پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
عبدالباری عطوان در روزنامه اینترتی «رای الیوم» نوشت: انتشار سریع ویروس کرونا در ایالات متحده چه بسا مؤید نظریه توطئه در این خصوص باشد؛ توطئه ای که دونالد ترامپ برای لاپوشانی جزئیات آن تلاش کرد و هنوز هم تلاش می کند. مهمترین بخش آن جزئیات این است که اولین ظهور این ویروس در بازار ماهی فروشی شهر ووهان چین نبوده بلکه در آمریکا و ایالت مریلند بوده است؛ آنجا که آزمایشگاهای سلاح بیولوژیک ارتش آمریکا پلمپ و دانشمندانش بازداشت شدند و دهها هزار نفر نیز به دلیل از کنترل خارج شدن ویروس کشته شدند.

شعار سال: عطوان با اشاره به این موضوع همچنین نوشت: اولین موارد مبتلا به این ویروس ماهها پیش از چین در آمریکا، کانادا و ایتالیا کشف شد اما چین شفاف تر، و اولین کشوری بود که ناقوس خطر را به صدا درآورد در حالی که آمریکا و کشورهای اروپایی این کشور را به عدم شفافیت و مخفی کاری متهم کردندکه البته کذب بودن آن اتهامات هم بعداً مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: اتهامات چین به آمریکا در خصوص انتشار ویروس توسط گروهی از نظامیان آمریکایی در ووهان این کشور در اکتبر گذشته که در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، روز به روز اعتبار بیشتری به خود می گیرد و احتمال ساختگی بودن ویروس توسط آمریکا را ارجحیت می بخشد و بیانگر این موضوع است که هرآنچه درباره خوردن حیوانات وحشی نظیر خفاش و سوپ آن گفته شد، تنها بمب های دودی برای لاپوشانی و گمراه کردن هرچه بیشتر افکار عمومی و بهره براری از امپراطوری های رسانه ای بران دستیابی به چنین هدفی است.

اما سوال جنجالی که این روز ها به شدت خود را مطرح می کند این است که چگونه این ویروس در زمانی که در کشورهایی نظیر چین، ایران و کره جنوبی در حال افول است اما در آمریکا سرعت انتشار به خود گرفته است؛ در اینجا چند احتمال وجود دارد که می تواند به نوعی پاسخگوی چنین سوالهایی باشد:

احتمال اول اینکه دولت آمریکا از وجود این ویروس در خاک خود آگاه بوده اما از اهمیت آن کاسته و احتمال جدیت و خطر آن را نمی داده است.

احتمال دوم، از خطر و جدیت آن آگاه بوده و پی برده است که فاقد توانایی ها، قابلیت های درمانی و دستگاههای تنفس برای مقابله با آن است و در نوعی سرگردرگمی فرو رفته است.

احتمال سوم اینکه ویروس را به چین صادر کرده تا افکار عمومی جهان را از خود منحرف کرده، جنایتش را مخفی کند و در اوج جنگ تجاری میان دو کشور و رقابت بر سر رهبری جهان، به اقتصاد چین ضربه بزند و مسئولیت قانونی انتشار این ویروس را به گردن چین بیندازد و قانون جدیدی نظیر قانون جاستا صادر کند و براساس آن چین را به پرداخت غرامت هزاران میلیارد دلاری به عنوان غرامت به قربانیان وادار کند.

وی در پایان نیز نوشت: اما به هرصورت قطعاً آمریکا بزرگترین بازنده این بحران خواهد بود؛ چون این ویروس هیبت آن را به عنوان یک قدرت بزرگ و رهبر جهان در هم شکست و در مقابل ثابت کرد که چین برای رهبری جهان از شایسستگی بیشتری برخوردار است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 12 فروردین 99، کد مطلب: 916848: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین