پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۵۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۷
این‌بار زنگنه از اظهارنظرهای سیاسی اجتناب کرد و حتی زمانیکه حرف از عربستان و اقدامهای سیاسی برخی از کشورهای عضو اوپک به میان گشیده شد تنها از اقدامهای صلح جویانه ایران گفت. اقدام هایی چون به گوش رساندن واکنشهای نادرست برخی از اعضای اوپک که البته نامی از کشور خاص برده نشد و یا اقدام های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن کشتی ایرانی!
شعار سال:اینبار زنگنه از اظهارنظرهای سیاسی اجتناب گرد و حتی زمانیکه حرف از عربستان و اقدامهای سیاسی برخی از کشورهای عضو اوپک به میان گشیده شد تنها از اقدامهای صلح جویانه ایران گفت. اقدام هایی چون به گوش ...

این‌بار زنگنه از اظهارنظرهای سیاسی اجتناب گرد و حتی زمانیکه حرف از عربستان و اقدامهای سیاسی برخی از کشورهای عضو اوپک به میان گشیده شد تنها از اقدامهای صلح جویانه ایران گفت. اقدام هایی چون به گوش رساندن واکنشهای نادرست برخی از اعضای اوپک که البته نامی از کشور خاص برده نشد و یا اقدام های وزارت امور خارجه برای بازگرداندن کشتی ایرانی!

اما یک نکته در تمام اظهارات این وزیر دولت روحانی کامل محسوس بود. سوالات حاشیه ای به هیچ عنوان پرسیده نشد و وی نیز اظهارات سیاسی خود را تنها یک شوخی خواهند! اظهاراتی چون اگر دوستان بگذارند با دشمنان میجنگیم و موفق میشویم!

بیژن نامدار زنگنه در عین حال از اظهارنظر در خصوص حال خوب صادرات نفت کشور کاملا خودداری کرد و همواره در طول گفت وگو در مواجهه با سوالات مختلف مجری که سعی داشت به نوعی به این اظهارنظر زنگنه برسد که حال صادرات ما خوب است اما وزیرنفت از زیربار پاسخگویی با تاکید براینکه نمی‌تواند چیزی بگوید که فشارها بیشتر شود از پاسخ شفاف خودداری کرد! توجیه زنگنه برای پاسخ ندادن به این سوال مکرر اینگونه بود که اگر بگوید خوب است فشارها بیشتر میشود بگوید بد است مردم نگران!

وزیرنفت دولت روحانی اگرچه در پاسخ به سوال مجری در خصوص وضعیت خوب صادرات چیزی نگفت اما درعین حال در پاسخ به دیگر سوالات مجری همواره سعی داشت بر نامناسب بودن وضع ایران در بخش صادرات نفت تاکید کند و از کمبود منابع مالی و بحران‌های ناشی از آن بگوید! از نبود منابع مالی که بازپرداخت بدهی را به تاخیر انداخته تا نبود پول برای توسعه بسیاری از پروژه ها و البته سعی بر دادن حقوق کارکنان نفت آنهم به موقع!

وزیرنفت اگرچه آمده بود تا گزارشس از وضعیت نفت بدهد و به قول خود مردم را نگران نکند اما اظهارات وی به شدت بوی نگرانی می‌داد و همواره تاکید می‌کرد اگر اوضاع خوب بشود ما هم خوبیم!

بخشی از اظهارات قابل تامل زنگنه در گفت و گوی تلویزیونی این وزیر در شب گذشته به شرح ذیل می‌باشد:

    من حتی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد محکوم کردن اقدام آمریکا را در تحریم ایران و ونزوئلا دادم، اما برخی دوستان گفتند این سازمان سیاسی نیست و وارد این مباحث نشویم.
    دود سیاسی کردن بازار نفت به چشم همه می رود و فقط این گونه نیست که به چشم ما برود.
    آقای فالح که از ایران به‌عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی جهان نام برده فرد تکنوکرات و محترمی است و به‌طور معمول حرف‌های سیاسی از ایشان نمی‌شنویم، احتمال دارد از وی خواسته‌اند چنین حرف‌های سیاسی را بیان کند. بهتربود آقای فالح تا من در وین بودم این حرف‌ها را بیان می‌کردند تا پاسخ دهم، چرا وقتی سه هزار کیلومتر فاصله گرفتم این حرف‌ها را مطرح کردند؟
    هم‌اکنون برای ایران بشکه های صادراتی اهمیت بیشتری نسبت به قیمت نفت دارد.
    با همه توان برای فروش نفت تلاش می‌کنیم؛ اعلام ارقام صادرات نفت برایم سخت است، اگر بگویم وضعمان خوب است آمریکایی‌ها ناراحت می‌شوند و فشار را زیاد می‌کنند اگر بگوییم خوب نیست، مردم نگران می‌شوند.
    به شوخی گفتم اگر دوستان در داخل بگذارند با یاری خدا از عهده دشمنانمان بر می‌آییم.
    برای بهتر شدن اوضاع صادرات نفت کشور خیلی امیدوارم.
    نمی‌شود یک کشور با نام اوپک با کشور دیگری مذاکره کند و بعد بیاید بگوید این تصمیم را گرفتیم و شما اجرا کنید. همه حرف‌های من درباره «تک‌روی» و خطر «یکجانبه‌گرایی در اوپک» به خوبی شنیده شد به نحویکه در روز نشست اوپک به من پیغام دادند، ‌خواهش می‌کنیم دیگر این موضوع را در گفت‌وگوهای خود بیان نکنید ما حرف‌های شما را شنیدیم و پیام دریافت شد.
    بارها گفته‌ام اگر شرایطمان عادی شود بدون هیچ ملاحظه‌ای به بالاترین سقف تولید و صادرات ممکن خواهیم رسید.

    در خصوص نفتکش ایرانی توقیف شده در تنگه جبل‌الطارق وزارت امور خارجه ایران این موضوع را با قدرت دنبال می‌کند و امیدواریم که به نتیجه خوبی برسد.
    تحریم جدید پتروشیمی‌ها موضوع تازه‌ای نبوده است، من هم منظور آمریکا را از این موضوع متوجه نشدم و در ظاهر این مسئله بیشتر برای تبلیغات و اینکه نشان دهند که ایران را تحت فشار قرار می‌دهند است، در صورتی که این تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران تأثیری نداشت.
     ما حداکثر استفاده را از پالایشی و صادرات فرآورده به جای نفت ظرفیت داریم، من نمی‌توانم در این باره زیاد صحبتی کنم زیرا سبب افزایش فشار بر کشور می‌شود، اما پالایشگاه‌های ما حدود یک سال است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند و این رقم بیشتر از این هم می‌تواند بشود.
    در حال حاضر با کاهش منابع مالی وزارت نفت در جهت انجام فعالیت ها بخشی از منابع از طریق به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی‌ها صورت گرفته اما می بایست در بخشی هم برای اداره صنعت نفت باید به وزارت نفت کمک شود، طرح‌های توسعه‌ای هم که به منابع خودمان متکی بوده است با تأخیر انجام خواهد شد.
    برخی فکر می‌کنند اگر ما از داخل خرید نمی‌کنیم به‌طور حتم داریم از خارج تهیه می‌کنیم در صورتی که ما نه از شما می‌خریم و نه از خارج؛ بلکه ما از نظر مالی مشکلاتی داریم و اولویت‌بندی کرده‌ایم و نمی‌توانیم به نسبت گذشته پروژه‌هایمان را اجرا کنیم، باید تعدادشان را کاهش دهیم.
    بعضی بدهی‌های وزارت نفت به پیمانکاران به ترتیبی به وجود آمده که طراحی شده نبوده‌اند.
    فار11 همچنان به دلیل فرصت خواهی 2 ساله چین در جهت تعلیق پروژه بلاتکلیف است و به هرحال چین دوست ماست و نباید گذاشت تلخی ایجاد شود!
    در میدان‌های نفتی مشترک غرب  کارون با عراق برادری مطرح نیست و عراقیها کار خودشان را میکنند و اگر بتوانند به سرعت نفت ما را نیز برداشت می‌کنند آنها به هیچ‌وجه جواب هم نمی‌دهند زیرا سواره هستند؛ دنیا، دنیای موازنه قدرت است و خدا نکند که آدم ضعیف بشود.
    کاری که از دست ما بر می‌آید این است که با این اوضاع سختی که داریم پرداخت حقوق‌ها را به‌موقع انجام دهیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه خبری تحلیلی نفتی ها ،تاریخ انتشار:17تیر1398،کدخبر:16010،naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
صحبتهایی که بعد حاشیه ساز بشه بهتره که انجام نشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین