پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
پایتخت‌نشینان هم‌چنان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته و مدیران هم‌چنان منتظر باد و باران هستند اما نکته قابل توجه این است که شهرداری اعلام کرد مبنای تصمیماتش در این زمینه سیاهه 2 سال پیش خواهد بود.

شعار سال:پایتخت‌نشینان هم‌چنان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته و مدیران هم‌چنان منتظر باد و باران هستند اما نکته قابل توجه این است که شهرداری اعلام کرد مبنای تصمیماتش در این زمینه سیاهه 2 سال پیش خواهد بود.

 کلانشهر تهران چند روزی است که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند.

مسئولان مرتبط در این زمینه پاسخ درستی در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا نمی‌دهند و توپ مسؤولیت خود را مدام در زمین یکدیگر پاسکاری می‌کنند.

قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. اما دستگاه‌های مسئول در این زمینه تاکنون به وظایف خود عمل نکرده و جالب است که مدام تعداد دستگاه های مسؤول تغییر می کند.

تاثیر ۲۰ درصدی تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا

تنها راهکار مدیران برای کاهش آلودگی هوا تعطیلی مدارس تهران بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان تعطیلی مدارس تاثیری چندانی ندارد و فقط ۲۰ درصد در کاهش آلودگی تاثیرگذار است.

نسخه‌پیچی شهرداری برای آلودگی هوا با سیاهه 2 سال پیش

تصمیم گیری برای آلودگی با آمار ۲ سال پیش

عصر روز گذشته غلام محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توئیتی اعلام کرد: بر اساس آخرین سیاهه انتشار سال ۹۶ سهم کلیه منابع آلاینده و منابع متحرک مشخص است و سایر اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر شده مورد تایید شهرداری نیست و مبنای تصمیم‌گیری ما در شهرداری گزارش حاصله است.

نسخه‌پیچی شهرداری برای آلودگی هوا با سیاهه 2 سال پیش

در سیاهه‌ منتشر شده سهم خودروهای سواری، تاکسی، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون را اعلام کرده و همچنین منابع آلاینده متحرک، فرودگاه‌ها، جایگاه سوخت، راه‌آهن، پایانه‌های اتوبوس، خانگی، تجاری، اداری، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مشخص شده است.

اما نکته قابل توجه این است که سهم منابع آلاینده شهر تهران براساس این سیاهه برای سال ۹۶ است و نمی‌توان برای کلانشهری مثل تهران با بیش از ۸ میلیون جمعیت نسخه‌پیچی بر اساس آمار ۲ سال پیش کرد.

اقبال شاکری عضو شورای چهارم شهر تهران در این باره گفت: به طور کلی با استقرار سامانه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا می‌توان میزان آلاینده‌ها را به طور مستمر پایش کرد و تعطیلی مدارس و ادارات بر اساس میزان آلاینده‌هایی است که به صورت روزانه از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا احصا می‌شود.

نسخه‌پیچی شهرداری برای آلودگی هوا با سیاهه 2 سال پیش

وی با بیان اینکه استاندارد سوخت و خودرو بر اساس گزارش سازمان استاندارد همیشه مستمر و به روز اعلام می‌شود، گفت: همین چند روز پیش خودروسازان در این زمینه اظهارنظر کرده و همچنین درباره تولید و توزیع سوخت و کیفیت آن اظهارنظرهای متفاوتی صورت گرفت.

به گفته شاکری، آمارها باید به روز باشد و با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و شماره‌گذاری‌های انجام شده میزان خودروهای فرسوده و سن کارکرد آنها قابل احصا است.

منابع آلاینده متغیر هستند

عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: نمی‌توان با آمار دو سال پیش برای شهر تهران تصمیم‌گیری کرد چرا که منابع آلاینده متغیر هستند.

تعداد خودروهای فرسوده نسبت به ۲ سال پیش افزایش یافته است

وی با تاکید بر این موضوع که از دو سال پیش تاکنون تعداد خودروهای فرسوده افزایش پیدا کرده است، گفت: همچنین کیفیت سوخت هم متفاوت است.

به گفته شاکری، سهم آلاینده‌های متحرک همیشه بیشتر است،‌ اما تاکید می‌کنم اگر دستگاه‌ها نتوانند اطلاعات به روزی دهند چطور مدیران می‌توانند تصمیم‌گیری کنند و این یک مشکل است.

بر اساس این گزارش، مدارس تهران از ابتدای هفته جاری تعطیل شدندو گفته می‌شود تا پایان هفته این تعطیلی ادامه دارد.

متخصصان پزشکی هم معتقد هستند که آلودگی هوا زیان ۵.۷ میلیارد دلاری بر سلامت جامعه دارد و بیشتر گروه‌های حساس جامعه در این زمینه آسیب‌ می‌بینند، اما مسئولان شهرداری تاکید می کنند که مبنای تصمیمات آنها گزارشات دو سال پیش است.

نمی‌توان فقط بر اساس سیاهه برای کلانشهر تهران نسخه پیچی کرد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره، گفت: نمی‌توان فقط بر اساس سیاهه برای کلانشهر تهران نسخه پیچی کرد.

سیاهه ۹۶ با شرایط فعلی قطعا متفاوت است

وی با بیان اینکه سیاهه‌ای که در سال ۹۶ منتشر شده با شرایط فعلی قطعا متفاوت است، گفت:‌ متغیرها همیشه تغییر می‌کنند و ثابت نیستند.

شرکت سیمان ۱۹۰ روز مازوت سوزاند این موضوع در سیاهه آمده است؟

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه متغیر آلودگی هوا فصل به فصل تغییر می‌کند، گفت: فرض کنید اخیرا گزارشی داشته‌ایم که شرکت سیمان تهران ۱۹۰ روز مازوت سوزانده است در حالی که این کار ممنوع است. آیا این موضوع هم در سیاهه دیده می‌شود؟ خیر، چراکه منابع آلاینده متفاوت است.

نمی توان بر اساس سیاهه دو سال پیش برای تهران برنامه ریزی کرد

وی به سهم کارخانجات در تولید آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تاکید می‌کنم که آلاینده‌های ثابت نیستند و نمی‌توان بر اساس سیاهه دو سال پیش برای تهران برنامه‌ریزی کرد و اگر آلاینده‌ها از دو سال پیش تاکنون به گفته خود آنها ثابت باشد، یعنی هرچه تلاش کرده‌اند نه یک درصد بالا رفته و نه یک درصد پایین آمده است.

نسخه‌پیچی شهرداری برای آلودگی هوا با سیاهه 2 سال پیش

آمار خودشان را هم زیر سوال می برند؟

وی ادامه داد: مدیران شهری بارها اعلام کردند که ما طرح‌های ترافیکی اجرا کردیم و باعث کاهش آلودگی هوا شده است و آمارهای متعددی انتشار کرده‌اند. آیا اینها آمار خودشان را هم زیر سوال می‌برند. من دوباره تاکید می‌کنم نمی‌توان با سیاهه سال ۹۶ برای سال ۹۸ برنامه نوشت.

با وجود تعطیلی مدارس همچنان کلانشهر تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و از میزان آلاینده‌ها کاسته نشده است. با این وجود برخی از مدیران معتقدند اگر باد و باران بوزد مشکل آلودگی هوای تهران برطرف می‌شود این درحالی است که باید توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان آلودگی هوا را مدیریت کرد. اما در دو سال گذشته ضعف‌هایی وجود داشته و توسعه مترو و حمل و نقل عمومی به درستی اجرا نشده و اعضای شورا شهر هم معتقد هستند دولتی در این باره کمکی نکرده است.

یوسف رشیدی کارشناس محیط زیست در این باره گفت: تاکید اصلی بر کنترل انتشار بر منابع ساکن و متحرک است.

وی با تاکید بر این موضوع که بسیاری از این اقدامات در حیطه فعالیت شهرداری نیست، گفت: مثلا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، انتشار آلودگی از صنایع بزرگ نظیر نیروگاه و پالایشگاه، مهمترین اقدامی است که می‌تواند به آلودگی شهر تهران کمک کند.

دولت کمکی در توسعه حمل و نقل عمومی نکرد

رشیدی با تاکید بر این موضوع که به نظر می‌رسد دولت در توسعه حمل و نقل عمومی کمکی به شهرداری نکرده است، گفت: تولید برخی آلاینده‌ها مکانیزم پیچیده‌ای دارم مثل تولید ازن در تابستان که به سیاهه انتشار حاصل نمی‌شود و برای ذرات معلق ثانویه ۲.۵pm به همین صورت است.

نسخه‌پیچی شهرداری برای آلودگی هوا با سیاهه 2 سال پیش

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تابستان ازن بالاست و نمی‌توان این موضوع را با سیاهه انتشار اعلام کرد.

رشیدی با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان بر اساس سیاهه انتشار برای آلودگی هوا نسخه پیچید گفت: سیاهه انتشار،‌اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا،‌ آنالیز شیمایی ترکیبات ذرات معلق با کنار هم قرار دادن این موارد می‌توان تصمیم‌گیری‌هایی در زمینه آلودگی هوا داشت.

بر اساس این گزارش تهران همچنان آلوده است. باد و باران هم نوزید و گفته‌اند شاید در پنجشنبه قدری تغییرات شرایط جوی داشته باشیم. تصمیمات مقطعی مانند تطعیلی مدارس و اجرای زوج و فرد از در منازل تاثیری نداشته است و تاکنون آلودگی همچنان مهمان پایتخت‌نشینان است و شهرداری تهران شب گذشته اعلام کرده که بر اساس آمار دو سال پیش برای پایتخت‌نشینان نسخه پیچی می‌کند اما این کار شدنی نیست چراکه آلاینده‌ها در تهران متغیر هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر:1023019،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین