پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
نهادهای عمومی و شبه‌دولتی بخش اعظمی از اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده و به سبب قدرت مالی بالایی که دارند، به یکی از رقبای قَدَرِ بخش خصوصی و حتی دولت بدل شده‌اند.
شعارسال: قدرت بالای مالی به همراه عدم پاسخ‌گویی به دولت، به گفته بسیاری کارشناسان موجب به‌وجودآمدن پدیده دولت در دولت از ناحیه حضور نهادها در اقتصاد شده است. این مسئله بارها از سوی مسئولان نیز نقد شده است. دیروز معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید خود از بزرگ‌ترین کارخانه جوجه‌کشی تخم‌گذار خاورمیانه به این مسئله اشاره كرد: «نهادهای عمومی نباید از رانت‌های دولتی برخوردار باشند، بلکه شرایط اقتصادی برای نهادهای عمومی و بخش خصوصی کشور باید یکسان باشد و عملکرد فعالان اقتصادی ملاک برخورداری از امتیازات ویژه باشد». اسحاق جهانگیری با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی نهادهای عمومی کشور اظهار کرد: اگر نهادهای عمومی به دنبال فعالیت اقتصادی در جهت توسعه کشور باشند، هیچ اشکالی ندارد، اما نگرانی‌ها زمانی خواهد بود که شرایط اقتصادی به نفع نهادهای عمومی و علیه بخش خصوصی کشور باشد. وی افزود: در همه دنیا نهادهای عمومی اعم از صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند و مهم این است که بخش خصوصی نباید در تنگنا قرار گیرد. وی ادامه داد: ظرفیت و توان پولی نهادهای عمومی اگر صرف کار اقتصادی و رشد کشور شود، توسعه مناسبی را که بتواند بازدهی مطلوبی داشته باشد، محقق خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه رفع مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: مسائلی مثل بی‌کاری و معیشت را می‌توانیم یکی پس از دیگری حل کنیم تا مردم از زندگی و رفاه بهتری برخوردار باشند. به گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری با حضور در شهرستان آبیک، بزرگ‌ترین کارخانه جوجه‌کشی تخم‌گذار خاورمیانه با ظرفیت تولید ٤٠ میلیون عدد تخم‌مرغ در سال را افتتاح و از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد. وی در مراسم افتتاح این کارخانه، اظهار کرد: خوشبختانه گام‌های بلندی در بخش‌های مختلف در جهت توسعه کشور برداشته و ظرفیت‌های مناسبی در بخش تولید فراهم شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور، ظرفیت تولید سالانه تخم‌مرغ کشور را ٩٣٠‌ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: میزان سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور ١١,٥ کیلو است و میزان سرانه مصرف جهانی ٩.٥ کیلوگرم است که این یعنی ظرفیت مناسبی در بخش تولید در کشور فراهم شده و نه‌تنها می‌تواند به نیازهای داخلی پاسخ‌گو باشد، بلکه باید زمینه صادرات این محصولات نیز فراهم شود. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر صادرات مرغ و تخم‌مرغ در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده و در سه سال اخیر بیش از ٢٠٠‌ هزار تن صادرات تخم‌مرغ شده است که باید در جهت افزایش میزان صادرات تلاش کنیم. جهانگیری به تولید مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید گوشت مرغ صنعتی دو‌میلیون‌و‌١٠٠ هزار تن است که سرانه کشور حدود ٢٦ کیلوگرم است درحالی‌که سرانه متوسط دنیا ١٥ کیلوگرم است. وی ادامه داد: در سه سال گذشته بیش از ٢٠٠ ‌هزار تن تخم‌مرغ به خارج از کشور صادر شده است و این روند از ٤٠ هزار تن شروع شد و در سال ٩٤ به ٩٠ هزار تن رسید که این روند صعودی باید ادامه یابد. وی با تأکید بر برندسازی گفت: وقتی برند شناخته‌شده و معتبری در دنیا داشته باشیم، می‌توانیم حتی به کشورهای پیشرفته دنیا نیز تولیدات خود را صادر کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: با فرصتی که سال گذشته پیش آمد، روسیه می‌تواند یکی از مقاصد صادراتی و بازار بزرگ تولیدات مصرفی ایران باشد که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز کمک خواهند کرد صادرات این بخش توسعه پیدا کند.
شرکت مرغک بزرگ‌ترین واحد تولیدی تخم‌مرغ نطفه‌دار در خاورمیانه است که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در شهرستان آبیک افتتاح شد. همچنین هم‌زمان با آغاز هفته دولت، خط تولید نورد سرد محصولات فولادی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در قزوین بهره‌برداری شد. محصولات تولیدی این واحد به انواع مواد فولادی تبدیل می‌شود و در بخش‌های مختلف صنعت به کار گرفته می‌شود. ظرفیت خط تولید این واحد سالانه
٤٠٠ ‌هزار تن نورد سرد محصولات فولادی است و ماشین‌آلات آن نیز با ٨٥٠‌ میلیارد ریال اعتبار به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است. با بهره‌برداری از این واحد تولیدی که فاز سوم صنایع تولید نوردهای فولادی هفت الماس قزوین محسوب می‌شود، زمینه ٨١ فرصت شغلی در منطقه نیز فراهم شده است.
با اجرای واحد تولیدی یادشده همچنین سالانه ١٤٠ ‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته و ماشین‌آلات به کار گرفته‌شده در آن، نخستین دستگاه ماشین نورد سرد در کشور محسوب می‌شود. سه ‌هزار و ٢٥٠ واحد صنعتی در استان قزوین فعال است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای شرق، صفحه 5 ، تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور1395، شماره: 2664.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین