پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۷۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علت توجیه‌های آمریکا در دفاع از ترور سردار سلیمانی این است که کاخ سفید به دلیل ترس از وقوع یک جنگ بین ایران و آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

شعار سال:یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علت توجیه‌های آمریکا در دفاع از ترور سردار سلیمانی این است که کاخ سفید به دلیل ترس از وقوع یک جنگ بین ایران و آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

 امیرعلی ابوالفتح ، با اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط نیرو‌های ایالات متحده در عراق، در خصوص اهداف واشنگتن از چنین اقدامی آن هم در مقطع کنونی گفت: اگر بخواهیم اظهارات مقام‌های آمریکایی را برای پی بردن به اهداف و انگیزه‌ها مبنا قرار دهیم، با یک آشفتگی در اظهارنظر‌ها مواجه می‌شویم؛ برخی گفته‌اند سردار سلیمانی در حملات به مواضع ایالات متحده از جمله کشته شدن آن پیمانکار آمریکایی و بعد حمله به سفارت آمریکا نقش داشته و به همین دلیل تصمیم ترور او اتخاذ شده؛ برخی دیگر اعلام کرده‌اند که به نقشه حمله قریب القوعی از سوی ایران دست پیدا کرده‌اند که قرار بوده سردار سلیمانی فرماندهی آن را به عهده بگیرد و گروه سوم نیز مسئولیت کشته شدن کلیه سرباز‌های آمریکایی در عراق را متوجه فرمانده سپاه قدس دانسته‌اند.

وی ادامه داد: موارد ذکر شده بهانه‌ها و توجیه‌هایی هستند که مقام‌های آمریکایی در دفاع از ترور و شهادت سردار سلیمانی مطرح می‌کنند و علت آن نیز این است که کاخ سفید در داخل آمریکا به دلیل ترس از وقوع یک جنگ اجتناب‌ناپذیر بین ایران و ایالات متحده به شدت تحت فشار قرار گرفته است که می‌تواند جنگی به مراتب بزرگتر از جنگ در افغانستان و عراق باشد و لطمات جبران ناپذیری از جهت نیروی انسانی و هزینه به ایالات متحده وارد کند.

ابوالفتح افزود: با این حال به نظر می‌رسد هدف بزرگتر و کلان در برنامه‌ریزی این ترور و آن چیزی که بیان نمی‌شود این است که ایالات متحده در تلاش است تا ایران را از نقش آفرینی در منطقه غرب آسیا باز بدارد؛ ابتدا در سوریه این تمهیدات صورت گرفت، سپس در لبنان و یمن و به تدریج می‌خواهند حضور برون مرزی ایران را به مرز‌های کشور نزدیک کنند و ایران را در درون مرزهایش محصور کنند و تصور آمریکا این است که با ترور فرمانده سپاه قدس می‌توانند به این هدف دست پیدا کنند و که البته بسیار دور از ذهن است که حتی ترور فردی گرانسنگ مانند سردار سلیمانی، خللی در ماموریت‌های نیرو‌های برون مرزی ایران ایجاد شود و چه بسا حتی این فعالیت‌ها به لحاظ کمی و کیفی گسترش بیشتری پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دستپاچگی مقامات ایالات متحده و تناقض‌ها در توئیت‌های دونالد ترامپ و دعوت مجدد او از ایران برای گفتگو را ناشی از عدم پیش بینی عواقب این اقدام دانست، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که یک اقدام با ریسک بسیار بالا از سوی ایالات متحده انجام گرفته است. روزنامه لس‌آنجلس تایمز مقاله‌ای نوشته و در آن نوشته حتی تیم امنیت ملی کاخ سفید نیز تصور نمی‌کردند که ترامپ با آن چیزی که آن‌ها از آن با عنوان «ترور سردار سلیمانی» یاد می‌کنند موافقت کند.

وی ادامه داد: لس‌آنجلس تایمز در همین مقاله می‌افزاید که فشار جریان تندرو باعث شد تا ترامپ از بین گزینه‌های مختلف این گزینه را انتخاب کند. بسیاری از دموکرات‌ها نیز معتقد هستند که رئیس‌جمهور ایالات متحده یک اقدام حساب نشده‌ای را مرتکب شده و تصور نمی‌کرد با چنین واکنشی مواجه شود. البته صحبت‌های خود او نیز گویای موضوع است؛ وقتی خیلی راحت می‌گوید برخلاف آنچه رهبران ایران می‌گویند، سلیمانی در بین مردم ایران محبوبیت نداشته، گویای این است که اطلاعات غیرواقعی و کانالیزه شده در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا قرار می‌گیرد.

ابوالفتح گفت: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ترامپ این تصمیم را مبتنی بر اطلاعات غلط اتخاذ کرده؛ البته ترامپ به دلیل اینکه عمدتا به دنبال کار‌های نمایشی است؛ ترور شخصی همچون سردار سلیماین با اوصافی که داشته می‌تواند در بین بخشی از حامیان سنتی ترامپ مقبولیت ایجاد کند، ولی در کلیت، این اقدام برای امنیت منطقه بسیار پر ریسک است و مشخص نیست ایران چه واکنشی به این اقدام نشان دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24،تاریخ انتشار:14دی1398،کد خبر:199886،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
الان تو خود آمریکا درگیرن که کاری که ترامپ کرده درست بوده یا نه دو دستگی ایجاد شده و با این وضعیت بعید میدونم که ترامپ دور دوم رای بیاره چون واقعا گند زده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین