پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه افرادی که به عنوان متکدی فعالیت می‌کنند معمولاً مجهول‌الهویه هستند، گفت: سال گذشته شهرداری ۳۰۰ سالمند و معلول را به عنوان متکدی به بهزیستی تحویل داد که بی‌خانمان بودند.

شعار سال: حبیب‌الله مسعودی فرید در رابطه با ساماندهی متکدیان در کشور، گفت: قانونی در رابطه با بحث متکدیان در سال 87 داریم که اصل کار با فرمانداری و استانداری و محوریت این امر به شهرداری‌ها داده شده است و شهرداری طبق قانون باید متکدیان را در مکان‌های موقتی نگهداری کند تا از نظر بیماری‌های واگیر وضعیتشان مشخص شود یا اینکه سابقه جرم و بزهکاری نداشته باشند.

وی ادامه داد: چند سال پیش وقتی شهرداری این اقدام را انجام داد مشخص شد که فقط 17 درصد از متکدیان جمع‌آوری شده‌ نیازمند واقعی بودند طبق قانون هر دستگاهی موظف به رسیدگی به بخشی از این متکدیان است مثلاً کمیته امداد به در راه‌ماندگان رسیدگی می‌کند و بهزیستی به کودکان زیر 18 سال، سالمندان و معلولان متکدی رسیدگی می‌کند و چنانچه مجرم باشد قوه قضاییه، مسؤول است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: افرادی که به عنوان متکدی فعالیت می‌کنند معمولاً مدارک هویتی ندارند و هویت دیگری را برای خود معرفی می‌کنند. این افراد مجهول‌الهویه هستند یا مثلاً سالمندی است که آلزایمر دارد، یا به عمد می‌گوید که نمی‌داند چه کسی است به همین دلیل باید حتماً این افراد احراز هویت شوند و صرفاً دانستن کد ملی آنها کفایت نمی‌کند.

فرید گفت: متکدیان به این دلیل باید شناسایی شوند که ممکن است مجرم باشند و در لباس متکدی‌گری ورود کنند یا اینکه مثلاً در شهری شناسایی و بازداشت شوند و در شهر دیگری پیگیر کار خود باشند.

وی تصریح کرد: بررسی سلامت این افراد هم مهم است مثلاً اگر بیماری واگیر داشته باشند، سالمند یا کودکی که بیماری سل داشته باشد در اقامتگاه‌ها به سایر متکدیان هم بیماری خود را منتقل می‌کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بنابراین بررسی‌های اولیه برای متکدیان مهم است و پس از آن به سمت دستگاه‌های متولی هدایت می‌شوند ما در سازمان بهزیستی برای ساماندهی بیش از 60 درصد این متکدیان که غیرتهرانی‌ هستند حمایت‌های لازم را برای سالمندان، بیماران مزمن روانی و کودکان داریم.

فرید گفت: اغلب این افراد را پس از شناسایی به استان‌های مربوطه می‌فرستیم تا ساماندهی شوند همچنین فرآیند مددکاری را برای آنها داریم که چنانچه خانواده داشته باشند این افراد به خانواده‌هایشان سپرده شوند.

وی در مورد کافی بودن مراکز نگهداری آنها، گفت: برای کودکان خیابانی 37 مرکز داریم این در حالی است که بیش از 90 درصد آنها با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند بنابراین باید مددکاری اجتماعی برای آنها انجام شود و به صرف اینکه در خیابان هستند نمی‌توانیم آنها را بگیریم و به مراکز خود بفرستیم.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: در حوزه سالمندان و بیماری مزمن روانی نیز ساماندهی را به استان‌های مربوطه واگذار کرده‌ایم و در تهران ظرفیت نگهداری داریم.

فرید گفت: در تهران سال گذشته در بحث معلولان و سالمندان متکدی 300 نفر از شهرداری به سازمان بهزیستی سپرده شد که اغلب متکدیان بی‌خانمان بودند.

وی افزود: در بحث کودکان زیر 18 سال نیز سالانه حدود 1300 نفر فقط در تهران در بحث تکدی گری از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند که ممکن است خدمات را به صورت روزانه یا شبانه‌روزی دریافت کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 23 مرداد 1395، کد مطلب: 13950523000693:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین