پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
حجت الاسلام فخرالدین صابری از اقدامات میراث فرهنگی استان برای آماده سازی پرونده ثبت چند میراث صنعتی خبر داد و گفت: البرز جزو استان‌هایی است که خوشبختانه در زمینه صنعت چندین پرونده برای شرکت در همایش میراث صنعتی دارد، پرونده هایی که به دنبال ثبت ملی آن هستیم.

شعارسال: مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از تلاش برای ثبت ملی سد کرج و شهر صنعتی-تاریخی استان خبر داد.
 
حجت الاسلام فخرالدین صابری از اقدامات میراث فرهنگی استان برای آماده سازی پرونده ثبت چند میراث صنعتی خبر داد و گفت: البرز جزو استان‌هایی است که خوشبختانه در زمینه صنعت چندین پرونده برای شرکت در همایش میراث صنعتی دارد، پرونده هایی که به دنبال ثبت ملی آن هستیم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه زمان برگزاری همایش میراث صنعتی وزارت میراث فرهنگی در دی‌ماه سال جاری است، افزود: تا آن زمان مهلت داریم که پرونده ثبت شهر صنعتی تاریخی البرز را آماده سازی کنیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در خصوص تاریخچه شهر صنعتی این استان، توضیح داد: منطقه ای که اکنون به عنوان استان البرز آن را می شناسیم در دوره عصر صنعت که مقارن با اواخر دوره پهلوی اول و اوائل دوره پهلوی دوم بوده حضور چشم گیر و فعالی داشته است.
 
محدوده شهر صنعتی - تاریخی استان البرز حدفاصل میدان استاندارد تا راه آهن است
 
صابری بیان کرد: در بازه زمانی سال های ۱۳۱۵ تا ۱۳۳۷ در شهر کرج و نقاط پیرامونی آن قابلیت ایجاد کارخانه های صنعتی وجود داشته است که در آن سال ها به این مهم پرداخته شد.
 
وی با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده برای ایجاد نخستین شهر صنعتی شکل گرفته در دوره پهلوی اول، منطقه کرج و اطراف آن انتخاب شده بود، افزود: در آن سال ها شهر صنعتی مورد نظر ایجاد شد و اکنون بخشی از آن همچنان بکر و دست نخورده باقیمانده است، حال می خواهیم در مورد حراست و حفاظت از آن اقداماتی را انجام دهیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در خصوص محل قرارگیری این شهر صنعتی تاریخی استان البرز با بیان اینکه در نزدیکی میدان استاندارد شهر کرج واقع است، افزود: اولین کارخانه ذوب آهن ایران مربوط به دوره پهلوی نیز در آن محدوده در ضلع جنوبی میدان استاندارد واقع شده که این اثر در گذشته به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
 
میراث صنعتی استان البرز باید حفظ شود
 
صابری توضیح داد: در آن محدوده حدفاصل کارخانه ذوب آهن تا ایستگاه راه آهن محل شکل گیری شهر صنعتی اولیه کرج بوده است که در نزدیکی آن میادین، معابر، خیابان ها، پیاده روها، خانه های سازمانی مسکونی و همچنین ساختمان های اداری مانند ساختمان موسسه استاندارد همگی دایر شده بود و گوشه هایی از طراحی این شهر صنعتی تاریخی است.
 
وی با بیان اینکه اکنون مدنظر داریم که این شهر صنعتی تاریخی که مجموعه ای ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتاری است را مورد رسیدگی قرار دهیم، عنوان کرد: در این عرصه اکنون ساختمان های اداری، مسکونی و مجتمع های آموزشی قرار دارد، مکان های عمومی مانند ایستگاه راه آهن نیز در ضلع شرقی آن واقع است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به فعالیت کارخانه هایی مانند لوکوموتیوسازی در نزدیک عرصه این شهر صنعتی تاریخی، گفت: اکنون بخش هایی از تاسیسات و بناهای ایجاد شده در عرصه این شهر صنعتی نوسازی شده است اما عمده این ساختمان ها که در گذشته توسط یک معمار روسی به نام «نیکلای مارکف» طراحی شده بود هنوز دست نخورده است که به عنوان بخشی از این میراث صنعتی استان البرز باید حفظ شود.
 
راه اندازی موزه صنعت در نظرآباد
 
صابری با بیان اینکه بعد از آماده سازی پرونده این شهر صنعتی تاریخی البرز آن را به شهرداری کرج و استانداری نیز ابلاغ خواهیم کرد، توضیح داد: زمانی که مراحل ثبت آن در وزارتخانه دنبال شود و به نتیجه برسد، شهرداری باید در طرح تفضیلی این مهم را مدنظر داشته باشد که در عرصه این شهر صنعتی تاریخی، دیگر هیچگونه دخل، تصرف و یا ساخت و سازی انجام نشود زیرا باید به عنوان یک شهر اولیه صنعتی از آن حفاظت کنیم.
 
وی در خصوص آماده سازی پرونده ثبتی چند میراث صنعتی دیگر البرز برای ارائه به وزارت خانه توضیح داد: یکی از این موارد کارخانه نساجی شهرستان نظرآباد است که پرونده آن درحال آماده سازی است؛ در این رابطه با مدیران این کارخانه هماهنگ شده ایم تا چند مورد از سالن های آنجا را به عنوان میراث صنعتی استان البرز حفظ کنیم و شاید آن بخش ها تبدیل به موزه صنعت شود.
 
موسسه رازی ثبت ملی می‌شود
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تاکید کرد: یکی دیگر از میراث های صنعتی البرز سد امیرکبیر کرج به عنوان یک سد بتنی و قدیمی کشور است، پرونده این مورد نیز در حال آماده سازی برای همایش میراث صنعتی کشور است تا به عنوان میراث صنعتی دوره پهلوی دوم ثبت ملی شود.
 
صابری با اشاره به اینکه در گذشته دو میراث صنعتی استان البرز ثبت ملی شده است، افزود: این موارد مشتمل بر کارخانه های قند و ذوب آهن کرج است.
 
وی در پایان اضافه کرد: از دیگر موسسات تاریخی کرج که ثبت ملی آن را دنبال خواهیم کرد، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است که در مجموعه آن ساختمان هایی با معماری تاریخی قرار دارد، در این رابطه نیز اقدامات لازم برای آماده سازی پرونده این مجموعه به عنوان میراث صنعتی استان دنبال شده است.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری    مهر ،تاریخ انتشار:   23   آبان 1398،کدخبر:    4772028،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین