پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
«برخی نمایندگان برای انصراف از استیضاح‌ها آپارتمان گرفته‌اند» این جمله را ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد گفت. جمله‌ای که علاوه بر واکنش‌های بیرون از مجلس صدای اعتراض از درون مجلس را هم بلند کرد تا جایی که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای از هیات رئیسه خواستند تا اسامی این نمایندگان افشا شود.
شعار سال: سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به شورای نگهبان پیشنهاد کرد تا درخواستی به وزارتخانه‌ها بفرستد که  هر نماینده‌ای که توصیه نامه‌ای برای وزیر می‌نویسد یک رونوشت از این توصیه نامه‌ها که بر خلاف قوانین است به شورای نگهبان ارسال شود.

«برخی نمایندگان برای انصراف از استیضاح‌ها آپارتمان گرفته‌اند» این جمله را ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد گفت. جمله‌ای که قیل و قالی به پا کرد و علاوه بر واکنش‌های بیرون از مجلس صدای اعتراض از درون مجلس را هم بلند کرد تا جایی که تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای از هیات رئیسه خواستند تا اسامی این نمایندگان افشا شود.اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و مدتی بعد آیت‌الله یزدی از فقهای شورای نگهبان گفت: «من بی پروا می‌گویم؛ نمایندگان هم می‌خواهند بشنوند میان برخی از نمایندگان با وزرا ساخت و پاخت‌هایی وجود دارد به نحوی که به عنوان نمونه فلان وزیر را صدا می‌زنند و از آنان می‌خواهند که "فلان معدن را به من یا به فرزند و داماد من بده" تا برود از آن استفاده کند.»

هرچند صحبت از این به قول معروف زد و بندها برای اولین بار نیست که به گوش می‌رسد اما این سوال مطرح می‌شود دستگاه‌های نظارتی در این میان چه نقشی را ایفا می‌کنند؟

امکان زدوبند بین نمایندگان و وزرا وجود دارد
هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یکی از همان ساز و کارهایی است که از مجلس هشتم جایی در آئین نامه داخلی مجلس پیدا کرد تا بر تخلفات و شکایات از نمایندگان رسیدگی کند؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگو این هیات است؛ او درباره رسیدگی به این تخلفات و پیگیری آنچه مطرح می‌شود به خبرآنلاین می‌گوید: اینکه کاملا وقوع چنین مسائلی را رد کنیم کار درستی نیست لذا امکان رخ دادن این قبیل اتفاقات در ادوار مختلف وجود دارد که اشکال مختلفی هم دارد. ما نیز آن مواردی را که به هیات نظارت گزارش می‌شود را پیگیری می‌کنیم.

جمالی به نقاظ ضعف و خلاهای قانونی این هیات برای پیگیری تخلفات اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه، یکی از نقاط ضعف هئیت نظارت این است که خودش نمی تواند وارد این پرونده‌ها شود با این وجود ما پرونده هایی را که گزارش شده است را بررسی کردیم و بعضی از آنها را به دادگاه ارجاع دادیم حال ممکن است رسانه ای نکرده باشیم اما بررسی کردیم.

از بین ۲۹۰ نماینده ممکن است دو نفر هم تخلف کنند
او با بیان اینکه در برخی موارد تذکراتی به نمایندگان داده‌اند و این تذکرات در بسیاری موارد موثر واقع شده است گفت : تذکرات در برخی از مواقع برای پیشگیری از وقوع این اتفاقات موثر بوده است اما متاسفانه  بی احتیاطی‌هایی صورت می‌گیرد. مثلا  در همین پرونده اپارتمان‌ها نهایتا دو نفر بودند که چنین درخواستی داشته‌اند؛ بلاخره از بین ۲۹۰ نفر ممکن است ۲ نفر هم تخلفاتی داشته باشند. در این ماجرا هم چنین اتفاقی رخ داد که نماینده از بانک مسکن، هلدینگ‌های خانه سازی در کنار وزارت راه و شهرسازی درخواست برای مساعدت و گرفتن این آپارتمان ها داده بودند. هرچند این اتفاق رخ نداد و آنها آپارتمانی دریافت نکردند اما این یک بی‌احتیاطی بود.

نماینده باید از حقوق خودش هم بگذرد نه اینکه امتیاز بگیرد
جمالی گفت:  به نظر من  نماینده باید از حقوق خود و حتی خانوادهاش نیز بگذرد. من فرزندم را به سربازی فرستادم و حتی از امتیاز سابقه حضور در جبهه‌ام  برای کسر سربازی او استفاده نکرده و امریه هم نگرفتم. از آن طرف دخترم دندان پزشک است و ۶۰۰ کیلومتر دورتر از تهران، طرح منطقه محروم خودش را گذراند. من از این جهت که هیچ امتیازی نگرفتم  می‌توانم سرم  را بالا بگیرم و می‌توانم بر کار وزرا نظارت کنم اما اگر کوچکترین امتیازی گرفته بودم دیگر نظارت هم نمی‌توانم داشته باشم.

باید رونوشت توصیه نامه های خلاف قانون نمایندگان به شورای نگهبان فرستاده شود
او ادامه داد: من معتقدم شورای نگهبان در کنار همه موضوعات مورد بررسی خود، یک درخواستی به وزارتخانه‌ها بفرستد که  هر نماینده ای که توصیه نامه ای برای وزیر می نویسد یک رونوشت از این توصیه نامه ها که بر خلاف قوانین است به شورای نگهبان ارسال شود. از نظر من بیشتر رد صلاحیت ها در همین موارد باید باشد. شاید برخی از مراجعین به نمایندگان مشاهده کنند که اتاق کناری نماینده شهرشان پر رفت و آمد است و نوعا مراجعین با رضایت از آن دفتر خارج می‌شوند و این موضوع را با این نماینده مقایسه می‌کنند  و از این نظر نمایندگان را تحت فشار قرار دهند اما واقعیت آن است که نباید این مسائل را به پای  بی‌عرضگی و کار نکردن نماینده گذاشت چراکه اتفاقا این  نماینده کار خود را درست انجام می دهد. به نظرم شورای نگهبان در این موضوعات می‌تواند وارد شود و با درخواست از وزرا برای ارسال این توصیه‌نامه‌ها نظارتش را افزایش دهد.

اگر شورای نگهبان سندی دارد که نماینده ای درخواست امتیاز معدن را کرده برای مجلس بفرستد
او در پاسخ به این سوال که آیا موضوع مطرح شده از سوی آیت الله یزدی مبنی بر  دریافت امتیاز معدن از سوی این هیات بررسی و پیگیری شده است، گفت: درباره معادن کسی به ما گزارش نداده است که از همین‌جا اعلام می‌کنم اگر وزارتخانه‌ای چنین توصیه‌ نامه‌ای دارند یا حتی اگر شورای نگهبان سندی دارد آن را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کنند تا ما این موضوعات را پیگیری کنیم.

جمالی در پاسخ به این سوال که در پرونده آپارتمان‌ها با همان و نماینده چه برخوردی صورت گرفت گفت: کسی شکایتی نکرد یعنی نه شکایتی از سوی وزارت مسکن صورت گرفت و نه شکایتی از سوی نمایندگان به دست هیات نظارت رسید حتی من اصرار کردم به آقای ابوترابی که شکایتی به هیات نظارت ارسال کند و به او گفتم شما یک حقوقدان هستید و می‌دانید این موارد باید از این کانال  بررسی شود اما ایشان اصرار داشتند که شکایت در این موضوع را به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال کنند که به نظرم سنخیتی با کمیسیون اصل ۹۰ ندارد. لذا تا امروز که من با شما مصاحبه می‌کنم هیچ شکایتی به دست ما نرسیده‌ است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ،تاریخ انتشار:6مرداد1398،کدخبر:1283482،www.khabaronline.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
اقایان به جای اینکه دنبال رفع مشکلات مردم باشن بدنبال پر کردن جیباشون هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین