پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
علی ‌زرافشان در بازدید از مرحله کشوری مسابقات علمی و کاربردی هنرستان‌های کارودانش کشور که در هنرستان‌های خراسان رضوی در حال برگزاری است، اظهار کرد: طبق پیگیری‌هایی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام داده قرار بر این است که این اتفاق در خراسان رضوی نیز انجام شود، با عملی شدن این موضوع فارغ‌التحصیلان شاخه‌های کارودانش و فنی‌حرفه‌ای می‌توانند با دریافت مجوز کسب به راه‌اندازی کسب و کار در کشور کمک کنند.
شعارسال: وی ادامه داد: ما در شاخه کارودانش و فنی‌ و حرفه‌ای به دنبال این نیستیم که دانش‌آموزان به دنبال استخدام باشند بلکه این موضوع را دنبال می‌کنیم که آنان بتوانند با اشتغال‌آفرینی به توسعه اشتغال کشور کمک کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اشتغال‌زایی دانش‌آموزان هنرستان‌ها، گفت: در این زمینه برای حمایت از فارغ‌التحصیلان این شاخه‌ها اقدامات خوبی انجام شده، در سال جاری جهادکشاورزی بحث امریه سربازی را مطرح کرده است همچنین اختصاص وام‌های زودبازده برای خوداشتغالی و تخصیص ظرفیت مرکز آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان هنرستان‌ها از دیگر اقدامات است.

زرافشان در خصوص تسهیلاتی که آموزش و پرورش به نفرات برتر مسابقات علمی و کاربردی هنرستان‌های کارودانش کشور می‌دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نفرات برتر هنرجویان پایه سوم دبیرستان هستند و در همان سال برگزاری مسابقات فارغ‌التحصیل می‌شوند معمولا تسهیلات ما مربوط به زمان پس از فارغ‌التحصیلی است به طور مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی نفرات برتر را بورسیه می‌کند همچنین هنگامی که این مسابقات در کردستان برگزار شد نیروی دریایی سه نفر برتر رشته دریانوردی را استخدام کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در رابطه با اعزام نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی، اضافه کرد: وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی است و به همین دلیل با این دو سازمان برای حضور نفرات برتر در مسابقات ملی و بین‌المللی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم.

زرافشان با بیان اینکه در حال حاضر 38.5 درصد از دانش‌آموزان کل کشور در شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش تحصیل می‌کنند،‌ اظهار کرد: طبق هدف‌گذاری که در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است باید 48.26 درصد دانش‌آموزان در این شاخه‌ها تحصیل کنند به همین جهت با توجه به اینکه توسعه رشته‌های هنرستانی نیاز به امکانات، تجهیزات،‌ منابع انسانی و تخصصی و ... دارد نمی‌توانیم یک دفعه به سمت توسعه حرکت کنیم بنابراین با یک شیب ملایم در جهت توسعه متوازن رشته‌ها گام برمی‌داریم و هر سال درصد را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه هنرستان‌ها از چند ردیف بودجه‌ای منابع دریافت می‌کنند، عنوان کرد: یکی از این ردیف‌ها ردیف سرانه است که عمومی است و برای همه دانش‌آموزان کشور است که هنرستان‌ها هم بخشی از آن هستند همچنین هنرستان‌ها در ردیف بودجه، ردیف مستقل برای تجهیزات دارند که در سال جاری 34 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده است، با توجه به اینکه این رقم هر سال تکرار می‌شود هنرستان‌ها به نوبت امکاناتی را که نیاز دارند، دریافت می‌کنند.

زرافشان تصریح کرد: از محل تبصره 64 نیز یک ردیف داریم که درآمدهای آن برای هنرستان‌ها استفاده می‌شود همچنین از ردیف هوشمندسازی آموزش و پرورش که سال گذشته 25 میلیارد بوده سهمی برای هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تبصره 64، اظهار کرد: محل این تبصره قانونی است که در مصوبات مجلس وجود دارد، با گردآوری امکاناتی که دستگاه‌های دولتی دیگر دارند و فروش آن‌ها از طریق مزایده و البته به کارگیری بخشی از آن‌ها به صورت تجهیزات، منابع مالی تامین می‌کنیم و به هنرستان‌ها می‌دهیم.

وی افزود: در مجموع سال گذشته 140 میلیارد بودجه تجهیزاتی برای هنرستان‌ها در نظر گرفته شده بود و با توجه به اینکه این مبلغ هر سال تکرار می‌شود منجر به تجهیز مدارس خواهد شد.

زرافشان اضافه کرد: همچنین در راستای برنامه ششم توسعه با سازمان مدیریت و کمیسیون عالی تحقیقات مجلس مذاکراتی داشته‌ایم و زمینه بسیار خوبی وجود دارد؛ با کمیسیون رایزنی کرده‌ایم که با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی که دولت فضایی خوبی را برای اجرای آن فراهم کرده و بار عمده‌ای از آن نیز بر دوش هنرستان‌های کشور است یک ردیف خاص مانند ردیف تخریب و بازسازی مدارس در نظر گرفته شود و این ردیف خاص برای تجهیز هنرستان‌ها باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه فضا در کمیسیون برای این کار آماده است و امیدواریم با حمایتی که اعضای کمیسیون می‌کنند این موضوع در برنامه گنجانده شود و ما بتوانیم در طول برنامه ششم تجهیزات خود را به روز کنیم.

وی گفت: همچنین ما در حال آماده‌سازی ماده واحده‌ای هستیم که آن را به دولت و مجلس ارائه کنیم به این منظور که صنایع کشور چه دولتی و خصوصی موظف شوند برای پشتیبانی، هنرستان‌ها را تجهیز کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص به روز بودن تجهیزات هنرستان‌ها، تصریح کرد: نیازی نیست که این تجهیزات به روزترین تجهیزات باشند زیرا در هنرستان‌ها اصول و مکانیزم‌های کار را آموزش می‌دهیم البته رشته‌های تازه تاسیس باید تجهیزات به روزی داشته باشند، اما رشته‌های قدیمی‌تر می‌توانند از امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد استفاده کنند و در صورت نیاز به امکانات جدید نیز می‌توانیم این کار را برای آنان انجام دهیم.

زرافشان خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های دانشگاهی کشور توسعه‌یافته‌ای مانند ژاپن نیز تجهیزات به روزی که در این کشور وجود دارد به کار گرفته نمی‌شود.

وی در خصوص هدف برگزاری مسابقات، گفت: مسابقات علمی و کاربردی هنرستان‌های کارودانش کشور با هدف شناسایی استعدادهای برتر مهارتی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود همچنین می‌خواهیم که توانمندی‌های رشته‌های مهارتی کارودانش به جامعه معرفی شود و این رشته‌ها در سطح کشور ارتقاء جایگاه پیدا کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ما علاوه بر نخبگان ذهنی به نخبگان مهارتی نیز برای توسعه کشور نیاز داریم و این دانش‌آموزان، نخبگان مهارتی هستند که می‌توانند در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور در آینده نقش‌آفرین باشند.

زرافشان خاطرنشان کرد: چهاردهمین مرحله مسابقات علمی و کاربردی کارودانش در 37 رشته بین 322 هنرجوی منتخب کشوری برگزار می‌شود.

سیدجواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از افتتاح اولین مرکز کارآفرینی آموزش و پرورش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این مرکز حمایت، هدایت، تواناسازی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها برای جذب شدن به بازار کار است.

وی ادامه داد: هنرجویان نیاز به تواناسازی تقویت، حمایت و مساعدت دارند اگرچه ما این کار را به طور طبیعی انجام می‌دهیم، اما به این منظور مرکز رشد کارآفرینی را دایر کرده‌ایم و قرار است شبکه‌ی این مرکز در دل هنرستان‌ها گسترش پیدا کند و در تمام هنرستان‌ها شعبه داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: مرکز رشد کارآفرینی در زمینه آموزش و تواناسازی، ارائه تسهیلات مختلف مانند وام‌، شناخت ظرفیت بازار اشتغال، هدایت دانش‌آموزان به سمت بازار کار و از همه مهم‌تر کارآفرینی فعالیت می‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد: با سازمان صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه‌ای بسته‌ایم که برای ارائه جواز کسب در رشته‌هایی که به تخصص‌های هنرجویان نیاز است، آنان در اولویت قرار بگیرند.

وی افزود: با انجام این کار هنرجو مهارت را به خوبی یاد می‌گیرد و می‌داند که در آینده برای او بازار کاری وجود دارد به همین منظور قرار شده است که یکی از هنرجویان ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مستقر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در خراسان رضوی 780 هنرستان فنی و حرفه‌ای کارودانش وجود دارد که در این مراکز 80 هزار هنرجو تحصیل می‌کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه بازار کار صفحه 14 (مهارت)، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395، شماره 1015.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین