدن اوقات فراغت خود به آنجا برویم.

محدثه افزود: پارک جنگلی در واقع تنها پارک و بهترین پارک شهر دهدشت است که می‌توان ساعتی را در آنجا بگذرانیم اما متأسفانه به دلیل تجمع معتادان و پاتوق افراد اراذل و اوباش، جرأت نمی‌کنیم که به آنجا برویم و فقط زمانی که جشنی در آنجا برگزار می‌شود به آن پارک می‌رویم.

وی با اشاره به نبود پارک بانوان در شهردهدشت گفت: دهدشت همیشه از همه‌چیز محروم بوده است، یاسوج و گچساران علاوه بر چندین پارک‌، دارای پارک بانوان است و همسن و سالهایم، دخترها و بانوان می‌توانند باخیال راحت در آنجا ورزش کنند، دوچرخه سواری کنند اما من و دیگر دختران شهرم از حداقل‌ها نیز محروم هستیم.

محمد عباد گفت: دهدشت شهر ارواح است، دهدشت شهر مردگان است، دهدشت بیشتر به یک روستا شبیه است تا یک شهر، پارک جنگلی که امنیتی ندارد و محلی برای درگیری و تسویه حساب‌های شخصی است.

این شهروند دهدشتی افزود: پارک شهیدضیایی که سال‌های گذشته مکان مناسبی برای نشستن در شب‌ها بود الان خشک و بی روح شده است و الان اصلأ دلت نمی‌توان به آنجا رفت، پارک جانبازان فعلأ خوب است که آن هم همیشه شلوغ است و برای نشستن جای خوبی نیست.

فضای سبز شهری به‌خصوص پارک‌های شهری دارای نقش اجتماعی، اقتصادی و اکولوژیکی هستند که مزایای چون درمان بیماری‌های روحی، محیطی مطلوب برای پرورش کودکان، ایجاد یکپارچگی اجتماعی و حفظ آسایش دارد و در عین حال شاخصی برای ارتقای کیفیت فضای زندگی و توسعه جامعه محسوب می‌شوند، وجود فضاهای سبز اندک برای شهروندان دهدشتی یک خطر جدی محسوب می‌شود که الان متوجه آن نیستیم.

مدیران حوزه مدیریت شهری در کهگیلویه باید به عدم توسعه فضای سبز و نیز میزان بسیار پایین سرانه فضای سبز شهری به‌عنوان یک هشدار جدی و زنگ خطر نگاه کنند زیرا منافع و ارزش پارک‌ها و فضاهای سبز به‌خوبی قابل درک است و به عنوان یک چالش برای سلامت انسان مورد توجه است، به‌طور کلی وجود فضاهای سبز و تأثیر آنها در شهرها اجتناب ناپذیر است و بدون این فضاها ممکن نیست که شهرها پایدار باقی بمانند.

مسئول واحد فضای‌سبز شهرداری دهدشت اظهار داشت: فضای‌سبز شهردهدشت شامل 13 پارک محله‌ای، 2 پارک بزرگ و 4 پارک میدان است که در مجموع میزان فضای‌سبز شهردهدشت در حدود 281 هزار متر مربع است.
خدارحم فکری با اشاره به میزان سرانه فضای‌سبز در شهردهدشت تصریح کرد: سرانه فضای‌سبز در شهردهدشت در حال حاضر 5/7 مترمربع است که این میزان در مقایسه با شهرهای یاسوج و گچساران به یک دوم کاهش یافته است.
وی افزود: باتوجه به میزان اندک اعتبارات تخصیص یافته و تعداد بسیار پایین نیروی انسانی در بحث فضای‌سبز در شهردهدشت و توان و بضاعت موجود این میزان سرانه فضای‌سبز کافی است اما در واقع این میزان قابل قبول نیست و نیازمند توجه ویژه است.

فکری با اشاره به اقدامات شهرداری دهدشت در جهت حفظ و نگهداری فضای‌سبز گفت: شهرداری دهدشت در راستای نگهداری فضای‌سبز آبیاری بلوارها، پارک‌ها و میدان‌ها را از حالت دستی و سنتی که باعث هدررفت بیش از حد منابع آبی می‌شد، تغییر داده و در حال حاضر بصورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند از سویی دیگر به‌صورت مرتب نسبت به اصلاح چمن‌ها و ترمیم نقاط آسیب دیده اقدام می‌کند.
وی افزود: درحال حاضر احداث کامل یک پارک محله‌ای در پشت تعاون روستایی و گسترش پارک کوی کارکنان و نیز عملیات چمن‌کاری و روشنایی پارک بلادشاپور دهدشت را در دست اقدام داریم و تاکنون حدود 13هزار مترمربع از پارک بلادشاپور را چمن‌کاری کردیم و درمجموع برای تکمیل تمامی این اقدامات بالغ بر 3 میلیارد ریال هزینه پیش‌بینی می‌شود.

مسئول واحد فضای‌سبز شهرداری دهدشت با اشاره به هزینه‌های انجام شده جهت آماده‌سازی پارک‌ها و میدان‌های شهر در ایام نوروز عنوان کرد: برای چمن‌کاری، گل‌کاری و درختکاری میادین و بلوارهای شهر جهت زیباسازی و آماده‌سازی فضای شهری در ایام نوروز امسال بیش از یک میلیاردو 100 میلیون ریال هزینه کردیم.

فکری با اشاره به احداث پارک بانوان در آینده نزدیک در شهر دهدشت تصریح کرد: مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهردهدشت برای احداث پارک بانوان توافقات لازم را انجام دادند اما در بحث مکان‌یابی هنوز به توافق نرسیدند و مکان خاصی را تعیین نکردند.

وی افزود: باتوجه به اینکه پارک بانوان محلی برای ورزش و سپری کردن اوقات فراغت بانوان است باید این مکان در جایی دور از شهر احداث شود تا بانوان بتوانند با خیال راحت درآنجا ورزش کنند، انشالله در آینده نزدیک و در یک سال آینده عملیات احداث پارک بانوان دهدشت آغاز می‌شود.

مسئول واحد فضای‌سبز شهرداری دهدشت درپایان خاطرنشان کرد: از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم نسبت به حفظ فضای‌سبز شهردهدشت با ما همکاری کنند، از آسیب زدن به درختان و چمن‌ها در پارک‌ها و بلوارها خودداری کنند، از نگهداری مرغ و خروس درون بلوارها خودداری کرده و نسبت به حفظ زیبایی فضای شهر همت کرده و تلاش کنند.

پایین بودن سرانه فضای سبز در دهدشت باعث پژمردگی سیمای شهر دهدشت شده و بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیرات زیادی گذاشته است، میزان سرانه فضای سبز در هر شهری علاوه بر تأثیر بر زندگی شهروندان، مانع از بروز فاجعه نابودی شهرها براثر آلودگی هوا و محیط‌زیست می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:11خرداد1398،کدخبر:2023787،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین