پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۹۴۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
رشد شگفت‌انگیز سودآور سرمایه‌گذاری در بورس و خرید سهام در ایران در ماه‌های تازه سپری‌شده انگار به یک نگرانی در میان مدیران تبدیل‌شده است.
شعار سال: این روزها از زبان و قلم مدیران بسیار می‌شنویم و می‌خوانیم که مردم نباید رفتار هیجانی نسبت به بورس نشان دهند. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و بالاترین مقام اجرایی مسئول در بازار سهام برای چندمین بار به شهروندان ایرانی هشدار داده است نباید دارایی‌های دیگر خود را به پول نقد تبدیل کرده و سهام خریداری کنند. او برای چندمین بار به مردم هشدار داد بازار سهام بازار ریسک داری است و این‌طور نیست که همیشه سودآور باشد. پیش از او نیز برخی مقام‌های ارشد سیاسی و اقتصادی نیز دراین‌باره هشدار داده‌اند.

این هشدارها دو معنای متضاد را در ذهن پدیدار می‌سازد. برخی تحلیلگران باور دارند دولت به‌هرترتیب از بازار سهام حمایت می‌کند و از بیم فروپاشی هسته مرکزی دادوستد در بورس که به شکست میلیون‌ها سهامدار کوچک منجر می‌شود سپر حفاظتی برای این بازار درست کرده و همچنان می‌خواهد این بازار را پررونق نگهدارد تا سهام شرکت‌های خود را بفروشد و به همین دلیل هشدار می‌دهد که نقدینگی از سایر بازارها بیرون کشیده نشود و به بورس سرازیر شود . به‌طور مثال دولت نگران خالی شدن سپرده‌گذاری بانک‌هاست و به همین دلیل نرخ سود بانکی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر هراس دارد با کاهش بیش‌ازحد و دستوری نرخ ارز سرمایه‌ای فعال در این بازار به‌سوی بازار سهام یورش ببرند و بازار چنان داغ شود که به نقطه‌جوش‌ ازکارافتادن برسد. برخی اما برعکس این می‌اندیشند و می‌گویند بازار سهام دیگر کشش بیشتر برای دادن سودآوری یک تا 2درصد در روز را ازدست‌داده و به نقطه اوج رسیده و منتفعان از بازار حالا با بیرون کشیدن سرمایه خود از بازار می‌خواهند با آن به‌سوی بازار کالا بروند و احتمال دارد بازار راکد شده و صف فروشندگان هرروز گسترده شود و نوعی هیجان برای بیرون کشیدن سرمایه از بازار سهام به فروپاشی منجر شود. رکود و افت محسوس شاخص کل انگار زنگ خطر را به صدا درآورده است.

هشدار کارشناسانه
عباس آرگون نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز در همین باره بابیان اینکه ذات بازار سرمایه همراه با نوسان است، به افرادی که به‌تازگی کد بورسی دریافت کرده‌اند توصیه کرد از رفتارهای هیجانی در بورس خودداری کنند. آرگون اظهار داشت: باید توجه داشت که نقدینگی واردشده به بازار سرمایه با رشد شاخص بورس همخوانی ندارد. علت رشد شاخص البته مشخص است و رکود در بازارهای موازی ازجمله مسکن و همچنین حمایت‌های دولت در تشویق مردم به حضور در بازار باعث این مسئله بوده است.

وی با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی کشور و رشد بازار سرمایه باید با یکدیگر متناسب باشند، تصریح کرد: رشد بازار باید متناسب باارزش افزوده هر صنعت باشد هرچند که موضوع تورم موجود، تورم انتظاری و نرخ رشد ارز هم ازجمله دیگر عوامل تأثیرگذار در بازار و رشد شاخص هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کاهش شاخص کل گفت: بازار سرمایه به‌طور ذاتی دارای نوسان است و قرار نیست که شاخص بدون توقف، استراحت و اصلاح به‌طور مرتب و روزانه صعودی حرکت کند.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بابیان اینکه بازار سرمایه در ذات خود همراه با نوسان است، تصریح کرد: مسائلی مانند عرضه یا عدم عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم و یا سایر اخبار اقتصادی و سیاسی، افت دلار یا متغیرهای جهانی در کامودیتی‌ها نباید باعث شود تا عده‌ای از افرادی که به‌تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند، سرمایه خود را از بازار خارج کنند.این کارشناس بازار سرمایه گفت: تأثیرپذیری از شایعاتی مانند عرضه یا عدم عرضه دارا دوم برای سهامداران خوب نیست هرچند که مسئولین نیز در بیان اخبار باید وحدت رویه و ثبات داشته باشند تا بازار دچار تلاطم نشود.وی خاطرنشان کرد که رفتار دولت برای فعالین اقتصادی و سهامداران باید قابل پیش‌بینی باشد تا بتوان به حضور پایدار افراد در بورس امیدوار بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1399، کد خبر: 508630، www. saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین