پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
حمید کشاورز در نشست خبری با بیان اینکه خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند، گفت: برادران خودروساز اصرار دارند تا خودروها را علیرغم اینکه کمبود قطعه دارند، تولید کنند و هم اکنون برخی قطعات همچون باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی نظیر اینها با کمبود مواجه است و خودروسازان علیرغم اینکه این کمبود را می‌دانند، باز هم اصرار دارند که تولید خودروهای ناقص را ادامه دهند.

شعارسال: عضو انجمن همگن قطعه سازان با بیان اینکه خودروسازان اصرار به تولید خودروهای ناقص دارند، گفت: خودروسازان اصرار به تداوم تولید خودروی ناقص دارند.

 حمید کشاورز در نشست خبری امروز شنبه ١١ خرداد ٩٨ خود با خبرنگاران با بیان اینکه خودروسازان اصرار دارند خودروهای ناقص تولید کنند، گفت: برادران خودروساز اصرار دارند تا خودروها را علیرغم اینکه کمبود قطعه دارند، تولید کنند و هم اکنون برخی قطعات همچون باطری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی نظیر اینها با کمبود مواجه است و خودروسازان علیرغم اینکه این کمبود را می‌دانند، باز هم اصرار دارند که تولید خودروهای ناقص را ادامه دهند.

عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو افزود: از مرداد سال گذشته تلاش کردیم که به خودروسازان بگوییم بدون کمبود، خودرو تولید نکنید ولی موفق نشدیم.

وی تصریح کرد: با قیمت‌های جدیدی که برای ارز ثبت شده، ما از دو خودروساز ١٢٠٠ میلیارد تومان طلب داریم و اکنون قطعه سازان مجبور هستند تا بابت ادامه کار، از اعتبار خود نزد بانک‌ها استفاده کرده و برای خودروسازان وام بگیرند، این در حالی است که خودروسازان قادر به پرداخت هفتگی و ماهانه مستمر بدهی‌های خود به قطعه سازان نیستند.

کشاورز توضیح داد: خودروسازان قادر به دریافت وام جدید از بانک‌ها نیستند؛ البته مشکلات زیادی برای رساندن مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت قطعه داریم و این در حالی است که برخی از موارد، پولی که برای خرید مواد اولیه به شرکای خارجی می‌خواهیم بپردازیم هم خورده می‌شود. ما از بانک‌ها تسهیلات می‌گیریم برای پرداخت مطالبات خودمان و به خودروسازان می‌دهیم؛ این در حالی است که تنها یک قطعه ساز از خودروسازان ١٢٠ میلیارد تومان چک برگشتی دارد که حتی پیش از عید به ٣٠٠ میلیارد تومان نیز رسیده بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون اعتبارات ریالی کفاف نمی‌دهد و بالا بودن قیمت ارز و روند بسیار طولانی تخصیص آن، از جمله مشکلات است؛ این در حالی است که از زمان آغاز تحریم، تولیدکنندگان خارجی حاضر به فروش کالا به ما نیستند چراکه ریسک بالا است البته ما راهکارهای تأمین قطعات را پیدا کرده ایم ولی هزینه‌ها بالاتر رفته است.

تولید قطعات پژو ۳۰۱ به کجا رسید؟

کشاورز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر میزان داخلی سازی خودروی پژو ٣٠١ که از جمله خودروهای قرارداد برجامی پژو با ایران بود، گفت: تولید ٣٠١ هنوز عملیاتی نشده و این خودرو از جمله خودروهای قرارداد پژو با ایران بود که طرف فرانسوی همان کاری را کرد که در تحریم قبلی صورت داد. این در حالی است که خودروسازان سال ٩٢ تا ٩٦ فرش قرمز برای پژو پهن کرد و در دو کارخانه مهم خود ٥٠ درصد سهام به این شرکت ارائه دادند. اما اکنون پژو مجدد بدعهدی کرده است.

وی ادامه داد: هنوز خودروسازان با ما برای تولید قطعات پژو ٣٠١ مذاکره نکرده اند.

کشاورز در مورد فروش سهام خودروسازان نیز با بیان اینکه آرزوی ما این است که مدیریت خودروسازان خصوصی شود، گفت: ایران خودرو در مجمع سال ۹۶ معادل ۷ میلیارد تومان سود مصوب کرد؛ یعنی بابت هر خودرو ۱۱ هزار تومان، شرکت سایپا نیز ضررده بود و سودی تعیین نشد. در آن زمان وضعیت اقتصاد مانند امروز نبود؛ به خصوص اینکه با تحریم، شرکت‌های خودروساز با چنین بنیه مالی دچار مشکل شدند. به هر حال ما به عنوان سهامدار خودروسازان به دنبال سود هستیم و دست هر واحدی که بتواند خودروسازان را از مدیریت دولتی خارج کند می‌بوسیم.

وی اظهار داشت: اتفاقاتی که در کشور بر روی مسائلی مثل ارز رخ داده، محاسبات تولید را به هم ریخته و البته همه مشکلات را نمی‌توان به تحریم‌ها نسبت داد؛ اگرچه تحریم زمینه خودکفایی برای محصولات فراهم کرده است.

کشاورز در خصوص کسری قطعات نیز گفت: کل قطعات کسری در ایران خودرو ١.٥ میلیون قطعه و در سایپا ٣٠٠ هزار قطعه است.

کشاورز با بیان اینکه به دلیل کمبود برخی قطعات به خودروسازان نامه زده ایم که برنامه تولید خود را کاهش دهند و خودروی ناقص تولید نکنند، تصریح کرد: در خودروسازان اتومبیل‌هایی وجود دارند که به ده دلیل قطعه ندارند؛ برادران خودروسازان اصرار دارند که تولید کنند و هر زمان که قطعه به دست آنها رسید، آن را تکمیل می‌کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 11خرداد 1398 ، کدخبر: 4630894،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین