پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
روضان پیری با اشاره به مهم‌ترین راه‌ها در راستای کاهش آمار خودکشی در ایلام اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار در این عرصه آموزش والدین است. والدین باید با خواسته‌های نسل جدید و تفکر متفاوت آن‌ها آشنا شوند.
شعار سال: به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی سال گذشته برنامه‌های مهمی در قالب نشاط اجتماعی در سطح روستا‌های استان ایلام انجام شد. مسئولین استانی بر این باور بودند که نتیجه این برنامه‌ها کاهش ۱۱ درصدی خودکشی را در پی داشته است. در راستای کاهش خودکشی در سال جاری سند توسعه استان ایلام نیز تدوین شده که در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه‌های مختلف اجتماعی اجرا خواهد شد، اما به نظر می‌رسد در راستای پیشگیری جدی‌تر از این مسئله باید در ابتدا ابعاد مختلف آن بیشتر شناخته شود.

روضان پیری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، گفت: در خصوص حادثه‌ای که برای کودک ایلامی در روز‌های اول سال ۹۹ رخ داد آنچه که تا این لحظه مشخص شده این بوده که این حادثه خودکشی بوده است و همچنان شواهدی مبنی بر قتل پیدا نشده است.

این استاد دانشگاه با تشریح علل شیوع خودکشی در میان کودکان در این منطقه اظهار کرد: مشاهده شده است که خانواده‌ها در برطرف کردن نیاز‌های کودکان عاجز هستند و در مورد اخیر نیز این اتفاق رقم خورده است.

او افزود: فقر فرهنگی علت دیگری است که بار‌ها به آن اشاره شده است. در شرح این علت باید در ابتدا عنوان کرد که اولیا نیاز‌های فرزندان خود را درک نکرده و از آن آگاه نیستند. متاسفانه در برخی مناطق شیوه برخورد صحیح با کودکان نیز فرا گرفته نشده است و این امر را بلد نیستند.


پیری تشریح کرد: مسئله شکاف نسل‌ها نیز به بحرانی همه گیر در این منطقه بدل شده به شکلی که به وفور شاهد هستیم پدر و مادر در سن فراتر از ۶۰ سال کودکانی کمتر از ۱۲ سال دارند. پدر در این قبیل خانواده‌ها نگاهی کاملا سنتی وجود دارد، اما فرزند قاعدتا می‌خواهد همچون هم سالان خود زندگی کند. این اختلاف نگاه است که سبب می‌شود تا اختلافات جدی در داخل خانواده‌ها ایجاد شود و در ادامه مسائلی همچون خودکشی بوجود آید.

این جامعه‌شناس با اشاره به انواع روش‌های خودکشی در استان ایلام اذعان کرد: در دو سال اخیر روش خودکشی در ایلام تغییر کرده است. در گذشته غالبا این اقدام از روش خودسوزی صورت می‌گرفت، اما در دو سال اخیر حدود ۸۰ درصد از خودکشی‌ها بوسیله قرص برنج صورت می‌گیرد. بعد از این روش حلق آویز کردن بیشتر مشاهده شده و خودسوزی‌ها در استان ایلام به حداقل رسیده است.

او افزود: در موارد محدودی حتی مشاهده شده است که برای خودکشی از مواد منفجره و اسلحه استفاده می‌شود که شیوه بسیار دردناکی است.

پیری با اشاره به مهم‌ترین راه‌ها در راستای کاهش آمار خودکشی اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار در این عرصه آموزش والدین است. والدین باید با خواسته‌های نسل جدید و تفکر متفاوت آن‌ها آشنا شوند و آموزش در این عرصه به شدت می‌تواند موثر واقع شود.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: از سوی دیگر روابط درون خانواده‌ها نیز دچار چالش‌های زیادی است و وجود مشاوره در این عرصه می‌تواند تا حدود زیادی موثر واقع شود. در همین راستا باید به مسائل اقتصادی استان محروم ایلام نیز توجه کرد. بیکاری یکی از علل خودکشی در استان است و ضرورت دارد تا مسئولین به این حوزه نیز توجه جدی کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399 ، کدخبر: 1011428 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین