پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
نطق انتخاباتی ترامپ در تالسای ایالت اوکلاهما بامداد دیروز در حالی برگزار شد که بسیاری تصور می‌کردند وی به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و نه به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی واکنشی درخور به اعتراضات ضدنژادپرستی 4 هفته گذشته داشته باشد.
شعار ایران: این امید، اما خیلی زود نقش بر آب شد، آنگاه که «اریک ترامپ» فرزند وی قبل از سخنرانی ترامپ، معترضان را به حیوان تشبیه کرد که از نگاه وی مایه خجالت آمریکا هستند. دموکرات‌ها هم که مانند جمهوری‌خواهان عملکرد مناسبی در حوزه‌های مختلف از جمله ضدنژادپرستی نداشته‌اند، نفس برگزاری این سخنرانی و  بعد سخنان ترامپ را دستمایه سوءاستفاده از رقیب قرار داده‌اند. نفس برگزاری این نشست انتخاباتی در شرایط شیوع دوباره کرونا و در حالی که همه پزشکان خواستار لغو این سخنرانی بودند، برای کمپین ترامپ یک قمار تمام عیار بود. در هیاهوی چند روز گذشته حامیان ترامپ اینگونه تصور می‌شد که سالن بزرگی که ۱۹۲۰۰ صندلی دارد با کمبود جا مواجه شود، اما این اتفاق نه تنها نیفتاد، بلکه بر اساس آمار فقط ۶۲۰۰ نفر در این سخنرانی شرکت کردند که به خودی خود آبروریزی بزرگی برای کمپین ترامپ محسوب می‌شود. البته فاکس‌نیوز به عنوان رسانه اصلی جمهوری‌خواهان تعداد افراد شرکت‌کننده در این سخنرانی را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد.
سخنرانی ترامپ چند محور داشت: ۱- حمله به دموکرات‌ها که ترامپ در این بخش مانند چند روز گذشته رای آوردن نامزد آن‌ها را مایه شکست کشور دانست. ۲- ماجرای کرونا که وی در اظهارنظری عجیب گفت هر چه بیشتر تست بدهید افراد بیشتری شناسایی می‌شوند؛ پس باید تعداد تست‌ها کمتر شود (!)  ۳- حمله به آلمان و چین و البته ایران هم محور بعدی سخنان ترامپ بود که وی در این حوزه هم سیاست‌های خود را موفق جلوه داد. ۴- تاکید بر وجه ملی‌گرایی بویژه آنجا که از مجازات آتش‌زنندگان پرچم سخن گفت.
به گزارش «وطن امروز» بامداد دیروز در فاصله ۵ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،   اولین تجمع انتخاباتی ترامپ در دوران کرونا برگزار شد. نکته قابل توجه درباره این تجمع انتخاباتی که یکصد روز پس از آخرین برنامه انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا برگزار شد، این بود که این تجمع به لحاظ حضور جمعیت فاصله بسیار زیادی با تصورات و اطلاعیه‌های قبلی دست‌اندرکاران کمپین ترامپ داشت. این کاهش مشارکت به حدی چشمگیر بود که مسؤولان ستاد انتخاباتی ترامپ از بیم خشم رئیس‌جمهور برنامه‌های جنبی کمپین و سخنرانی‌های بیرون از محل تجمع را لغو کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد: در روزی که دست‌اندرکاران ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با توجه به اینکه بیش از یک میلیون نفر برای حضور در این همایش نام‌نویسی کرده بودند، انتظار جمعیت عظیمی را داشتند، اما این تجمع به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود. بنا بر این گزارش، حتی مقامات محلی نیز انتظار حضور حداقل یکصد هزار نفر را داشتند که اینگونه هم نشد. این گزارش می‌افزاید: افرادی که پیش‌تر برای این همایش نام‌نویسی کرده بودند، با توجه به حضور اندک افراد، پیامی را دریافت کردند مبنی بر اینکه به داخل سالن بیایند و صندلی‌ها را پر کنند. ترامپ انتظار داشت تجمع تالسا به منزله بازگشت شکوهمندی برای وی در عرصه انتخابات باشد، این در حالی است که برخی منابع از حضور حداکثر ۶ هزار نفر در این تجمع خبر دادند و عملا شکست ترامپ را اثبات کردند. شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» هم در گزارشی درباره این نشست، از گرفتن یک تعهد جنجالی از حاضران در این تجمع خبر داد. طبق این گزارش، کارزار انتخاباتی ترامپ از همه شرکت‌کنندگان در تجمع انتخاباتی خواست سند دیجیتالی را امضا کنند که طبق آن، رئیس‌جمهور و کارزار او در قبال بیمار شدن [کرونا]شرکت‌کنندگان در تجمع هیچ مسؤولیتی ندارند؛ موضوعی که بشدت از سوی مردم، رسانه‌ها و مقامات سیاسی آمریکا مورد انتقاد واقع شد.  

* جای خالی قتل شهروند سیاه‌پوست در نطق ترامپ

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اولین نطق انتخاباتی خود در شرایط جدید که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید، بدون اینکه کوچک‌ترین اشاره‌ای به قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که اخیراً به دست پلیس سفیدپوست آمریکایی به قتل رسید بکند، عمده صحبت‌هایش در این برنامه را معطوف به انتقاد از دموکرات‌ها و ترساندن مردم کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از مدیریت دموکرات‌ها در ایالات‌متحده گفت: به قدرت رسیدن دموکرات‌ها به این معناست که آشوبگران حرفی برای گفتن خواهند داشت و دیگر کسی از امنیت برخوردار نخواهد بود و اگر در انتخابات ببازم، کشور دچار مشکل خواهد شد. ترامپ افزود: دموکرات‌ها می‌خواهند میراث ما را نابود کنند تا به این ترتیب رژیم سرکوب جدید خود را اعمال کنند. دموکرات‌ها می‌خواستند بودجه پلیس را از آن سلب و این نهاد امنیتی را منحل کنند.  

* مجازات آتش زدن پرچم

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان این سخنرانی قانونی را پیشنهاد داد که بر اساس آن کسانی که پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند، حداقل یک سال زندانی شوند. ترامپ در این باره گفت: ما باید قانونی را تصویب کنیم که اگر شما پرچم آمریکا را به آتش کشیدید، حداقل یک سال به زندان محکوم شوید. ما باید این کار را انجام دهیم. ما درباره آزادی بیان صحبت می‌کنیم، ولی این هتک حرمت و بی‌احترامی است.

* تمسخر بایدن

ترامپ بخشی از زمان سخنرانی را  به بحث‌های مطرح شده پیرامون وضعیت جسمانی‌اش اختصاص داد و گفت: اصلا توجه کرده‌اید که هر از گاهی بایدن اسامی ایالت‌ها را اشتباه می‌گوید؟ او به آیووا می‌رود و می‌گوید خیلی خوب است که در آیداهو هستم. نه! شما به آیووا رفته‌اید... این اتفاق خیلی زیاد برای او رخ می‌دهد، اما هنوز برای من نیفتاده است. زمانی که این اتفاق می‌افتد، هیچ راهی برای جبران آن وجود ندارد، فقط باید از آن استیج پایین بیایید. دفاع ترامپ از وضعیت جسمانی‌اش در توجیه اتفاقاتی بود که در وست پوینت رخ داد. وی در این باره گفت رمپ آنجا همانند «پیست یخ» بود و کفش‌های او هم سر بودند. او همچنین درباره بلند کردن لیوان آب با ۲ دست گفت دست‌هایش خسته شده بودند. او خطاب به حامیانش در تالسا گفت می‌تواند با یک دست لیوان آب را بردارد و این کار را انجام داد.  

* گفتم کمتر تست بگیرند تا مبتلایان کم شوند!

ترامپ همچنین بار دیگر ویروس کرونا را یک ویروس چینی نامید و اعلام کرد: به همکارانم دستور داده‌ام تست‌های کرونا را کاهش دهند تا آمار مبتلایان در آمریکا کاهش یابد.

* انتقاد از کلینتون و بایدن در روابط خارجی

بخش دیگر صحبت‌های ترامپ معطوف به روابط خارجی آمریکا و انتقاد از مقامات سابق بود. ترامپ با انتقاد از عملکرد هیلاری کلینتون در توافق با کره‌جنوبی، مدعی شد ورود چین به سازمان تجارت جهانی به خاطر عملکرد «بایدن خواب‌آلود» بوده است و گفت این بدترین توافق اقتصادی در تاریخ این کشور است. ترامپ ادامه داد: او برای حمله به عراق رای داد و می‌خواست برای میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی بیمه سلامت فراهم کند. وی در ادعایی تکراری که نابودی داعش را محصول عملکرد خود به عنوان فرمانده کل نیرو‌های مسلح آمریکا می‌داند، اضافه کرد: تحت مدیریت من، قهرمانان ارتش آمریکا، ابوبکر البغدادی، تروریست نخست جهان، قاتل وحشی و سرکرده داعش تروریست را از بین بردند.  

* تکرار اتهامات علیه آلمان

ترامپ بار دیگر آلمان را متهم به عمل نکردن به تعهدات خود در قبال ناتو و دادن پول زیاد به روسیه برای دریافت انرژی متهم و تهدید کرد نیرو‌های خود را از این کشور خارج می‌کند. وی با بیان این نکته که آلمان به دلیل هزینه‌های نظامی ناکافی در ۲۵ سال گذشته یک تریلیون دلار به ناتو بدهکار است، گفت تصمیماتش برای بازگرداندن ۱۰ هزار نیروی آمریکایی از خاک آلمان واقعیت دارد. ترامپ مجددا انتقاد شدیدی به خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» که گاز روسیه را به آلمان می‌آورد وارد کرده و گفت: ما باید از آلمان در برابر روسیه دفاع کنیم، اما آلمان به روسیه میلیارد‌ها دلار برای انرژی‌ای که از یک خط لوله کاملا جدید می‌آید‏، پرداخت می‌کند. ترامپ مدت‌هاست این انتقاد را به آلمان وارد می‌کند که به تعهدات مالی خود در قبال ناتو پایبند نیست.  

* تجمع معترضان در بیرون از محل سخنرانی ترامپ

برگزاری تظاهرات معترضان به تبعیض و خشونت‌های نژادی در آمریکا در تالسا و حضور کم طرفداران ترامپ در تجمع انتخاباتی رئیس‌جمهور این کشور، اتفاقات مهم این تجمع بود. در جریان برگزاری نطق انتخاباتی ترامپ اعتراضاتی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در نزدیکی محل سخنرانی شکل گرفت. معترضان به دلیل موانع ایجاد شده فلزی در مناطق مجاور محل برگزاری تجمع انتخاباتی ترامپ و همچنین حضور نیرو‌های امنیتی نتوانستند خود را به محل تجمع برسانند. تظاهرات معترضان و همچنین عدم استقبال طرفداران ترامپ از حضور در تجمع انتخاباتی سبب شد کارزار او سخنرانی ویژه ترامپ و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای حاضران در بیرون از محل برگزاری تجمع را لغو کند. ترامپ و کارزار او در توجیه چرایی عدم استقبال مورد انتظار هواداران، «جنجال‌های رسانه‌ها» درباره افزایش شمار مبتلایان به کرونا و همچنین حضور معترضان را مقصر این موضوع معرفی کردند.  

* اعتراض بایدن به کمپین ترامپ

جو بایدن هم انتقاد شدیدی به برنامه و نطق انتخاباتی ترامپ در دوران کرونا وارد کرد و گفت: ترامپ انسان‌ها را به خطر می‌اندازد تا مبارزات انتخاباتی خود را دوباره آغاز کند. نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اقدام کارزار ترامپ در گرفتن تعهد از شرکت‌کنندگان در تجمع انتخاباتی انتقاد کرد. بایدن در سلسله پیام‌های توئیتری به عملکرد رئیس‌جمهور و دولت او در مهار ویروس کرونا تاخت. او در یک توئیت نوشت: «ما ماه‌هاست وارد این همه‌گیری شده‌ایم و هنوز تست مناسب [برای تشخیص ابتلا به کرونا]یا یک دستورالعمل شفاف در سطح کشور نداریم. در عوض، دونالد ترامپ دارو‌های خطرناک و تایید نشده را تبلیغ می‌کند و سد راه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود و از زدن ماسک ممانعت می‌کند. او حتی در ابتدایی‌ترین آزمون رهبری هم دارد شکست می‌خورد». بایدن در توئیت دیگری نوشت: «دونالد ترامپ آنقدر به بازگشت به تجمعات انتخاباتی اشتیاق دارد که حاضر است مردم را به خطر انداخته و دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را نقض کند تا آنجایی که آن‌ها (حاضران در تجمعات انتخاباتی ترامپ) سندی را امضا کنند که کارزار او مسؤول [ابتلای کسی به بیماری]شناخته نشود. این باورکردنی نیست».

* یک کشته و ۱۱ زخمی در اعتراضات شب گذشته مینیاپولیس

 بامداد دیروز پس از سخنرانی ترامپ، درگیری‌ها بین معترضان و پلیس در بعضی شهر‌های آمریکا شدت گرفت. پلیس شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»‌ی آمریکا اعلام کرد در حادثه تیراندازی این شهر، ۱۲ نفر هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفتند. به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، پلیس مینیاپولیس تأیید کرد یک نفر در حادثه تیراندازی این شهر جان خود را از دست داده و ۱۱ نفر دیگر دچار جراحات خفیف شدند. تصاویری که بعد از حادثه تیراندازی مینیاپولیس در فضای مجازی قرار گرفته، نشان می‌دهد شیشه‌های نزدیک سالن تئاتر آپتون بر اثر اصابت گلوله شکسته شده است. محل وقوع حادثه تیراندازی ۳ مایلی غرب منطقه‌ای از مینیاپولیس است که در آن ۲۵ ماه مه (پنجم خرداد‌ماه)، «جرج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاه‌پوست آمریکایی زیر زانوی افسر پلیس سفیدپوست جان خود را از دست داد.  

* تیراندازی خونین در سیاتل

اداره پلیس شهر سیاتل هم اعلام کرد تیراندازی در یکی از خیابان‌های مرکزی این شهر دست‌کم یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت که حال فرد زخمی وخیم است. تیراندازی حدود ساعت ۳ بامداد دیروز به وقت محلی در منطقه «کپیتال‌هیل» که حدود ۲ هفته قبل از سوی معترضان به نژادپرستی در آمریکا منطقه خودمختار اعلام شد، رخ داده است.  

* سناریوی ادامه‌دار سقوط مجسمه‌ها

معترضان ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا روز شنبه هم به مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی آمریکا حمله کرده و آن‌ها را سرنگون کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: معترضان چندین مجسمه دیگر از جمله مجسمه مربوط به شاعر سرود ملی آمریکا را پایین آوردند. طبق این گزارش، در ساحل شرقی آمریکا چندین مجسمه دیگر که برای یادبود فرماندهان دوران ایالات مؤتلفه به پا شده بودند سرنگون شدند. در کارولینای شمالی، فرماندار این ایالت به منظور جلوگیری از درگیری‌های خشن، دستور برداشتن چندین مجسمه را داد. حمله به این نماد‌ها بخشی از تظاهرات‌هایی است که بعد از کشته شدن نژادپرستانه یک سیاه‌پوست آمریکایی در این کشور جریان داشته است.

نکات مهم سخنرانی ترامپ

انتقاد از دموکرات‌ها: به قدرت رسیدن دموکرات‌ها به این معناست که آشوبگران حرفی برای گفتن خواهند داشت.
مجازات به آتش‌کشیدن پرچم: باید قانونی را تصویب کنیم که اگر شما پرچم آمریکا را به آتش کشیدید، حداقل یک سال به زندان محکوم شوید.
تمسخر بایدن: اصلا توجه کرده‌اید که هر از گاهی بایدن اسامی ایالت‌ها را اشتباه می‌گوید؟ او به آیووا می‌رود و می‌گوید خیلی خوب است که در آیداهو هستم. زمانی که این اتفاق می‌افتد، هیچ راهی برای جبران آن وجود ندارد، فقط باید از آن استیج پایین بیایید.
 کرونا: به همکارانم دستور داده‌ام تست‌های کرونا را کاهش دهند تا آمار مبتلایان در آمریکا کاهش یابد.
انتقاد از چین: ورود چین به سازمان تجارت جهانی بدترین توافق اقتصادی در تاریخ آمریکا است.
انتقاد از آلمان: آلمان به دلیل هزینه‌های نظامی ناکافی در ۲۵ سال گذشته حدود یک تریلیون دلار به ناتو بدهکار است. تصمیماتم برای بازگرداندن ۱۰ هزار نیروی آمریکایی از خاک آلمان واقعیت دارد.

 حواشی کمپین تالسا

به‌رغم پیش‌بینی دست‌اندرکاران کمپین ترامپ از حضور چندصدهزار نفری مردم در تجمع تالسا، کمتر از ۱۰ هزار نفر در این مراسم حضور پیدا کردند!
پیش از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ، اریک ترامپ پسر وی با ایراد سخنانی در جمع هواداران پدرش، معترضان را به «حیوان» تشبیه کرد.  
در جریان برگزاری نطق انتخاباتی ترامپ، اعتراضاتی علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در نزدیکی محل سخنرانی شکل گرفت. معترضان به دلیل موانع ایجاد شده نتوانستند خود را به محل تجمع برسانند.
کارزار ترامپ در توجیه چرایی عدم استقبال مورد انتظار هواداران از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا، «جنجال‌های رسانه‌ها» درباره افزایش شمار مبتلایان به کرونا و همچنین حضور معترضان را مقصر این موضوع معرفی کرد.
شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» در گزارشی، از گرفتن یک تعهد جنجالی توسط دست‌اندرکاران کمپین ترامپ از حاضران با این موضوع که در صورت ابتلا به کرونا مسؤولیتی متوجه رئیس‌جمهور و کمپین او نیست، خبر داد.


اریک ترامپ: معترضان حیوانند

پیش از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ، اریک ترامپ با ایراد سخنانی در جمع هواداران پدرش، معترضانی را که «در حال غلبه بر شهر‌ها هستند» به «حیوان» تشبیه کرد. روزنامه «دیلی‌میل» با انتشار این خبر نوشت: اریک ۳۶ ساله قول داد پدرش به معترضان ضربه سختی وارد کند. وی یادآور شد کسانی که در خیابان‌ها هرج‌و‌مرج ایجاد کردند، باعث خجالت کشور هستند و غایت و هدف آن‌ها را «بی‌معنی» توصیف کرد. اریک ترامپ اظهار کرد: زمانی که می‌بینید این حیوانات به معنی واقعی کلمه بر شهر‌های ما غلبه کرده و کلیسا‌ها را آتش زده‌اند... این آمریکا نیست. این‌ها اعمال آمریکایی‌ها نیست. دیلی میل در ادامه آورده است: سخنان اریک ترامپ در حالی مطرح شد که هیچ کلیسایی به دست اغتشاشگران یا معترضان با آتش تخریب نشده، اما چند کلیسا آسیب دیده است. مرکز حقوقی فقر جنوبی، اریک ترامپ را به «تفرقه‌افکنی» متهم کرده،   «ریکی داویلا»، خواننده نیز گفته «تن‌ها حیوان، اریک ترامپ است!»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹، کد خبر:۲۲۰۸۳۳، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین