پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کارشناس مسائل نفتی گفت: انتظار داریم در سالگرد کودتای 28 مرداد نشست مربوط به قراردادهای نفتی در مجلس را رسمی و علنی برگزار کنند تا مردم و کارشناسان اتفاقات را ببینند زیرا نفت موضوعی ملی و مربوط به همه مردم است.

شعارسال: محمدرضا اکبری مدیر اندیشگاه تحلیل گران انرژی و دکترای مخازن نفت و گاز در یک نشست خبری درباره مدل جدید قراردادهای نفتی اظهار داشت: 8 مهر پارسال مصوبه اول الگوی جدید قراردادهای نفتی تصویب شد که ایرادات زیادی داشت و نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، سازمان پدافند غیرعامل و نهادهای امنیتی درباره آن نقد و اعلام نظر کردند و در نهایت هیات تطبقی قوانین مجلس به دلیل مغایرت‌های قانونی جلوی آن را گرفت و قرار شد، اصلاح شود و معاونت حقوقی دولت هم از منتقدان تشکر کرد.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه چند جلسه کارشناسی بین منتقدان و مدیران ارشد نفت برگزار شد که ماحصل آن 13 محور بود که از سوی رئیس جلسه به وزارت نفت ابلاغ شد.

این کارشناس مخازن نفتی افزود: توزیع عادلانه ریسک، تضامین انتقال فناوری، ایجاد سبد میادین و سپردن میادینی که ما امکان توسعه آن را نداریم به خارجی‌ها از جمله موارد مطرح شده در این محورها بود.

وی اضافه کرد: پس از آن رئیس جمهور به مقام معظم رهبری نامه نوشت و رهبری پاسخ دادند به این مضمون که اصلاحات مورد نظر انجام نشده است.

*ایرادات اصلی مصوبه دولت باقی مانده و الفاظ عوض شده‌اند

اکبری اضافه کرد: 13 مرداد ماه مصوبه دوم آمد و براساس آنچه که آقای جهانگیری اعلام کردند 150 ایراد و اصلاح برطرف شد اما واقعیت این است که ایرادات اولیه و شکلی برطرف شده و ایرادات اصلی باقی مانده است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال بحث سرمایه گذاری تبدیل شده به تامین مالی یا بهره‌برداری و تولید تبدیل شده به تولید یا هزینه پیمنکار تبدیل به مطالبات پیمانکار شده است یعنی فقط لفاظی شده و فقط الفاظ عوض شده است.

این کارشناس مخازن نفتی تصریح کرد: ایرادات اصلی که براساس آن مدیریت تولید را برای چند دهه به شرکت خارجی واگذار می‌کرد باقی مانده، تعارض با اصل 44 همچنان پابرجاست و بلاتکلیفی در امور اختلافی با شرکت خارجی به صورت مبهم باقی مانده است.

وی افزود: در جمع‌بندی‌های بعدی هفته گذشته باز هم آقای وزیر گفت که ما دوباره مصوبه را اصلاح می‌کنیم یعنی یک سال است که کشور درگیر موضوعی است که می‌توانست روز اول با بها دادن به دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارشناسان حل شود.

*در سالگرد کودتای 28 مرداد نشست مجلس برای بررسی قراردادهای نفتی محرمانه شد

اکبری در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم در سالگرد کودتای 28 مرداد جلسه مربوطه در مجلس را به صورت رسمی و علنی و شفاف برگزار کنند تا مردم و کارشناسان اتفاقاتی را که می‌افتد، ببینند چرا که نفت یک موضوع ملی و مربوط به همه مردم است.

وی تاکید کرد: حل شدن پشت پرده مسئله هیچ مشکلی را برطرف نمی‌کند چرا که انتقادات همه نهادهای نظارتی پابرجاست و با جلسه محرمانه برطرف نمی‌شود.

این کارشناس نفتی ادامه داد: منتقدین 16 صفحه استدلال‌های حقوقی درباره اشکالات IPC تقدیم هیات تطبیق قوانین مجلس کردند و انتظار می‌رود این ایرادات در هیات اعلام وصول شود.

وی تاکید کرد: هیچ دغدغه سیاسی وجود ندارد و تا آخرین لحظه به وزارت نفت و مجلس مشاوره می‌دهیم.

*هیچ کدام از منتقدان مخالف سرمایه گذاری خارجی در نفت نیستند

اکبری در ادامه اظهار داشت: هیچ کدام از منتقدان مخالف سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی‌های روز و تعامل با خارجی‌های نیستند و تصور نمی کنند که ما در تمام حوزه‌ها صاحب توانمندی هستیم چرا که در نامه قبلی آقای توکلی نیز منتقدان تصریح کردند که IPC را بعد از انجام اصلاحات در حوزه‌های مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده کنید.

وی تاکید کرد: اساسا پیشنهاد ما بر این بود که این الگوی قراردادی را برای میادین با ریسک بالا در دریا استفاده کنید و این درحالی است که آقای معاون اول گفتند منتقدان پول گرفتند تا اجازه ندهند ما در میادین مشترک سرمایه گذاری کنیم.

*توتال اگر توانمندی دارد چرا وارد میادین پر ریسک ایران نمی‌شود؟

این متخصص مخازن نفتی گفت: مگر نمی‌گویید توتال همه فن حریف است و تکنولوژی دارد و می‌تواند مدیریت کند پس چرا این شرکت وارد میدان مسجد سلیمان که ما دیگر نمی‌توانیم از آن تولید کنیم نمی‌شود چرا میادینی که ضریب بازیافت پایینی دارد، نمی‌شود.

وی تصریح کرد: میدان آزادگان میدانی به طول 70 و عرض 40 کیلومتر و به ارتفاع برج مییلاد است یعنی هر جایی را در آن محدوده چاه بزنید به نفت می‌رسید و توسعه آن بسیار ساده است.

وی ادامه داد: توتال برای آزادگان دندان تیز کرده اما برای میدان مسجد سلیمان که به تکنولوژی‌های افزایش بازیافت نوع سوم و پول نیاز دارد وارد نمی‌شود.

اکبری تاکید کرد: برای کل میادین کشور با توجه به تنوع آنها پیچیدن یک نسخه واحد اشتباه است و برای هر میدان با توجه به نیاز آن باید قرارداد بسته شود.

وی توضیح داد: شرکت شل با زدن چاه و پمپ‌های ساده درون چاهی از میدان مجنون عراق 600 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و توتال هم دقیقا همان کار داخلی ‌ها را در آزادگان انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: در IPC تنها چیزی که در میادین مختلف فرق می‌کند، فی و مدت قرارداد است.

*پیشنهاد مکتوب خارجی‌ها برای دادن 15 میلیارد یورو فاینانس به یک شرکت نفتی داخلی

این متخصص مخازن نفتی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام 15 میلیارد یورو پیشنهاد مکتوب از خارج دریافت کرده‌اند که حاضرند برای سرمایه گذاری در میادین نفتی کم ریسک ایران فقط پول بدهند و سودش را بگیرند، در حالی که بابت 20 میلیارد دلاری که شرکت‌های خارجی می‌آورند 80 میلیارد دلار نفت از ایران می‌برند و این نشان می‌دهد که مشکل ما پول نیست.

وی تاکید کرد: اگر توتال می‌تواند در مسجد سلیمان و آقاجری تولید کند بیاید ولی آنها وارد این میادین پر ریسک نمی‌شوند و می‌دانند کجا بیایند که با حداقل ریسک و حداقل سرمایه گذاری بیشترین سود را ببرند.

*تمام حرف منتقدان این است که اجیر خارجی‌ها نشویم

اکبری با برشمردن اختلافات اساسی ایران و عراق گفت: حرف ما فقط این است که ما نباید اجیر خارجی‌ها شویم، چرا که در ‌IPC ما به جای اینکه مدیریت کنیم مدیریت می‌شویم.

وی ادامه داد: همه حرف ما این است که خارجی‌ها اگر می‌آیند ما آنها را مدیریت کنیم و ما چرا باید بابت توانمندی و ظرفیت خود میدان به خارجی‌ها پول بدهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 30 مرداد 1395، کدمطلب: 13950530000866 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین