پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
معاون سابق وزیر نفت گفت: براساس نامه‌نگاری‌های انجام شده از 15 اشکالی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، 3 تا در مصوبه جدید برطرف شده، به 2 مورد به صورت محدود رسیدگی شده و تغییری در 10 محور اساسی انجام نشده است.

شعار سال: ‌اصغر ابراهیمی اصل معاون سابق وزیر نفت و دکترای مهندسی مخازن نفتی در یک نشست خبری در خبرگزاری ایلنا درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی اظهار داشت: بهره‌برداری از نفت در ایران سابقه 108 ساله دارد که تا 62 سال پیش این بهره‌برداری به صورت امتیازی بود و در سال 32 ماجراهای ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد به این دلیل اتفاق افتاد که ایرانی‌ها برای لغو قراردادهای امتیازی و جایگزین کردن قراردادهایی که بر اساس آن نفت در قالب سرویس کانتراکت توسط داخلی‌ها اداره شود،‌تلاش می‌کردند.

وی ادامه داد:‌از سال 53 به بعد بهره‌برداری در اختیار ایران قرار گرفت و قرارداد مشارکت در تولید با شرکت‌های آمریکایی،‌انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی منعقد شد.

این کارشناس نفت نیز اضافه کرد: بعد از انقلاب تا امروز همه کارهای اکتشافی، تولیدی، تعمیراتی و امثال آن در بالادست و اجرای پروژه‌های پایین دست توسط نیروهای ایرانی انجام شده است.

وی افزود: پس بنابراین بیش از 40 سال سابقه بهره‌برداری و تولید نفت از معادن در خشکی داریم و در دریا عملاً از سال 58 به بعد از جمله از سال 61 که بنده مدیرعامل فلات قاره شدم 360هزار بشکه در شرایط جنگی نفت تولید می‌کردیم.

* غارت ذخایر ارزی ایران توسط شرکت‌های نفتی خارجی با جنگ نرم قراردادی

وی تصریح کرد: شرکت‌های آمریکایی، فرانسوی،‌انگلیسی و ایتالیایی که نفت ایران را در اختیار داشتند به دادگاه رفتند و به لطف نقاط ضعف قرارداد تا پایان مدت آن از ذخایر ارزی ما برداشت کردند که این نشان می‌دهد در یک جنگ نرم در امور قراردادی از سال 58 تا سال 62 چگونه منابع و ذخایر ارزی ما توسط شرکت‌های نفتی خارجی غارت شد.

ابراهیمی ادامه داد: ما 11 سال دیرتر از قطر در پارس جنوبی شروع کردیم و بنده مدیر فاز 4 و 5 و 12 و همزمان مدیر میدان آیوکوچو در ونزوئلا بودم.

وی با اشاره به انجام 50 میلیارد دلار پروژه در قالب بیع متقابل گفت: در فاز 4 و 5 و همچنین در فاز 2 و 3 شرکت خارجی نزدیک 5 میلیارد دلار شامل کل هزینه سرمایه‌‌گذاری به علاوه هزینه بانکی و به اضافه پاداش دریافت کرد که ظرف 5 سال تسویه حساب شد.

معاون سابق وزیر نفت افزود: در آی‌پی‌سی شرکت خارجی در بلوک‌های مستقل سرزمین خشکی و میادین مشترک دریایی و مشترک خشکی به اسم جذابیت بیشتر و ماندن درازمدت و انتقال تکنولوژی وارد می‌شود و میدان نفتی در اختیار شرکت خارجی قرار می‌گیرد.

* شرکت خارجی 57 سال در نفت ما خیمه خواهد زد

وی اضافه کرد: شرکت خارجی 7 سال برای زمین‌شناسی، لرزه‌نگاری برآورد ذخایر و شروع تولید فرصت دارد و چون میادین ما شناخته شده هستند زود به تولید می‌رسند و بنابر این شرکت خارجی تا 50 درصد از نفت و بر اساس مصوبه جدید دولت تا 75 درصد از گاز میدان را می‌توانند برای بازپرداخت برداشت کنند.

وی تصریح کرد:‌اشکال کار این است که اگر سرمایه‌گذاری انجام شد و ظرف 5 سال بازپرداخت شد می‌توانند تا 25 سال بمانند و اگر بهره‌برداری و افزایش بازیافت ثانویه و ثالثیه انجام دهند می‌توانند تا 57 سال بر سر میدان بمانند.

ابراهیمی اظهار داشت:‌همه این شرکت‌ها هم از روز اول گفته‌اند که در میادین مشترک و پر ریسک کار نمی‌کنیم و میادین مستقل را می‌‌خواهیم.

وی افزود: شما یک میدان با ظرفیت تولید 500 میلیارد دلار نفت را به شرکتی که 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند می‌‌دهید و او 50- 50 در تصمیم‌گیری و 50 - 50 در سود شریک خواهد بود.

این کارشناس نفتی ادامه داد: مثلاً میدان آزادگان به عنوان سومین میدان نفتی بزرگ جهان را می‌خواهند به توتال بدهند و حتی در حاشیه اجلاس داووس به آنها گفته‌اند ما سرمایه هم نمی‌خواهیم و فقط به ما مدیریت مخزن را یاد بدهید چنانچه آنها هم مصاحبه کرده‌اند و گفتند ایران پیشنهادهای «ویژه» به ما در قالب جذابیت داده است.

وی تأکید کرد: این در شأن ملتی که 40 سال توانسته نفت را بهره‌برداری کند و حتی در شرایط جنگ بچه‌های نفت نگذاشتند تولید متوقف شود نیست.

* توتال نیمی از افزایش 210 هزار بشکه‌ای تولید نفت آزادگان را برای خود می‌خواهد

ابراهیمی تصریح کرد: با یک دهم آنچه می‌خواهیم به توتال بدهیم می‌توانیم در قالب یک شرکت با پذیره‌نویسی یا با انتشار اوراق مشارکت با نرخی بهتر از بهره بانکی سرمایه لازم برای توسعه آزادگان را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: توتال برای آزادگان 4.2 میلیارد دلار پیشنهاد آورده است تا 210 هزار بشکه تولید این میدان را افزایش دهد در حالی که مناطق نفت‌خیز جنوب با 70 درصد ساخت داخل 50هزار بشکه را از این میدان تولید کرد و شرکت متن نیز ظرف 16 ماه 60 هزار بشکه به تولید این میدان اضافه کرد که مهر ماه آن را تحویل می‌دهد.

معاون سابق وزیر نفت ادامه داد: 110 هزار بشکه ظرفیت تولید نفت توسط شرکت‌های داخلی با بهترین حالت ایجاد شد و این شرکت‌ها پیشنهاد 170 و 300 هزار بشکه‌ای هم آورده‌اند.

وی تصریح کرد: توتال می‌گوید 4.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنم اما از 220هزار بشکه 50 درصد به خود ما تعلق دارد یعنی 50 برابر هزینه ای که کرده سود خواهد برد.

* شرکت‌های خارجی در قالب بیع متقابل حاضرند با شرایطی بسیار بهتر از توتال با ایران کار کنند

ابراهیمی اصل افزود: در موارد اختلافی همواره ما بازنده‌ایم و شرکت ملی نفت به یک شریک بی‌اختیار تنزل کرده است.

وی ادامه داد: کارشناسان درجه یک نفتی شرکت ملی نفت مدخلیتی در تنظیم قرارداد IPC نداشته‌اند و تنها چند نفر در حلقه نزدیک وزیر آن را تنظیم کرده‌اند چنانکه وقتی هیئت مدیره شرکت ملی نفت این مدل را نپذیرفت وزیر کل هیأت مدیره را عوض کرد.

این کارشناس نفتی ادامه داد: مناطق نفت‌خیز جنوب اعتراض کرد و وزیر هم گفت که یک میدان را برای توسعه در اختیار آنها می‌گذارد در حالی که مناطق نفت‌‌‌خیز جنوب 25 پیشنهاد جدی از کانادا و اروپا برای کار بر اساس بیع متقابل دارند که حاضرند با شرایطی بهتر از توتال با ایران کار کنند.

وی تأکید کرد: این الگوی قراردادی باعث تولید غیرصیانتی و توسعه خام‌فروشی می‌شود و خلاف اقتصاد مقاومتی است.

* نقش شرکت‌های ایرانی گرفتن دلالی‌های مشروع در IPC است

وی با اشاره به وصل شدن یک شرکت ایرانی به شرکت‌های نفتی خارجی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: شرکت ایرانی نه در سرمایه، نه در ریسک و نه در تکنولوژی شریک می‌شود و بنابر این تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند آن است که ناوبری می‌کند و عملا کار چاق کن است و برای یک دوره زمانی طولانی فقط دلالی‌های مشروع دریافت می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: دقیقاً مانند مورد قبل که توتال 90 میلیون دلار رشوه داد و 394 میلیون دلار جریمه بابت آن در اروپا و آمریکا پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه با توتال با آن سابقه بد بدون مناقصه شروع به مذاکره کردند گفت: این در حالی اتفاق می‌افتد که دو پیشنهاد بسیار جدی ایران روی میز است که یک سنت از پول نفت را نمی‌خواهند و ثابت هم کرده‌اند که توانمندی کافی دارند.

*10 اشکال از 15 اشکال مطروحه در نامه دفتر رهبر انقلاب درباره IPC اصلاح نشد

اصغر ابراهیمی اصل اظهار داشت: بعد از تصویب مصوبه اول هیأت دولت در مهرماه 94، آقای جهانگیری از منتقدین دعوت کردند و سه جلسه 6 ساعته و یک جلسه 12 ساعته میان معاونین وزیر نفت و منتقدان در ریاست‌جمهوری برگزار و قرار شد 13 محور اصلی ایراداتی که باید اصلاح شود اعلام شود.

وی افزود: علی‌رغم اعلام رسمی و کتبی دولت که 150 مورد ریز و درشت را اصلاح کردیم و فارغ از ابراز تأسف درباره متنی که وزارت نفت با این همه اشکال به دولت می‌برد، باید بگویم تنها 30 درصد از اشکالات اصلاح شده و 70 درصد از اشکالات محتوایی باقی مانده است.

معاون سابق وزیر نفت تصریح کرد: آقای وزیر نفت درباره مصوبه قبلی برخلاف واقع گفتند که در هیأت تطبیق قوانین مجلس تصویب شده است، اما هیأت تطبیق، مصوبه قبلی را تصویب نکرده بود و دقیقاً همان بندهایی را رد کرده بود که در مصوبه فعلی هم وجود دارد.

* نامه مقام معظم رهبری درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای نوشتند که رهبری در پاسخ به این نامه نوشتند برحسب گزارشاتی که دریافت کرده‌ام هنوز اصلاحات به سرانجام نرسیده ودر این باره خواسته‌های مشخصی را مطرح کردند.

ابراهیمی تصریح کرد: براساس نامه‌نگاری‌های بعدی از 15 اشکالی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، 3 تا از آنها در مصوبه جدید برطرف شده به 2 مورد به صورت محدود رسیدگی شده و 10 محور اساسی انجام نشده است.

وی تأکید کرد: اگر این مصوبه اصلاح نشود، شاهد زایش 10 کرسنت دیگر خواهیم بود، چرا که این توهین به عقلانیت و شعور مردم و مجلس و دور زدن مجلس و دولت است.

وی اضافه کرد: اجازه ندهیم در مردادماه دوباره یک کودتای نرم هوشمندانه و تخریبی انجام شود و منابع کشور ظرف حداقل 32 و حداکثر 57 سال از بین برود.

* بالادست نفت ایران ریسک بالایی ندارد

این کارشناس نفتی در ادامه با اشاره به تفاوت نوع نیاز بالادست و پایین‌دست صنعت نفت به سرمایه‌گذاری گفت: در بالادست صنعت نفت در ایران ریسک زیادی نداریم، چرا که وقتی می‌گوییم 18 درصد گاز جهان و 157 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت در ایران وجود دارد، یعنی ما اثبات کرده‌ایم و می‌دانیم کجا، چقدر نفت وجود دارد.

وی افزود: در روش ترمال‌اسکنینگ 8 ماهواره در شرایط آب و هوایی مناسب تا 9 هزار متر زیر زمین را با دقت سانتیمتر می‌توانند رصد کنند و لایه‌های نفت و گاز و آب شور را به دقت مشخص کنند و حتی اگر نخواهیم از ماهواره استفاده کنیم، با هواپیماهای بدون سرنشین و یا دیگر انواع هواپیما هم با استفاده از این متد به راحتی می‌توان میادین نفت و گاز را مشخص کرد و در جاهایی که تعیین شده، بدون ریسک می‌دانیم که نفت و گاز وجود دارد.

* آمادگی 2 شرکت ایرانی برای سرمایه‌گذاری در توسعه آزادگان زیر قیمت توتال

ابراهیمی تأکید کرد: مثلاً در میدان آزادگان، امروز تولید 110 هزار بشکه در روز توسط ایرانی‌ها محقق شده و ریسک آن صفر است و اگر به 2 شرکت ایرانی داوطلب توسعه میدان بدهند، آنها حاضرند زیر قیمت توتال با همان زمانبندی و همان کیفیت بین‌المللی کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: برای تولید یک میلیون بشکه ظرفیت جدید نفتی، با قراردادهای نسل دوم اِنی 7 میلیارد دلار و با قراردادهای پیشنهادی توتال به 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

معاون سابق وزیر نفت گفت: اگر قرار باشد این 20 میلیارد دلار ظرف چهار سال سرمایه‌گذاری شود؛ یعنی هر سال به 5 میلیارد دلار ورود سرمایه نیاز داریم و 530 حلقه چاه باید حفر شود که هر 20 چاه را به راحتی می‌توان به شبکه وصل کرد و پول خودش را درمی‌آورد.

وی ادامه داد: از این 530 حلقه چاه به اندازه 2.5 میلیارد دلار کالای ساخت داخل همین الان وجود دارد و برای حفر آنها به 70 دستگاه دکل نیاز داریم که شرکت ملی حفاری 150 دکل و بخش خصوصی هم 50 دکل دراختیار دارد که می‌تواند برای توسعه وارد میادین شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بخشی از این 5 میلیارد دلار سالانه کالاهایی است که باید از خارج وارد شود و همه هم همین کار را می‌کنند، گفت: ما سرمایه‌گذاری در بالادست را به شکل بیع متقابل قبول داریم.

وی افزود: در دریای خزر و عمان که ما تکنولوژی نداریم و یا بعضی میادین مشترک که فشار آنها یا گوگرد مخزن بالاست می‌شود از مدل‌هایی مانند IPC البته به صورت اصلاح شده استفاده کرد، اما در پارس جنوبی که تقریباً تمام شده است، شرکت خارجی بیاید چه کند؟

ابراهیمی تصریح کرد: در لایه نفتی پارس جنوبی می‌توانیم از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده کنیم اما سپردن کل میدان‌های نفتی ایران مانند آزادگان و یا دیگر میادین اصلی به خارجی‌ها چه معنایی دارد؟

* شرکت خارجی بعد از بستن قرارداد به ایران نیامده سودش را می‌برد

معاون سابق وزیر نفت توضیح داد: شرکت‌های نفتی، دارایی آتی حاکی از این قراردادها را بوک می‌کند و ارزش سهام خود را در بورس بالا می‌برد، مثلاً شرکت MTN در آفریقای جنوبی بعد از ورود به بازار ایران 10 میلیارد دلار ارزش سهام خود را بالا برد، سپس 2 میلیارد دلار از آن را فروخت و به وسیله آن، تجهیزات را خریداری و نصب کرد، چون تحقیق کرده بود بعد از هندی‌ها و مصری‌ها، ایرانی‌ها پرحرف‌ترین افراد جهان هستند.

وی ادامه داد: شرکت خارجی با این کار، نیامده سودش را می‌برد و دیگر به این نمی‌گویند سرمایه‌گذاری، بلکه این داماد شدن با ذخایر ایران است و همان کسانی این کار را کردند که کرسنت را درست کردند.

* مدل عربستان و اندونزی در بستن قراردادهای نفتی

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه از 15 سال پیش عربستان و اندونزی گفته‌اند ما دیگر کار را به خارجی‌ها نمی‌دهیم، گفت: آنها کار را به شرکت‌های خودشان می‌دهند و هر چه ندارند می‌توانند از خارج تأمین کنند، چنان که بخشی از تجهیزات را CBU و CKD تأمین می‌کند و بعد بقیه را به صورت PLB به گونه‌ای که شرکت‌های خارجی در عربستان، اندونزی و امارات کارخانه زده‌اند و تجهیزات نفتی تولید می‌کنند و صاحبان امتیاز، تنها کیفیت را کنترل می‌کنند.

وی افزود: با این نوع سرمایه‌گذاری 220 هزار فرصت شغلی پایدار برای 35 سال آینده می‌توان ایجاد کرد و سوال اینجاست که چرا باید این فرصت‌های شغلی را در قالب قراردادهای ترکمان‌چای به خارجی‌ها بدهیم.

وی ادامه داد: هر سال 1.4 درصد و در ظرف 4 سال 5.7 درصد کل نقدینگی مازاد کشور باید به این کار اختصاص بیابد که واقعاً رقم بزرگی نیست.

وی تصریح کرد: عربستان اوراق مشارکت ارزی جذاب منتشر کرده و پول را گرفته و مدیریت پول را خودش به دست گرفته است.

معاون سابق وزیر نفت ادامه داد: در ژاپن، آمریکا و اروپا نرخ بهره منفی است و شرکت‌ها می‌توانند به جای آن، در یک تجارت 20 درصد سود کنند، ولی با این تفاوت که این پول دراختیار و مدیریت وزارت نفت قرار می‌گیرد.

* مدیرعامل شرکت ملی نفت: هدف ما اصلاً انتقال فناوری نیست

ابراهیمی در ادامه گفت: در قرارداد امکان فسخ نیست، شرایط تحریم در نظر گرفته نشده است، مرجع حل اختلاف مسکوت است، زبان قرارداد مسکوت است، ملاحظات امنیتی و حفاظتی مسکوت مانده است و روش‌های تأمین مالی، انتقال تکنولوژی و امثال آن بی‌توجه رها شده‌اند.

وی افزود: اطلاعات میادین و مخازن نفت در همه جهان محرمانه است، اما بدون داشتن مجوز بستن قرارداد، همه اطلاعات را به توتال داده‌اند و خودشان را به تجاهل عارفانه زده‌اند و با سکوت و ابهام همه چیز را به آینده موکول می‌کنند.

مدیرعامل اسبق شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: در مذاکرات دفتر معاون اول رئیس‌جمهور صریحاً آقای کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت هدف ما انتقال فناوری نیست، قطعاً می‌خواهیم طرف قرارداد خارجی باشد و برنامه‌ریزی کردیم ظرف 2 سال 20 میلیارد دلار برای 12 میدان جذب شود و بعد از آن، بقیه میادنی هم در قالب IPC تعیین تکلیف شود.

* اجرای برجام را برای بلعیدن میادین نفتی گرو گرفته‌اند

وی در ادامه گفت: در مذاکرات برجام از وسط کار گفتند از نفت هم کسی بیاید و به نظر می‌رسد که غربی‌ها گفته‌اند برای پذیرش برجام به ما امتیاز بدهید؛ چرا که ما در ایران برجام را عمل کردیم اما آنها اجرای تعهدات خودشان را گرو گرفته‌اند تا ما میادین نفتی را به آنها بدهیم.

ابراهیمی با اشاره به یک خبط استراتژیک فنی دیگر در این الگوی قراردادی گفت: ما در تولید نفت تا جای ممکن نباید اجازه بدهیم گاز همراه تولید شود، در حالی که درست در نقطه مقابل این استراتژی، خارجی‌ها از تولید هر متر مکعب آن گاز از ما پول می‌گیرند و برای تزریق گاز هم جداگانه پول می‌خواهند، در حالی که باید برای تولید گاز همراه، جریمه بپردازد چون فشار مخزن را از بین می‌برد.

* IPC در کدام میادین قابل استفاده است؟

وی تصریح کرد: در میادینی مانند مسجد سلیمان، گچساران، بی‌بی‌حکیمه که این میادین پیر شده‌اند و به دلیل تزریق نشدن به موقع گاز، نفت در آنها به دام افتاده است و همچنین در میادین واقع در آب‌های عمیق دریای خزر و دریای عمان الگوی قراردادی IPC با حک و اصلاح قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه در عراق روزی یک میلیون بشکه آب و همزمان با آن، گاز به میادین تزریق می‌شود، گفت: عربستان به گاز میادین ما به تزریق به میادین خود نیاز دارد، چون به خواست آمریکا بیش از ظرفیت میادین از آنها تولید کرده است.

وی تصریح کرد: فقط در میدان آغاجاری 500 میلیارد دلار نفت در جا وجود دارد که با تزریق گاز و آب و مواد شیمیایی 200 میلیارد دلار آن قابل استحصال است.

* خیانت‌های توتال در پارس جنوبی

وی با بیان اینکه وقتی در عسلویه شروع کردیم، قطر 11 سال قبل از ما آنجا کار را شروع کرده بود، گفت: توتال وسط میدان چاه زد طوری که ما فاز 15 و 16 را از 2 و 3 کم کردیم و تا مرز میدان جلو رفتیم.

ابراهیمی افزود: آن موقع توتال تکنولوژی تولید بدون گاز مشعل را داشت، اما چون تکنولوژی قدیمی را به ما داد، امروز روزانه 12.5 میلیون مترمکعب گاز در عسلویه می‌سوزد و عسلویه به جهنم زیست‌محیطی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: تکنولوژی روز برای میادین با ریسک پایین ما هیچ طرح جدیدی برای ارائه ندارد و اگر آنها واقعاً علاقمند هستند، در بخش‌های با ریسک بالا در خزر که عمق آب 1000 متر و در دریای عمان که عمق آب تا 2000 متر است و ما دانش بهره‌برداری از آن را نداریم بیایند و نه در میدان‌هایی که گُل میدان‌های ما محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به توسعه تکنولوژی‌ها توسط شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان گفت: در پالایشگاه 2.2 میلیارد دلاری فاز 4 و 5 هزینه لیسانسی که خریداری کردیم و همه پالایشگاه براساس آن انجام شد تنها 20 میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: گاهی شل بچه‌های بازنشسته ما را با ماهی 35 تا 50 هزار دلار استخدام می‌کند تا در آفریقا برای این شرکت کار کنند.

* با چه منطقی 25 سال به شرکت خارجی پول بدهیم؟

معاون سابق وزیر نفت با اشاره به آسان بودن تأمین مالی برای شرکت‌های خارجی گفت: در میدان آزادگان با 50 درصد درآمد آن، هزینه سرمایه‌گذاری چهار ساله برمی‌گردد و با چه منطقی باید 25 سال به شرکت خارجی پول بدهیم؟

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مستقیم، بیع متقابل پیشرفته، BOO، BOT، BLT و انتشار اوراق مشارکت ارزی، انواع سرمایه‌گذاری خارجی قابل دسترس ما هستند، اما جالب است که قراردادهایی که با عراق تخریب‌شده و ویران بستند، دقیقاً همین IPC است چنان که از نفت 29 دلاری، 23 دلار برمی‌داشتند و از 15 هزار دیپلمات آمریکا در عراق 10 هزار نفر نفتی هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه بعضی مسائل را در مصوبه جدید حل نکردند بلکه حذف کردند و مبهم گذاشتند و به آینده موکول کردند، گفت: میادین نفتی می‌توانند مشوق سرمایه‌گذاری باشند نه اینکه قربانی سرمایه‌گذاری.

* اکل‌ میته نفتی

وی گفت: وزارت نفت با زیرکی 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بالادست را با منابع مورد نیاز برای پتروشیمی و پالایشگاه و مکران و خطوط لوله و هر آنچه هست و نیست جمع می‌زند و یک رقم بالایی را به جامعه ارائه می‌دهد و بعد از آن می‌گوید طبعاً ما این همه پول نداریم و باید اکل میته کنیم.

این کارشناس مخازن نفتی تصریح کرد: همانطور که امروز قراردادهای دوره قاجار را مسخره می‌کنیم و از آنها ناراحت هستیم، فرزندانمان هم این ننگ را بر دوش ما خواهند دانست.

وی تصریح کرد: در دفتر مقام معظم رهبری نامه دومی نوشته شده است و برای ثبت در تاریخ نامه بسیار محکمی است که بند به بند مصوبه جدید دولت را با 15 ایراد قبلی مقایسه کرده‌اند و گفته‌اند شما 3 ایراد را برطرف کرده‌اید، 2 ایراد را نصف و نیمه رسیدگی کرده‌اید و 10 مورد را برطرف نکرده‌اید و تا این 10 مورد ایراد برطرف نشده، قرارداد نبندید.

وی تصریح کرد: آقای منوچهری از مدیران نفت خواسته مصاحبه کنند و از این الگوی قراردادی دفاع کنند و آنها هم گفته‌اند قابل دفاع نیست.

وی در پایان گفت: نفت پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت حاضرند آزادگان را با شرایطی بهتر از توتال توسعه دهند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 30 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950530000969: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین