پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
الهام قصیدیان سرپرست هیئت کاوشگر پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: باستان شناسان استان البرز موفق شدند غاری را در ساوجبلاغ کشف کنند که بقایای ارزشمندی از انسان‌ها را با بیش از هفتاد هزار سال نشان می‌هد.

 

 

 

 

 

شعارسال: فصل جدیدی از باستان شناسی در روستای سرهه ساوجبلاغ که از کشف بقایای ارشمند استقرار انسان به بیش از هفتاد سال پیش خبر می دهد، آغاز شد.

 

الهام قصیدیان سرپرست هیئت کاوشگر پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: باستان شناسان استان البرز موفق شدند غاری را در ساوجبلاغ کشف کنند که بقایای ارزشمندی از انسان‌ها را با بیش از هفتاد هزار سال نشان می هد.

 

الهام قصیدیان گفت: باستان شناسان در پناهگاه صخره‌ای در ارتفاعات البرز به نمونه‌هایی رسیدند که نشان می‌دهد محوطه روستای سرهه اولین محوطه پارینه سنگی شناسایی شده استان البرز است.

 

 

 

دوره پارینه سنگی درپناهگاه صخره ای سرهه

 

علیرضا دهقان مهرجو، معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی البرز نیز در این بازدید گفت: پناهگاه صخره‌ای سرهه دارای داده‌های بسیار غنی از دوره پارینه سنگی میانی است که یک بازه زمانی ۴۰۰ هزار تا ۵۰ هزار سال را در برمی‌گیرد.

 

او افزود: غار کشف شده در ساوجبلاغ در چهار کیلومتری شرق روستای سرهه و نوزده کیلومتری شهر کرج واقع شده است.

 

دهقان مهرجو گفت: در زمان حاضر کاوش این محوطه به کمک یک گروه ایرانی به صورت مشترک با کشور آلمان انجام شده و موزه ناندرتال آلمان تمامی هزینه‌های این کاوش را متقبل شده است.

 

 

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

 

 

محمد همتی یکی از باستان شناسان در این بازدید گفت: این گونه که از کاوش باستان شناسان پیداست ردپای انسان‌های اولیه در هفتاد هزار سال گذشته در البرز وجود داشته است.

 

او افزود:غار صخره‌ای سرهه تابستان سال ۹۶ به کمک یکی از باستان شناسان که برای کوهنوردی و در راهپیمایی به روستای سرهه ساوجبلاغ رفته بود کشف شده است.

دست افزارهای سنگی به جا مانده در غار صخره ای

 

معاون اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی البرز در ادامه این بازدید گفت: با توجه به فرم وخصوصیاتی که این سنگ‌ها دارد ما را به دوره پارا سنگی میانی می‌رساند که حدود پنجاه تا هفتاد سال تخمین زده می‌شود و بر اساس داده‌های کشف شده که اکثراً دست افزار‌های سنگی هستند، توانسته‌ایم قدمت استقراری این پناهگاه را به دوره پارینه سنگی میانی منتسب کنیم.

 

 

 

 

مهرجو افزود: کشف بقایای ۷۰ هزار ساله در این غار با یافته کنونی کاملا" مطابقت دارد و برای بررسی بیشتر نیازمند آزمایش‌های سال‌یابی و سن سنجی و تحلیل دقیق‌تر دست‌افزار سنگی هستیم که باید به زودی انجام شود.

 

سرپرست هیئت کاوشگر پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه با بیان اینکه تنها چیزی که انسان‌های اولیه داشتند همین ابزار‌های سنگی بوده ، گفت: در آن دوران چیزی به اسم طلا وفلز نبوده و تنها ابزار‌های سنگی به جا مانده از آن دوران معرف دوره پارینه سنگی است که در این جا کشف شده است.

 

الهام قصیدیان افزود: بر اساس یافته‌های کاوش پناهگاه صخره‌ای سرهه می‌توان گفت برای نخستین بار است که ما آثاری از دوره پارینه سنگی میانی در این منطقه از البرز میانی به دست آورده‌ایم.

 

 

او گفت:همچنین تعدادی استخوان‌های حیوانی و دست افزار‌های سنگی و ابزار‌هایی که برای انسان‌های اولیه بوده در این کاوش یافت شده که برای آزمایش قطعی دوره به کشور آلمان و آزمایشگاه ناندرتال ارسال می‌شود.

قدیمی ترین استقرار شناخته شده انسان در البرز جنوبی

 

قصیدیان با بیان اینکه احتمال می رود بر اساس ارتفاع محوطه کشف شده از سطح دریا که چیزی در حدود ۲۰۰۰ متر است و مربوط به دوره‌های میان یخچال بوده، ادامه داد: حدس بر آن است که زمان استقرار انسان به ۱۲۵ هزار سال پیش برمی گردد که قدیمی‌ترین استقرار شناخته‌شده در منطقه استان البرز است.

 

او گفت:عمق کاوش در این محوطه به ۱۸۰ سانتی متر رسیده و در فصول بعد نیز ادامه خواهد داشت وهدف از این کاوش دسترسی به پیشینه زندگی انسان‌های اولیه در روستای سرهه است.

 

در استان البرز و در محوطه‌های تاریخی موشلان تپه وتپه ازبکی کاوش‌های علمی زیادی صورت گرفته، اما برای اولین بار است که کاوش های انجام شده در البرز جنوبی به دوره پارینه سنگی برمی گردد.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  ،تاریخ انتشار:6  آبان 1398،کدخبر: 7119782،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین