پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
فرد پیگیر در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در وزارت جهادکشاورزی می‌گوید که دولت تاکنون ریالی بودجه به این منظور اختصاص نداده است. وی تاکید دارد که این موضوع به بی‌انگیزگی کارکنان منتهی می‌شود.
شعار سال: فرد پیگیر در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در وزارت جهادکشاورزی می‌گوید که دولت تاکنون ریالی بودجه به این منظور اختصاص نداده است. وی تاکید دارد که این موضوع به بی‌انگیزگی کارکنان منتهی می‌شود.

کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته مدام نامه نوشتند و در جلسات متعددی شرکت کردند. آنها یک خواسته مشخص دارند: امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان وزارت جهاد کشاورزی اجرا شود. ارزیابی می‌شود که با انجام این کار دریافتی آنها تا سقف ۱ میلیون تومان افزایش یابد. در حال حاضر آنها به صورت متوسط بین ۲ تا ۳ میلیون تومان دریافتی دارند. کارکنان وزارت جهادکشاورزی تاکید دارند که هزینه‌های زندگی‌شان تا اندازه‌ای بالا رفته که دیگر نمی‌توانند با دریافتی فعلی روزگار سرکنند. تعداد پرسنل وزارت جهادکشاورزی که خواهان اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است. به همین خاطر دولت باید چند هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون کنار بگذارد.

دولت تاکنون از انجام این کار خودداری ورزیده است؛ هرچند آنگونه که «یحیی عزیزی» از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و کسی که پیگیر به نتیجه رسیدن این خواسته است، می‌گوید که «محسن حاجی میرزایی» دبیر جلسات هیات دولت در این مورد به «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشته و در متن آن تاکید کرده است: «منابع پیش‌بینی شود». ظاهرا رئیس سازمان برنامه و بودجه این درخواست را جامه عمل نپوشانده است؛ از این رو عزیزی می‌‌گوید که کارکنان وزارت جهادکشاورزی از وضعیت خود ناراضی هستند.

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کلیه دستگاه‌‌های اجرایی مکلف هستند، حقوق کارکنان خود را با امتیازهای درج شده در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و پیوست‌های آن تطبیق دهند و لیست حقوق و مزایای آنها را به خزانه داری کل کشور ارسال کنند. پرسنل وزارتِ جهاد‌ کشاورزی، از همان زمان ابلاغ قانون یعنی سال ۹۰ پیگیر این حق خود بودند و چند بار هم اعتراض کردند؛ اما آنگونه که خود می‌گویند، تاکنون به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده‌‌اند.  شما به عنوان یک فردِ پیگیر در اجرای صحیح قانون، چه چالش‌هایی را در مذاکره با دولت از سر گذرانده‌اید؟ سازمان برنامه و بودجه چه اندازه خواسته‌ شما را به رسمیت شناخته است؟

از آنجا که اعتبارات بودجه سال ۹۹ تا آبان ماه در دولت نهایی می‌شود، حداکثر باید تا ۲۰ آبان سال جاری، احکام افزایش حقوق‌ها مطابق جداول فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری صادر شود.

در حال حاضر چه تعداد از پرسنل وزارت جهاد کشاورزی مشمول این قانون می‌شوند و برای سال جاری چه میزان اعتبار برای افزایش حقوق‌ها باید در نظر گرفته می‌شد؟

۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در این وزارت‌خانه باید متناسب با جداول و پیوست‌های فصل دهم حقوق‌هایشان افزایش یابد. برای امسال هم در سال ۹۷ تخمین زده شد که ۹۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ اما همانطور که گفتم ریالی برای این کار در نظر گرفته نشد. البته برای امسال وعده داده شده بود که ۳۰ درصد امتیازهای درج شده در قانون را برای محاسبه اعتبار مدنظر پرسنل، در نظر بگیرند؛ اما برای سال ۹۹ به اعمال کمتر از ۵۰ درصد امتیازها رضایت نمی‌دهیم.  ضمن اینکه هیات وزیران در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۵ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد بند الف ماده ۵۰ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه مصوب ۱۳۸۹ سقف حداکثر امتیازهای مواد ۶۶، ۶۸ و ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را ۵۰ درصد افزایش داد.

با این وجود دولت شرایط درآمدی خود را هم در نظر می‌گیرد.  

از آنجاکه بیشتر کارکنان وزارت جهادکشاورزی خانواده‌دار هستند و هرکدام چند فرزند دارند تحت فشارهای معیشتی قرار دارند. طبق محاسبه‌های صورت گرفته از سبد معیشت، قیمت آن حدود ۷ میلیون تومان است. این در حالی است که آنها بین ۲ تا ۳ میلیون دریافتی دارند و «خالصِ دریافتی» آنها به سبب کسر اقساط وام و...  پایین‌تر است. در حالی مطالبات بر حق پرسنل جهادکشاورزی لحاظ نمی‌شود که این قانون برای پرسنل سازمان امور مالیاتی، دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان محیط زیست، دادگستری، نهاد ریاست جمهوری، سازمان استاندارد، وزارت دادگستری و... اجرایی شده است. حرف پرسنل وزارت جهاد کشاورزی این نیست که آنها به ناحق از این موضع بهره‌مند شده‌اند؛ بلکه می‌گوییم پرسنل جهادکشاورزی هم باید مشمول قانون شوند.

نمایندگان مجلس در کمیسیون کشاورزی برای شما چه کرده‌اند؟

آنها با ده‌ها نامه‌ای که برایشان ارسال کردیم، پیگیری‌هایی را انجام داده‌اند. برخی از همکاران می‌گویند که در راهروهای مجلس راه بیافتیم و از نمایندگان بخواهیم کاری کنند اما شان همکاران بالاست. ضمن اینکه نمایندگان را با نامه‌های خود خبردار کرده‌ایم و شایسته نیست که دنبال آنها راه بیافتیم تا برای ما کاری کنند. کمترین کاری که از دست‌شان برمی‌آید پرسش از رئیس سازمان برنامه و بودجه است که متاسفانه این سازمان پاسخگو نیست.

 دولت تا به حال چه نگرشی داشته که در تلاش مضاعف برای توجیه کردن آن هستید؟

دولت نباید افزایش حقوق کارکنانِ وزارت جهاد و کشاورزی، را هزینه ببیند. این کار با توجه به اینکه کارکنان وزارت جهاد در خط مقدم مبارزه با آثار تحریم‌ها هستند، سرمایه‌گذاری است. آنچه در حال حاضر مهم است، بالابردن انگیزه پرسنل این وزارتخانه کلیدی است. دشمنان ایران، کالاهای اساسی را هدف گرفته‌اند تا با افزایش هزینه‌های واردات آنها مردم را از شرایط اقتصادی ناراضی کنند. از رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌پرسم که چه کسانی بهتر از پرسنل وزارت جهادکشاورزی می‌توانند سایه آثار تحریم‌ها را از سفره‌های مردم دور کنند؟

در حال حاضر پرداختی‌های کارکنان وزارت جهادکشاورزی چه میزان با هم رده‌های خود در دستگاه‌های دیگر که فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برایشان اجرا شده، تفاوت دارد؟  

سال ۹۳ این نسبت بررسی شد. دریافتی یک کارشناس وزارت جهاد کشاورزی، رئیس یکی از ادارات آن یا حتی یک مدیرکل آن در قیاس با هم رده‌‌های خود در سازمان‌ زندان‌ها، پزشکی قانونی، دانشگاه‌ها، سازمان محیط زیست، وزارت دادگستری، نهاد ریاست جمهوری، سازمان امور مالیاتی، سازمان استادارد و... پایین‌تر است و می‌توان گفت که به نسبت آنها مطلوب نیست. با گذشت زمان و اعمال ضرایب افزایش حقوق متناسب با جداول فصل دهم این اختلاف بیشتر هم شده است و بیشتر از این هم می‌شود. به همین خاطر آقای «محسن حاج میرزایی» دبیر هیات دولت به آقای نوبخت نامه‌ای فرستاند و تاکید کردند: «منابع اجرای فصل دهم را مشخص کنید». با وجود اینکه ۲ ماه از ارسال این نامه می‌گذرد هنوز ردیف منابع مشخص نشده است.  البته مدیریت وزارت جهادکشاورزی در این مورد همکاری به عمل آورده است؛ چرا که از دغدغه‌های پرسنل مطلع است. تعامل خوبی میان پرسنل و مدیران وزارتخانه شکل گرفته است. امیدواریم در سال ۹۹ به این خواسته مشروع خود دست یابیم. از آنجا که در سال ۹۷ با مجاهدت‌های همکاران وزارت جهادکشاورزی حجم کل تولیدات کشاورزی به ۱۲۲ میلیون تن رسید، لازم است که شرایط حساس کارکنان این مجموعه به ویژه درک شود. این ۱۲۲ میلیون تن ۸۰ درصد از نیازهای غذایی کشور را شامل می‌شود که عمق حساسیت کار را نشان می‌دهد. به هر شکل ۵۰ هزار نفر معطل اجرای فصل دهم هستند و به نفع کشور است که آنها به خواسته خود دست یابند.

 وضعیت معیشتی کارکنان بازنشسته وزارت جهادکشاورزی چگونه است؟

در زمان جنگ بسیاری از کارکنان "جهادسازندگی" به ایثار پرداختند و بی منت رنج بسیاری را متحمل شدند. آنها با آثار جنگ زندگی می‌کنند اما حقوق بازنشستگی‌شان پاسخگوی هزینه هایشان نیست. نیروهای جوان همواره بازنشسته‌ها را الگوی خود قرار می‌دهند اما بازنشسته‌ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 تاکنون در جریان پیگیری‌های رسانه‌ای خود با چه مشکلاتی مواجه شده‌اید؟ آیا موانعی وجود داشته که شما و همکارانتان را از ادامه کار بازدارد؟

من و همکارانم ارتباط با رسانه‌ها را به این خاطر کلید زدیم که در این حوزه احساس خلاء می‌کردیم. البته کار باید به صورت شورایی انجام شود، نه انفرادی یا به تعداد انگشتان یک دست؛ چراکه ممکن است که اینگونه از مسیری که باید طی کنیم خارج شویم.

شعار سال، با اندکی  تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1398، کدخبر: 802210 ، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین